Nekromanti Konventsscenarion, planer och önskemål

MrG

Swashbuckler
Efter sett vissa likheter i scenarioutbuden på konvnet (typ GothCon fyra-fem fantasy scenarion, nästa lika många steampunk och LinCons utbud som innehöll mycket fantasy), funderar jag på om man skulle kunna försöka arbeta på lite mer variation :)
Och när man hade börjar på den tanken kom nästa naturligt;

Vilka genrer skulle Ni vilja se mer konventsscenarion i?

(kanske ska förtydliga att jag undrar över genrer, inte system, för mig är det sak samma om det är systembundet eller inte)

Och för att då undvika att skriva samma som alla andra;

Vad har Ni tänkt skriva för konvnetscenarion?

Lite god tid kanske, då jag redan grunnar för nästa vår, men när jag har tiden är det skönt med lång produktionstid :)

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle gjärna vilja se fantasy-scanarion. Eftresom jag gillar fanats så skulle jag gjäna vilja se några sådana.
Å´andra sidan så skulle jag kanse förnya mig & testa några andra genrer lite mer & då är ju en bra konventsscenario som inte är fantasy guld värt..
Så i slutändan så blir det väll att jag säger som så att det gjäna få finnas t. ex 2 scenarion ur varje genre på konvent. Så man kan få channsen att testa lite utanför vad man spealr annars.

/ Johan K, som fortfarande småler åt scenariot Abarax hand

Olle Linge

Snigel
Jag kommer att arrangera magneter och mirakel på nästa gothcon. Det är ungefär som steampunk, fast man byter ut ångan mot magneter och elektricitet. Så det är nog fortfarande fantasy, men det kommer bli såå coolt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag brukar inte spela rollspel på konvent, men någon gång kommer jag att på allvar arrangera ett scenario till Millennium, troligen på Lincon. Jag håller på att skriva ett scenario som ska passa till det, men kommer nog bli klar med det så långt innan Lincon att jag kommer lägga ut det på min hemsida och skriva något annat till konventet.

Scenariot kommer hur som helst att handla om en grupp älvor som åker till ett konferenshotell för att diskutera hur de ska förhålla sig till människornas värld - och bada bastu och spela golf, förstås.

Jag blir alltid glad för allt som inte är standardfantasy (det vill säga D&D, DoD, Eon eller liknande).

/tobias

ripperdoc

Myrmidon
Jag tänker inte avslöja några av våra planer på konventsscenarion (eftersom jag inte vill lova något :gremwink: ) men jag ser gärna mer av:
* Cyberpunk
* Mutant Chronicles
* Surrealism (Brazil, Kafka, etc)
* Historiska miljöer
* Experimentellt
* Hard SF
* Tematiska efter kända filmer eller böcker, ex. Sin City eller LOTR
* Politik
* Nydanande skräck (alltså inte Chtulu eller Kult eller "ni-är-isolerade-och-jagas-av-monster/onding")
* Mer humor - sätt humorn i första hand och skapa en lämplig setting i andra hand, (inte skoja loss med redan känd spelvärld)

Jag tänkte skriva vad jag inte ville se också, men insåg att jag nog vill se alla typer av spel på konvent, men jag tänker banne mig inte spela allt :gremsmile: Men handlar det om ett begränsat antal möjliga scenarier, släng ut fantasyn och stora, kända spelsystem som man kan spela hemma ändå (undantaget Western, för det är kvalitet :gremwink: )

/RipperDoc

Big Marco

Läskig
Vad jag vill se:

- En cyberpunkupplevelse satt i Blade Runner. Alltså inte det glättiga och sterila cyberpunken som det så ofta blir. Mer skit, olja och rost.

- Ett fantasyscenario under en världs sista dagar - med kaos, hopplöshet och krig en masse.

- Mordhistorier i whodunit-stil. Gärna med massor av handouts och vettig svårighetsnivå.

- Gangsterspel i stil med Lock, Stock...

- Skumma SciFi-scenarier med weirdness.

- Äventyr som överraskar på sätt som går att förutspå, men som inte är tydliga (favvoexempel var ett scenario där alla spelare var höga personer inom FN eller experter inom sina respektive vetenskaper i nutid. Något skumt var i görningen och vi fick hela tiden rapporter om utomjordingar, men allt kunde enkelt förklaras bort med annat, tack vare snygga handouts och bakgrundskoller. Vi åkte runt över världen och kollade på crop fields etc, och vi kom vidare med våra rapporter och klargöranden. Scenariot avslutades abrupt med att utomjordingar kom och förstörde jorden... Vi hade haft rätt svar framför näsan från start, men tack vare skickligt berättande och bra manipulering så blev vi överraskade som sjutton.)

- Nutidsskräck.

- Röj. Jag gillar röj. Jag tycker att strid är kul. Prettoscenarion utan våld är trist.

(generellt gillar jag när regler ingår i scenariet - då jag även får se spelets hjärna, istället för bara dess hjärta)

Vad jag inte vill se är fler ångest-jag-är-schizofren-pga-incestiösa-övergrepp-gestaltade-av-amatörer-utan-förståelse-för-det-mänskliga-psyket-scenarier. Öht är hela personlig-ångest-på-konvent så stentrist och ger mig bara dålig smak i munnen. Skaffa terapi, för fan!

Skriva själv? Jadu - jag och min kompanjon har diskuterat att smyglansera Noir på Gothcon, men vi får se om vi hinner/orkar. Det vore kul, men om det tar värdefull tid från att göra klart spelet så får de lägre prioritet. Men kul vore det.

Johan Granberg

Swordsman
Jag vet att det här är jävligt mot strömmen på det här forumet, och att jag antagligen bara kommer få skit för det, men jag skulle vilja se mer jordnära scenarion. Jag är faktiskt sjukt less på alla trista scifi/fantasyscenarion med sina trista världar som jag inte kan relatera till. Jag har alltid roligast när jag spelar rollspel i vår värld utan jobbiga övernaturligheter, där karaktärsrelationerna och stämningen spelarna bygger tillsammans är i fokus. Men så tillhör ju jag den lilla marginaliserade grupp människor som faktiskt tycker att ASF är de överlägset bästa scenarioskribenterna som någonsin arrat på ett svenskt konvent.

Något annat jag är väldigt svag för är formexperiment av olika slag, till exempel spelledarlösa scenarion eller scenarion där de klassiska spelar/spelledarrollerna inte är huggna i sten. Mer experiment alltså!

Själv har jag alltid ett gäng bollar i luften när det gäller scenarion, men det som knyter de olika projekten samman är att de antingen är jordnära och vardagliga rent settingmässigt eller försöker göra något annorlunda rent formmässigt. Eller båda.

Jag tycker konventen har blivit skittråkiga ur scenariosynpunkt de senaste åren. Snart måste jag börja arra bara för att slippa spela samma gamla trötta grejer år efter år.

Nightowl

Champion
Vad jag inte vill se är fler ångest-jag-är-schizofren-pga-incestiösa-övergrepp-gestaltade-av-amatörer-utan-förståelse-för-det-mänskliga-psyket-scenarier. Öht är hela personlig-ångest-på-konvent så stentrist och ger mig bara dålig smak i munnen. Skaffa terapi, för fan!
I en telefonkonversation i söndags definierade en kompis dom som "Arne Anka-rollspel". :gremgrin:

För att hålla mig till ämnet: jag spelar gärna för att testa nya spel, så jag vill inte att folk typ arrangerar Ars Magica men ändrar till sina husregler och ändrar settingen för att det inte stämmer med deras fil kand i medeltida historia.

Vill man skriva udda grejer som inte passar med existerande spel ser jag faktiskt hellre friform.

Erik, då har jag sagt det

MrG

Swashbuckler
För att hålla mig till ämnet: jag spelar gärna för att testa nya spel, så jag vill inte att folk typ arrangerar Ars Magica men ändrar till sina husregler och ändrar settingen för att det inte stämmer med deras fil kand i medeltida historia.
Öhm? Så vilka genrer skulle du vilja spela? Tror det var det jag försöket fråga om i tråden... frågan om system eller systemlöst känns som om det bara kommer bli en nähä!-joh!-debatt.

Så vilka genrer vill du se? (förrutom att du inte vill se Arne Anka-scenarion).

gråhök

Veteran
Buh... Om jag orar släpa mig hem till Sverige igen för att gå på konvent blir det nog med ett Neverwhere-scenario i bagaget. Det är i och för sig fantasy, men ganska nutida.

Eventuellt blir det nog ett Project Unnamed-scenario också (SF med magi, hur rätt är inte det?).

Johan Granberg

Swordsman
I en telefonkonversation i söndags definierade en kompis dom som "Arne Anka-rollspel".
Lysande! Trots att jag alltså är ett stort fan av denna typ av scenarion så tycker jag det var klockrent, och väldigt inbjudande. Om nu någon bara kunde skriva ett scenario som verkligen fångade Arne Anka-stämningen perfekt, då skulle jag få tillbaka min tilltro till rollspel på konvent.

MrG

Swashbuckler
Jag tycker konventen har blivit skittråkiga ur scenariosynpunkt de senaste åren. Snart måste jag börja arra bara för att slippa spela samma gamla trötta grejer år efter år.
Det behövs oftast mer arrangörer, så kul att du funderar på det!

Synd dock att du inte tycker om de senaste årens scenarion... men att själv föregå med gott omdömme är ett bra sett att få folk att lockas att arrangera likartade scenarion.
Så bästa lösningen är nog att arra bra saker i rätt genre själv och efter ett par år luta sig tillbaka och börja åka och spela igen :)

Krille

Super Moderator
"Jag tycker konventen har blivit skittråkiga ur scenariosynpunkt de senaste åren. Snart måste jag börja arra bara för att slippa spela samma gamla trötta grejer år efter år."

Lustigt nog tycker jag tvärtom. Under minst tio år så har det inte funnits något att spela på konvent utom ASFs Norén-wannabescenarier och alla andras ASF-wannabescenarier, så till den grad att jag har fått arra själv för att få lite variation. Men nu börjar åtminstone GothCon uppvisa lite möjlighet till annat. Nu börjar det äntligen bli värt att åka på konvent för att spela!

Johan Granberg

Swordsman
Mm...

Jo jag har med förbryllat ansiktsuttryck beskådat din utmaning år efter år och verkligen ansträngt mig för att hitta alla dessa scenarion du hetsar upp dig över. Jag bör väl nämna att jag framförallt tycker konventen har blivit tråkigare sedan ungefär 2003.

Sedan misstänker jag att du när du ser ordet friform i samband med ett scenario har en tendens att tillskriva det attribut som egentligen inte finns. Det är väldigt många som skriver systemlösa scenarion men extremt få av dessa är ens i närheten av den jordnära karaktärscentrerade friform jag är intresserad av.

Johan Granberg

Swordsman
I rättvisans namn bör jag väl erkänna att jag är lite väl hård i mitt sågande. På till exempel gothcon 2003 uppskattade jag en hel del av scenarierna trots att de inte riktigt borde ha varit min kopp te, men detta berodde snarare på spelledarna än kvalitén på scenariot som sådant. Rollspelsbarens grejer uppskattar jag i stort sett alltid i alla fall :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Re: Mm...

"Det är väldigt många som skriver systemlösa scenarion men extremt få av dessa är ens i närheten av den jordnära karaktärscentrerade friform jag är intresserad av."

Nä, en del skriver ju noveller som till exempel Passive Effect.

Johan Granberg

Swordsman

Öh... jag tänker inte diskutera någon annans scenario och bli onödigt OT, men jag antar att du menar att scenariot i fråga är för rälsat? Jag har inga problem med en hårt styrd scenstruktur om jag har mycket utrymme för inlevelsehöjande improvisation och gestaltande av relationer inom scenernas ramar. Stämning är det viktigaste för mig när jag spelar friform.

Hursomhelst, jag skulle verkligen önska att det verkligen fanns ett sådant enormt överskott av socialrealistiska noréndramer du talar om på de konvent jag besöker. De senaste åren har jag faktiskt inte sett ett enda, utom möjligen En Utsikt på GothCon 2004 (som i och för sig inte alls var Norén-ångest utan snarare vemodskryddat feelgood-drama.) Det var hursomhelst grymt välskrivet och lyckades precis med det jag uppskattar så mycket i jordnära, realistiska scenarion, nämligen en koncentration på välskrivna intressanta karaktärer och genomtänkta relationer vilket krävs för att göra ett spel intressant när man inte kan luta sig tillbaka på överdrivna scifi/fantasy/whatever-gimmicks. Men det här kanske inte är så konstruktivt egentligen, jag tror folk redan har fattat vad jag vill ha.

Big Marco

Läskig
Practice Effect

Practice Effect är inte rälsat - det är en räls med medföljande fastbundna och munkavlade personer.

Om jag någonsin för möjligheten att föreläsa för insatta om bordsrollspel kommer jag att tveklöst ta upp denna hiskelighet som exempel.

Jag menar - vill man skriva en bok (som dessutom redan finns) så skriv en bok. Kalla det inte för rollspel.

Krille

Super Moderator

" Jag har inga problem med en hårt styrd scenstruktur om jag har mycket utrymme för inlevelsehöjande improvisation och gestaltande av relationer inom scenernas ramar."

Det har du inte. När jag säger att det är en novell så menar jag att det är en novell:

Practice Effect said:
Den fäster sig mycket vid Alex som verkar uppskatta dess sällskap när han jobbar med Gravitronen. Varelsen verkar nästan intelligent när den studerar när teknikerna jobbar med olika tekniska saker men samtidigt så verkar den inte intresserad av samma sak någon längre tid. Djuret beter sig både intelligent och dumt som ett djur. Man döper djuret till Pix.
"Men det här kanske inte är så konstruktivt egentligen, jag tror folk redan har fattat vad jag vill ha."

Mmm. Det är definitivt inte det jag vill ha.

Rising

Vila i frid
Re: Practice Effect

Jag menar - vill man skriva en bok (som dessutom redan finns) så skriv en bok. Kalla det inte för rollspel.
Å andra sidan så finns det rätt många på andra sidan av den tröskeln som säger: Vill du göra ett spel, gör ett spel. Kalla det inte rollspel. (Jag har spelat scenarion där inget skett mellan deltagarna som inte sker vid varje spelomgång av spel såsom Space Hulk, och där ingen interaktion mellan rollpersoner-spelledarpersoner varit mer komplicerad än typiska repliksskiften i vilket Final Fantasy- eller Gabriel Knight-spel som helst.)

Jag tycker personligen numera att en spelare som inte kan spela i alla hörn av rollspelstriangeln är en dålig rollspelare. Liksom; kan du inte både underhålla dig själv och dina medspelare när du spelar ett rent problemlösningsäventyr; då är du inte en tillräckligt bra rollspelare. Samma sak med rollgestaltnings- och samberättaräventyr.

En spelare som inte kan brodera ut en både spännande och inlevelsefull stämning utifrån strikta förutsättnignar - hon är inte lika bra rollspelare som en annan som kan det. Kan du inte fungera som en lika stimulerande slumpgenerator åt spelsessionen som en tärning kan - då är du inte tillräckligt erfaren som rollspelare. En massa andra spelare kan nämligen det. Osv.

Så min slutkläm blir: Rollspelare som klagar på enskilda spelstilar för att dölja sin egen inkompetens att underhålla sig själv och sina medspelare i denna spelstil... de är antingen nybörjare med chans att bli bättre - eller så har de bestämt sig för att inte utvecklas vidare, och då är de rätt dåliga rollspelare - rätt och slätt.

Så, nyeh nyeh-nyeh nyeh nyääh-nyääh (skvallerbytta-bing-bong-melodin)... Du är ägd. :^) Jag och mina spelare kan spela ALLT. Vi är bäst.