"Inte undra på att det blev mer friform när folk som ville spela system slutade rollspela på konvnet... lite förundrad av de komentarena då vi ett tag (kring milleniskiftet) hade en aktivitet i rollspelsbaren för att låta folk testa nya system (bl a Castel Falkenstien, Amber, SLA Industries), vilket vi la ned för att inga verkade vara intresserade"
Vid det laget så hade nog de som föredrog system redan slutat spela rollspel på konvent, eftersom friformsvågen redan toppat och trängt ut allt annat.
Så jag undrar om det inte var en spiralverkan (positiv eller negativ beror väl på om man är friformare eller inte): folk slutade spela system på konvent eftersom det blev mer friform, så det fanns inte folk som ville spela system på konvent, så det arrangerades mer friform, så att det inte fanns så många systemspel, vilket skrämde bort systemspelare, vilket... och så vidare.
Jag ser den utvecklingen som negativ, inte bara för att jag inte gillar friform, utan även för att den gör hobbyn mer nybörjarovänlig, vilket långsamt kväver hobbyn. Det behövs något paketerat och hemtagbart för att få nybörjarna att fastna i större mängd, och om det inte presenteras på hobbyns absolut största framsida, konventen, så skadar det hobbyn.