Nekromanti Konventsscenarion, planer och önskemål

Storuggla

Champion
Har du läst PE? [ANT]

Jag bara undrar, för det är första gången jag hör någon försvara den. :gremsmile:

Storuggla, minns blixtlåset

Rising

Vila i frid
Re: Har du läst PE? [ANT]

Nä, jag är bara cocky för det här låter exakt som kritiken mot Road to Hell, och det blev ett grymt scenario för oss. (Och då var vi ändå unga och extremt sugiga i jämförelse med vad vi är idag) Även om jag nu efteråt sett att det är rätt rälsat upplagt (Om än eoner friare än ett par av de sessioner som jag själv har skrivit och spellett med mina spelare).

Nu gjorde jag en sökning på Practice Effect, och såg att det var en bok som jag iofs har läst om tidigare och inspirerats utav; särskilt till mitt pågående projekt I Sägnernas Spår.

Utan att veta någonting så kan jag ändå klart och tydligt säga att vi skulle vara bäst på det, för jag och mina spelare är alltid bäst, och dessutom äger vi mest av alla bästisar i hela universum. Och så är vi genier. Och bäst. Och balligast. Av alla som nästan är lika bäst som oss. Vi röjer.

Johan Granberg

Swordsman
Re: Practice Effect

Okej, nu har jag kollat in practice effect och insett att det inte alls är i närheten av det jag menade så det här är ganska irrelevant. Jag gillar inte när folk försöker pressa in et klassiskt äventyrsscenario i friformsmall bara för att man inte kan komma på ett system som passar. De scenarion jag uppskattar är sådana där handlingen i sig kan vara ganska styrd, men liksom hamnar i bakgrunden för karaktärernas interaktion mellan varandra. Spelledarens roll ska inte vara den klassiska historieberättaren, utan snarare en katalysator när spelarna inte verkar tillräckligt inspirerade. Practice effect verkar inte fungera så.

I övrigt gillar jag inte scenarion med många spelledarpersoner överhuvudtaget. Blä.

Johan Granberg

Swordsman

Ja! Road to hell kommer jag ihåg, det krossade. Men visst, det kräver ju en hel del av spelarna och att de är beredda att satsa på en speciell spelstil. I övrigt håller jag med om ditt resonemang kring bra/dåliga rollspelare. Om det finns, så är väl det den enda måttstocken man kan använda; hur kul de kan göra spelsessionerna i alla olika spelstilar.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Utan att veta någonting så kan jag ändå klart och tydligt säga att vi skulle vara bäst på det"

Om du med "det" syftar på Practice Effect så har du fel. Alla kommer vara precis lika bra, eftersom, så som scenariot är skrivet, det inte finns några val. Alls. Alla spelare kommer göra precis samma saker, säga precis samma saker och döpa fladdermushelvetet till precis samma sak.

Det är nämligen inte annat än novellen där scenarioförfattaren tagit gamla hederliga find + replace och ersatt "de" med "rollpersonerna".

Alla är bäst.

Big Marco

Läskig

Snälla läs det. Sedan kommer du hit med ny insikt och skammen vet inte gränser.

(Hint - PE saknar val. Om val görs, står det klart och tydligt att SL skall lura spelarna att de har ett, men sedan säger SL ändå nästa stycke i texten - i novellen. Asball...)

Johan Granberg

Swordsman

Återigen, att valfrihet i handlande skulle vara ett stensäkert kriterium för bra och dåligt i scenariosammanhang är inte en objektiv sanning. Jag vet många som inte har något emot en totalt styrd kontext (scenernas följd och mål) om man som spelare får stå för innehållet (det vill säga, spela ut sin karaktär och bygga en stämning tillsammans med sina medspelare utan att för den sakens skull på något sätt förändra berättelsens intrig/handling). Dock har jag fått intrycket att PE inte alls har den inriktningen, utan är alldeles för inriktat på att berätta en häftig historia (där rollpersonerna i sig inte spelar särskilt stor roll) utan att spelarna gör/säger något som går ifrån ursprungsmaterialet (novellen).

Jaja, jag ville bara poängtera att val i sig inte är något objektivt livsviktigt för att ett scenario skall vara bra.

Man Mountainman

Storsvagåret
  • Utspelar sig i 50-talets Amerika
  • Utspelar sig i 60-talets Amerika
  • Utspelar sig i västvärlden i modern tid med inslag av magi
  • Utspelar sig i valfri historisk epok, men med värdesystem och attityder som är oroväckande lika våra egna
  • Handlar om ungdomar på glid
  • Handlar om miffon som tar avstånd från/gör uppror mot etablerade samhällsnormer
  • Är baserade på mina favoritnätserier
  • Har soundtrack av Jethro Tull
  • Skildrar det samtida Sverige på ett tillbakalutat och humoristisk sätt
  • Ytligt sett tycks utspela sig i grå och trist vardag men innefattar vansinniga karaktärer och situationer
  • Är gratis

Big Marco

Läskig

...jag var otydlig - PE saknar val även för rollgestaltande. I övrigt håller jag med om att en styrd historia kan fungera, om det görs rätt.

Balderk

Swashbuckler
Jag spelar gärna nutidsscenarion. Vilken genre spelar egentligen ingen större roll så länge det är bra. Men ASF scenarierna "För Sverige i Tiden" och "Under Sommaren" är bra vägledning, dem gillar jag skarpt.

Jag och mina polare har funderat på att skriva ett vemodigt Norrlandsscenario som tar upp västerbottniska depressioner, avbefolkningen av det Norrländska inlandet och skövlandet av Norrlands skogar... Vi får väl se hur det går med den saken.

-Balderk

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har inte besökt särskilt många konvent och stör mig överhuvudtaget inte på att det finns många friformsscenarion. Däremot stör jag mig på att nästan samtliga av de scenarion som jag själv har spelat har varit sunkiga på olika sätt (dock sällan på grund av regler eller avsaknaden av dem), karaktärerna eller upplägget har känts krystat, mina medspelare har varit dåliga osv.

Att närvaron av regler på något sätt skulle vara en garant för att ett scenario skulle vara bra håller jag inte med om. Det finns så mycket annat som spelar in och jag tror ändå att det är relativt sällan som man prioriterar en djupdykning inom något specifikt regelsystem.

" Vilka genrer skulle Ni vilja se mer konventsscenarion i? "

* Fram för mer historiska scenarion
* Mer scenarion till olika spelvärldar
* Grisodling och smuts

" Vad har Ni tänkt skriva för konvnetscenarion? "

Jag har ett mer eller mindre färdiguttänkt scenario till Neotech och några ideér till ett som utspelar sig i Western. LinCon har haft rätt ont om scenarion de senaste åren så tanken är väl att eventuellt (med reservationer för lathet och annat) försöka arrangera dem där.

MrG

Swashbuckler
Lustigt nog tycker jag tvärtom. Under minst tio år så har det inte funnits något att spela på konvent utom ASFs Norén-wannabescenarier och alla andras ASF-wannabescenarier, så till den grad att jag har fått arra själv för att få lite variation. Men nu börjar åtminstone GothCon uppvisa lite möjlighet till annat. Nu börjar det äntligen bli värt att åka på konvent för att spela!
Har ASF redan funnits i tio år?

Alltid lite fascinerad av att dina konvnet de senaste åren har varit så skilda från mina, men det var inte det som var tanken med tråden... Vad vill du se för genrer på konvnetscenarion? speciellt om du vill börja åka och spela igen kan det ju vara kul att tycka till (tror inte att jag skriver som en ASFwannabe, speciellt som jag tror jag började drälla runt innan dem...).

Och har du några genrer som du tänkt arra i?

Krille

Super Moderator
"Vad vill du se för genrer på konvnetscenarion?"

I stort sett vilka som helst utom vardag och ångest. Jag har redan vardag och ångest. Jag behöver inte låtsas att jag har vardag och ångest. Jag tycker inte ens att det är kul. Rollspel är för mig semester från verkligheten. Det gäller dubbelt upp på konvent: jag drar inte till Linköping bara för att låtsas att jag är hemma.

Så ge mig mer onda demonfurstar, fler utomjordiska invasioner, mer ockulta konspirationer, mer onda rymdimperier, mer marsianska kolonier, fler magiska flickor, mer av ungefär allt utom det som jag kan uppleva genom att gå ut genom dörren här hemma som största ansträngning.

"Och har du några genrer som du tänkt arra i?"

Under de tre senaste GothCon har jag arrat Västmark, det vill säga historisk sagofantasy eller vad man nu vill kalla genren. Det lär nog bli minst ett år till och förmodligen två. På något konvent lär jag nog arrangera Andra Imperiet också, så det blir manga-space opera.

Rickard

Urverk speldesign
"(kanske ska förtydliga att jag undrar över genrer, inte system, för mig är det sak samma om det är systembundet eller inte)"
Tyvärr är det inte så för mig.. Jag åkte på konvent för att testa nya rollspel.. Jag slutade spela rollspel på konvent när 90% blev friform.. Under 2000 kanske det blivit lite annorlunda, men jag tänker nog aldrig mer spela rollspel på konvent..

Här är några rollspel jag skulle vilja testspela på konvent:

× Star Wars med Feng Shui-reglerna.. (hjälte)
× Fantasy med Feng Shui-reglerna (typ Hero-stuk)..
× Amber (samberättande)
× Castle Falkenstein (sprätthöksspel)
× Deadlands (horrorwestern)
× Mutant (djurmutationer!)
× Usagi Yojimbo (fabelsamurajer)
× Neverwinter Nights (låter ballt)
× SLA Industries (skrivet av gothare)
× Mechanical Dreams (kan ej beskrivas)
× Götterdämmerung (eller liknande)
× Något med Fugdereglerna.. Draug (norsk mysfantasy) måhända?

Jag vill spela sådant som är ovanligt.. Något som kan få mig att säga "Aj fan.. Kan man spela rollspel på det här sättet?".. Nej, jag menar inte "Möh, möh.. Nu ska ni få se hur bästigt det är att spela utan regler".. Jag menar.. Tja, ta typ den gången när vi fick värden där det stod "Dålig, bäst, superbäst" men egentligen så betydde dålig "bra" och superbäst "skitkasst".. Det förklarade varför spelaren som hade "superbäst" på alla stats ständigt misslyckades.. Eller ta den gången då vi hade två karaktärer.. Ena var en tjuv/gycklare som skulle sno en juvel och den andra var en gud som skulle förhindra det..

Ta även köxmixers Vampirescenario där alla var malkaver som bröt sig ut ur ett mentalsjukhus, stötte på alla sorters vampyrer och hamnade till slut fastkedjade för att se soluppgången, för att upptäcka... att de faktiskt inte var malkaver.. De var "vanliga" mentalsjuka som inbillat sig allting.. Tvister.. Nya sätt att använda rollspelen på.. Nej, jag kan inte säga hur du ska tänka.. Sådant får du göra själv..

/Han som kan spela vanligt rollspel hemma och som inte tänker betala pengar för något han kan göra själv

MrG

Swashbuckler
Tyvärr är det inte så för mig.. Jag åkte på konvent för att testa nya rollspel.. Jag slutade spela rollspel på konvent när 90% blev friform.. Under 2000 kanske det blivit lite annorlunda, men jag tänker nog aldrig mer spela rollspel på konvent..
Inte undra på att det blev mer friform när folk som ville spela system slutade rollspela på konvnet... lite förundrad av de komentarena då vi ett tag (kring milleniskiftet) hade en aktivitet i rollspelsbaren för att låta folk testa nya system (bl a Castel Falkenstien, Amber, SLA Industries), vilket vi la ned för att inga verkade vara intresserade :-(

Men visst skulle det kunna vara en annna intressant tråd med vilka system folk vill spela på konvnet, men det var inte tanken med den här tråden...

MrG

Swashbuckler
Inser att jag inte sagt nått om vad jag själv vill, tänker... så här kommer det;

Vilka genrer skulle Ni vilja se mer konventsscenarion i?

Såpopera och sit-com

Vad har Ni tänkt skriva för konvnetscenarion?

Just nu finns planer på ett öststats-thrillerscenario och ett sekelskiftes överklass/upptäcktsresa... men grunnar på vad folk har skrivit och försöker summera någon idé av det. Lutar mot skitig sf (med något exprimentellt inslag) om jag summerar rätt :gremsmile:

Krille

Super Moderator
"Inte undra på att det blev mer friform när folk som ville spela system slutade rollspela på konvnet... lite förundrad av de komentarena då vi ett tag (kring milleniskiftet) hade en aktivitet i rollspelsbaren för att låta folk testa nya system (bl a Castel Falkenstien, Amber, SLA Industries), vilket vi la ned för att inga verkade vara intresserade"

Vid det laget så hade nog de som föredrog system redan slutat spela rollspel på konvent, eftersom friformsvågen redan toppat och trängt ut allt annat.

Så jag undrar om det inte var en spiralverkan (positiv eller negativ beror väl på om man är friformare eller inte): folk slutade spela system på konvent eftersom det blev mer friform, så det fanns inte folk som ville spela system på konvent, så det arrangerades mer friform, så att det inte fanns så många systemspel, vilket skrämde bort systemspelare, vilket... och så vidare.

Jag ser den utvecklingen som negativ, inte bara för att jag inte gillar friform, utan även för att den gör hobbyn mer nybörjarovänlig, vilket långsamt kväver hobbyn. Det behövs något paketerat och hemtagbart för att få nybörjarna att fastna i större mängd, och om det inte presenteras på hobbyns absolut största framsida, konventen, så skadar det hobbyn.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Konventsscenarion, planer och önskemål [OT]

"Men visst skulle det kunna vara en annna intressant tråd med vilka system folk vill spela på konvnet, men det var inte tanken med den här tråden... "
Observera att jag skrev rollspel.. Med det menar jag inte bara systemet, utan även miljön och hur det är tänkt att rollspelet ska spelas.. När jag skrev "Fantasy med Feng Shui-reglerna" så menade jag inte fokus på FS-reglerna utan att jag faktiskt ville spela Hero, asiatisk stil eller inte.. Jag vill faktiskt springa omkring i det våldsamma Mort när jag skrev "SLA Industries".. Så jag besvarade faktiskt din fråga om vad jag vill se för scenarior.. Men antagligen tänker jag på ett annat sätt än dig, vad gäller komma på scenarior..

Det enda ovanliga jag spelat på konvent är Deadlands och då spelade jag väl 2-4 scenarion per år på LinCon mellan 96 och 99 samt 2001.. Sedan dumpade vår spelgrupp rollspel, för vi insåg att det inte fanns något kvar som tilltalade oss och att informationen om rollspel var så bristfällig att vi inte kunde veta vad vi skulle få.. Favoritexemplet är Conspiracy Theories som hade en chatlog och var lite konspiratorisk men som inte avslöjade av scenariot skulle handla om.. Om vi visste att det var ett surrealistiskt scenario om påskharen som vill ta över världen så hade vi aldrig spelat skiten..

"lite förundrad av de komentarena då vi ett tag (kring milleniskiftet) hade en aktivitet i rollspelsbaren för att låta folk testa nya system"
Rollspelsbaren har alltid stått för friform och fri improvisation för mig.. Ta bara tabellen med 100 olika ord som ska vara med i ett scenario.. Om ni har haft riktiga rollspel så är det något som helt missats i informationen (på LinCon).. Vad jag kommer ihåg brukar det alltid stå "...och så har vi rollspelsbaren för drop-in-scenarion".. Det står sällan mer än så.. "Vi serverar improviserat rollspel för grupper från tre personer och uppåt." - citat LinConfoldern 2005..

"Inte undra på att det blev mer friform när folk som ville spela system slutade rollspela på konvnet..."
För min del så insåg jag att jag aldrig kunde veta vad jag skulle få.. Sådant som vi mest spelade "för att vi behövde fylla ut en lucka i schemat" kunde vara de scenarior som var helbäst.. Någonstans finns tankegången att vara så luddig som möjligt i beskrivningen utav scenariot för att "inte avslöja för mycket".. Det gör istället att scenariobeskrivningen kan ge helt andra bilder och locka folk som normalt inte vill spela sådant.. Så var det för vår spelgrupp... om och om igen.. Vi tröttnade..

Så fram för klara beskrivningar av scenarior!

/Han som ser Dungeon of Doom (rent tärningsspel) som en respons av alla år av friform