Som vanligt efter konvent är jag väldigt inspererade och fylld av tankar...
Så först måste jag komma med en fråga / ett upprop, skrivs det mindre till konvent nu för tiden? Senaste konventen tycker jag har haft mer slimmade listor av scenarion (BSK, LinCon och Stockholmskonventet), kanske bara är min inbillning, men samtidigt har många av de namn jag brukade känna igen försvunnit och det verkar inte finnas samma mängd nya. Så här om nått borde det finnas kreativiteten och disiplinen att producera mängder av bra scenarion, så har du sånna funderingar gör det!
Och så insperationen, spelade två saker på BSK och båda var kul, men gav mig samtidigt tankar om hur jag skulle gjort det lite annorlunda. Men vill främst stanna på inspirationen från Nio Systrar och ett par snygga detaljer som jag gärna ser mer av / spinner vidare på:
Mer karaktärer än vad som behövs; klart skönt att få nio karaktärer till oss fem spelar så vi kunde välja vad vi var sugna på (har sett det nån gång förr; Bröderna Bjurhags (minns jag namn rätt?) "Gyllne fällen" på LinCon för några år sedan). Eventuell nackdel är att det kan vara svårt att se vart scenariot tar vägen, vi hamnade i en slutstrid som kunde blivit kenpig då vi optat på alla karaktärer som verkade ha mycket såpopera och tagit bort de som var mest stridsdugliga. Så har folk mer erfarenheter? Hur tänker man när man skriver sånt? Vad kan vara fällorna? (Hur f-n hinner man speltesta alla karaktärskombos)
Andra miljötänk, tror i alla fall att den kraftiga animekänslan stod i scenariot. Härligt att tänka lite annorlunda, en av spelarna beskrev det som att man behövde vara intressant när man var i bild. Och dynamiken plockade bort sidohandlingar (då kameran inte kunde vara på två ställen samtidigt). Också skönt med det språk som tillkom över hur att beskriva animemässiga ansikten och steriotyper ("får runda ögon", "svettdroppe i pannan", osv). Gjorde själv ett "David Lynch"-scenario en gång i tiden och spelade ifjol ett Gibbson-scenario, båda grejerna kändes också väldigt lyckade. Så tankar, fällor, önskegenrere?
Soloscener, som faktiskt funkade, men kändes farligt, tänk om spelarna hade haft mindre insiativ och när det blev flera på raken som man var utanför hade det kunnat bli tråkigt (nu var spelare/spelledare underhållande att lyssna på, men jag är glad över hur bra spelare jag spelar med och tack till Yyy ). Spontant skulle jag nog gärna sett att spelarna fått temporära karaktäerer till scenerna. Men grejen som lockar med soloscener är framförallt att det ger mer "djup" åt karkatärerna vilket är schysst att få på den korta tid ett konventscenario har på sig. Någon som har mer tankar?
Så skriv mer! Ett scenario är bra mycket mindre jobb att få ihop än ett rollspel
Så först måste jag komma med en fråga / ett upprop, skrivs det mindre till konvent nu för tiden? Senaste konventen tycker jag har haft mer slimmade listor av scenarion (BSK, LinCon och Stockholmskonventet), kanske bara är min inbillning, men samtidigt har många av de namn jag brukade känna igen försvunnit och det verkar inte finnas samma mängd nya. Så här om nått borde det finnas kreativiteten och disiplinen att producera mängder av bra scenarion, så har du sånna funderingar gör det!
Och så insperationen, spelade två saker på BSK och båda var kul, men gav mig samtidigt tankar om hur jag skulle gjort det lite annorlunda. Men vill främst stanna på inspirationen från Nio Systrar och ett par snygga detaljer som jag gärna ser mer av / spinner vidare på:
Mer karaktärer än vad som behövs; klart skönt att få nio karaktärer till oss fem spelar så vi kunde välja vad vi var sugna på (har sett det nån gång förr; Bröderna Bjurhags (minns jag namn rätt?) "Gyllne fällen" på LinCon för några år sedan). Eventuell nackdel är att det kan vara svårt att se vart scenariot tar vägen, vi hamnade i en slutstrid som kunde blivit kenpig då vi optat på alla karaktärer som verkade ha mycket såpopera och tagit bort de som var mest stridsdugliga. Så har folk mer erfarenheter? Hur tänker man när man skriver sånt? Vad kan vara fällorna? (Hur f-n hinner man speltesta alla karaktärskombos)
Andra miljötänk, tror i alla fall att den kraftiga animekänslan stod i scenariot. Härligt att tänka lite annorlunda, en av spelarna beskrev det som att man behövde vara intressant när man var i bild. Och dynamiken plockade bort sidohandlingar (då kameran inte kunde vara på två ställen samtidigt). Också skönt med det språk som tillkom över hur att beskriva animemässiga ansikten och steriotyper ("får runda ögon", "svettdroppe i pannan", osv). Gjorde själv ett "David Lynch"-scenario en gång i tiden och spelade ifjol ett Gibbson-scenario, båda grejerna kändes också väldigt lyckade. Så tankar, fällor, önskegenrere?
Soloscener, som faktiskt funkade, men kändes farligt, tänk om spelarna hade haft mindre insiativ och när det blev flera på raken som man var utanför hade det kunnat bli tråkigt (nu var spelare/spelledare underhållande att lyssna på, men jag är glad över hur bra spelare jag spelar med och tack till Yyy ). Spontant skulle jag nog gärna sett att spelarna fått temporära karaktäerer till scenerna. Men grejen som lockar med soloscener är framförallt att det ger mer "djup" åt karkatärerna vilket är schysst att få på den korta tid ett konventscenario har på sig. Någon som har mer tankar?
Så skriv mer! Ett scenario är bra mycket mindre jobb att få ihop än ett rollspel