Re: Friform [OT]
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
När vi körde en Gondica-turnering på SnöKon för ett par år sedan var det flera grupper som sa "Oj, tärningar?" med ett 'det var minsann inte igår'-tonfall... (Ett par av dem skulle ändå nödvändigt ha stearinljus och läbbig musik för att spela, trots att scenariet inte alls hade den sortens stämning.)
<hr></blockquote>
Jag har FORTFARANDE fläckar efter deras stearin i min Gondica-bok (sidan med Vidonia-kartan).
Himskanes trevliga människor, men melodramatisk matinéswashbuckling är en annan sak än psykodrama...
Så vi kommer till...
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Det är också en grej som man har fått se allt oftare på konvent på senare år; spelare som är så inkörda på rollspel som "rollgestaltning" att de inte klarar vanlig äventyrs-problemlösning. I ett äventyr av gammalt standardsnitt kan de glatt ägna sina fyra timmar åt att prata skojigt med varandra, men de lyfter inte ett finger för att lösa de frågor som för handlingen framåt. Det måste man knuffa dem fram på steg för steg, gåtor och mysterier måste man låta SLP lösa åt dem etc. Betyder väl förmodligen att man som ansvarsfull konstruktör bör göra scenarier som går att spela även på friformarvis, men det drar obönhörligen ner deras betyg som spelare i mina ögon. Bara en sån sak som att de aldrig tittar i sina formulär för att se vad deras RP har för färdigheter...
<hr></blockquote>
Själv skriver jag nuförtiden ut färdigheterna som "vad Pelle är bra på" i personbeskrivningen, av nämnda skäl. Att den mekaniska delen av rollformuläret faktiskt innehåller matnyttig information går dem förbi.
Det hjälper inte att skriva scenarion på det sättet; jag skrev medvetet "Döden: In från vänster" (Gondica på LinCon 2001) med en snorenkel intrig; om man överhuvud taget följer upp saker som intresserar rollpersonerna får man alla svar levererade på fat, och gör man INTE det (vilket är "dåligt rollspel", eftersom rollpersonernas intressen är tydligt utsatta). Ändå fick jag höra att jag skrivit ett "problemlösningsscenario". WTF?
Det är också värt att notera att det är karaktärsgestaltning som samtal, inte karaktärsgestaltning genom HANDLING (vilket gör att man skapar en historia tillsammans - och nä, "handling" är inte strider och grottkrälande) som är den stora grejen i friform. Detta TROTS att jag själv - som ändå är en j-la regelmupp - anser att friform inte på det minsta vis hindrar att man spelar saker som inte är kammarspel eller relationsdramer.
Eftersom så många gnäller på friform (inklusive jag!) är det dags att ge friformsentusiasterna en eloge: DE GÖR ÅTMINSTONE KONVENTSSCENARION!
Jag betvivlar starkt att det existerar någon tyst konspiration som förhindrar att man sätter upp rollspelsscenarion istället för friformsscenarion. Konvent är beroende av villiga medarrangörer; om folk inte vill konsstruera en viss grej, blir den inte av. Bland entusiasterna inom vår lilla subkultur är friform populärt, och således blir deras projekt av, medan vi rollspelsmuppar sitter hemma och fiser och inte får tummen ur röven och fy f-n vicken äcklig blandad metafor jag fick till.
MAO, vi får skylla oss själva om det inte finns rollspelsscenarion på konvent längre.
Nightowl, som kan konstruera friformsscenarion på HALVA tiden. Peta ihop personlighet och bakgrund till fyra fem personer (den ROLIGASTE delen av scenarioskrivande - jag är alltid SL och får så sällan göra rollpersoner /images/icons/laugh.gif) som har anledning att börja snacka om något (de behöver inte ha anledning att göra något överhuvud taget, eftersom friformarna inte behöver att deras karaktärer skall UTRÄTTA något för att ha kul). Sedan låter man aktörerna göra vad de helst vill: snacka in character i fyra timmar. Att knåpa ihop den bakgrunden borde inte ta mig mer än halva tiden, och då kan de få jättetjocka rollformulär med en massa grejer att rollspela...