Nekromanti Konventsutmaningen 2003

Krille

Super Moderator
Härmed är handsken kastad! 2003 års konventsutmaning är öppnad för allmänheten!

Bakgrunden är helt enkelt att det är för mycket friform på konvent och för lite regelspel. De senaste åren har man i princip enbart kunnat välja att spela friform, friform, friform, friform, friform inspirerat av ett existerande rollspel, samt Western.

Och det tycker jag är lite blekt.

Så för att pusha för fler scenarier på konvent som faktiskt hör till ett specifikt rollspel så tänker jag dela ut en valfri regelbok eller modul från Rävsvans Förlags sortiment! Och jag utmanar alla rollspelstillverkare att visa sig kunna bräda en sketen liten rollspelstillverkare i Skövde som knappt ens har råd med print-on-demand för sina spel!

Läs mer här: Utmaningen

(Ovanstående är en temporär adress, eftersom min nameservern på vilken min domän ligger har blivit bombad av Usama bin Laden, eller nåt. Den riktiga adressen är http://www.foxtail.nu/utmaning och ingenting annat, men vi får se hur lång tid det tar innan nameservern lever igen. Fram till dess kommer man åt hela Rollspelssmedjan på http://213.114.52.68/smedjan/. Hemskt ledsen för detta, men det är ingenting som jag kan göra åt.)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag antar att "skapar det bästa konventsrollspelsscenariet under 2002" är ett klipp-och-klistra-fel och att du menar under 2003 och inget annat.

/Mikael - som gärna antar utmaningen och hoppas att Dunder&Drakar räknas

Krille

Super Moderator
"Jag antar att "skapar det bästa konventsrollspelsscenariet under 2002" är ett klipp-och-klistra-fel och att du menar under 2003 och inget annat."

Det har du helt rätt i. Det är fixat nu.

"/Mikael - som gärna antar utmaningen och hoppas att Dunder&Drakar räknas"

Det beror väl på. Om Dunder&Drakar har ett ISBN och du inte skriver scenariet så går det bra att nominera ett Dunder&Drakar-äventyr (tips: skriv det till D&D3 istället men använd Dunder&Drakar i smyg - då kan du nominera dig själv bäst du vill :gremwink:).

Och funkar inte det och du har fått ut Dunder&Drakar så går det ypperligt att försöka bräda mig istället.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Hmmm... Dunder&Drakar är ju ett gratisspel just nu och under överskådlig framtid (jag förlorade nog med pengar på Titan Games och vårt försök att ge ut D&D på svenska då). Så som utgivare av rollspel kan jag ju inte deltaga.

Och jag skriver ju scenariot själv...

Skriva till D&D3e, ja det gör jag ju, fast på svenska. Du vet ju att Dunder&Drakar inte är något annat än D&D3e. Men jag vill faktiskt inte använda engelska termer i scenariot bara för att få vara med i din tävling. Då får jag hellre stå utanför.

/Mikael - vill ha svenska

Morgoth

Swashbuckler
Hmmm... Dunder&Drakar är ju ett gratisspel just nu och under överskådlig framtid (jag förlorade nog med pengar på Titan Games och vårt försök att ge ut D&D på svenska då). Så som utgivare av rollspel kan jag ju inte deltaga.

Men du gjorde iallafall mig lycklig.

/Mogge, luktar i sitt svenska D&D och myyyser...

Emil

Hero
Behövs konventsutmaningen?

Bakgrunden är helt enkelt att det är för mycket friform på konvent och för lite regelspel. De senaste åren har man i princip enbart kunnat välja att spela friform, friform, friform, friform, friform inspirerat av ett existerande rollspel, samt Western.

Jag undrar lite var du fått detta ifrån. Möjligtvis har det varit mycket friform för ett par år sedan, men inte de senaste konventen. Kolla bara på vad som kommer det här året:

GothCon 2003: Mutant (nya), Western, Mutant Chronicles (x2), Adventure!, Västmark, Dunder&Drakar, HeroQuest, Phobia.

LinCon 2003: GURPS, Phobia, Drakar och Demoner '91, Mutant (nya), Neotech 2, Fading Suns, Call of Cthulu, Western.

Visst är ett par av äventyren skrivna av konstruktörerna (Mutant och Western åtminstone), men regeläventyren är minst lika många som friformsäventyren. Man kan helt klart fylla upp sin tid på konventet med rollspel, oavsett vilken smak man har. Vad mer kan man begära?

Därmed inte sagt att det är fel med tävlingar, tvärtom så kan det hjälpa till att öka på utbudet och få fler att anstränga sig extra för att göra något riktigt bra. Men argumentet att det blivit färre regeläventyr på konventen är felaktig.

/Emil

Krille

Super Moderator
Jupp, dessvärre

"GothCon 2003: Mutant (nya), Western, Mutant Chronicles (x2), Adventure!, Västmark, Dunder&Drakar, HeroQuest, Phobia."

Av dessa nio scenarier är fem arrangerade av tillverkaren och ett skrivet av tillverkaren. Återstår tre. Vilket fortfarande är i minoritet.

Så jo, Konventsutmaningen behövs!

Oldtimer

Slava Ukraini!
luktar i sitt svenska D&D och myyyser...

Luktar det? Det var som tusan. Undrar vad vi stoppade i den boxen... :gremlaugh:

/Mikael - gör kryddiga spel

Ymir

Liten kantbaron
Hehe...är det ens lönt att ställa upp med 'De utan hjärtan', ångestkavalkad i Vampire - Kindred of the East? :)

- Ymir, skickar kanske in det, iallafall...

Krille

Super Moderator
"Hehe...är det ens lönt att ställa upp med 'De utan hjärtan', ångestkavalkad i Vampire - Kindred of the East? :)"

Tja, varför inte? Det är inte regelsystemet jag bedömer. :gremwink:

Emil

Hero
Re: Jupp, dessvärre

Av dessa nio scenarier är fem arrangerade av tillverkaren och ett skrivet av tillverkaren. Återstår tre. Vilket fortfarande är i minoritet.

Men det är väl två vitt skilda ting om tillverkaren har skrivit det eller bara är med och sponsrar det på någon sätt? När jag skrev ett Eon-äventyr till BSK 01 så gjorde jag det för att jag tyckte det var en kul sak att prova på. Att sedan Neogames ville sponsra med en regelbok till vinnaren ser jag som en bonus för spelarna, snarare än något negativt för dem. Hur tycker du att jag skulle agerat?

/Emil

Krille

Super Moderator

"När jag skrev ett Eon-äventyr till BSK 01 så gjorde jag det för att jag tyckte det var en kul sak att prova på. Att sedan Neogames ville sponsra med en regelbok till vinnaren ser jag som en bonus för spelarna, snarare än något negativt för dem. Hur tycker du att jag skulle agerat?"

Jag tror att du gravt har missuppfattat vad Konventsutmaningen handlar om. Det handlar inte om att få in mer företagssponsring, eller i form av etiken kring företagssponsrade arrangemang, utan att få vanligt folk att skriva regelbaserade rollspelsscenarier.

Det finns i princip två sorters scenarieförfattare: företag och alla andra. Företag är automagiskt intresserade av att skriva scenarier till sina rollspel. Det ger dem en möjlighet att visa hur bra deras rollspel är. De är inte intresserade av att skriva scenarier utan rollspel eller scenarier för någon annans rollspel (det visar inte hur bra deras rollspel är). Det innebär att deras scenarier alltid är marknadsföring för spelet.

"Alla andra" kan i sin tur delas in i två sorter: de som skriver friform och de som inte gör det. Just nu är det de som skriver friform som är dominerande på konvent.

Det innebär rent krasst att jag har att välja mellan marknadsföring och friform när jag ska välja vad jag vill spela. Det är det fenomenet jag försöker åtgärda med Konventsutmaningen. Jag har ingen som helst möjlighet (nåja, väldigt liten) att prova på rollspel på konvent som inte är friform eller marknadsföring.

Jag uppfattar det här som en negativ spiral. Ju mer scenarier som är marknadsföring eller friform, desto fler icke-kommersiella icke-friformande arrangörer kommer att gå på konvent, vilket innebär att det blir mer marknadsföring och mer friform. Genom att uppmuntra den delen som är icke-kommersiell och icke-friformig så hoppas jag att kunna dra mitt strå till stacken för att få lite balans på spelkonventen, så att det finns en möjlighet för mig att välja att spela något som inte är marknadsföring och inte är friform igen.

Dessutom försöker jag "provocera" övriga rollspelstillverkare att hänga på idén och också uppmuntra dessa spelare på samma sätt. Dels ger det dem lite PR, och dels tror jag att de vinner på det i längden, i och med att det förhoppningsvis finns fler spelare som kan tänka sig att spela med regler. Det innebär att det blir fler spel sålda, vilket innebär att det finns spel ute i butik, vilket i sin tur innebär återväxt inom hobbyn.

Det är det, och ingenting annat, som Konventsutmaningen handlar om.

Emil

Hero

Jag tror att du gravt har missuppfattat vad Konventsutmaningen handlar om. Det handlar inte om att få in mer företagssponsring, eller i form av etiken kring företagssponsrade arrangemang, utan att få vanligt folk att skriva regelbaserade rollspelsscenarier.

Nä, det var nog du som missuppfattade min fråga. Låt mig förtydliga den:

Om jag skriver ett äventyr till ett kommersiellt rollspel så rör det sig inte om att göra reklam för rollspel, utan om att jag vill berätta en historia i en spel som jag tycker passar till denna historia. I detta fall skulle äventyret jag skriver kvalificiera för konventsutmaningen, eller hur?

Om jag sedan tar samma äventyr och låter konstruktören sponsra "turneringen" med priser, vad händer då? Jo, då hamnar jag istället i din kategori för "kommersiella arrangörer" och därmed i dina ögon bli ointressant för konventsutmaningen.

Hur motiverar du egentligen detta?

/Emil

Feliath

Swashbuckler
Två, väl?

Av dessa nio scenarier är fem arrangerade av tillverkaren och ett skrivet av tillverkaren.
Tekniskt sett är det väl två? Mikael är ju både tillverkade av Dunder & Drakar och författare till Flamarions Testamente, och du har väl skrivit Västmarkäventyret själv?

/Feliath - går inte på konvent, men frågar ändå

Krille

Super Moderator

"Om jag sedan tar samma äventyr och låter konstruktören sponsra "turneringen" med priser, vad händer då? Jo, då hamnar jag istället i din kategori för "kommersiella arrangörer" och därmed i dina ögon bli ointressant för konventsutmaningen. Hur motiverar du egentligen detta?"

Varför ska jag ens behöva motivera det? Det är ett scenario som du har hittat på själv. Huruvida du skaffar sponsring till ditt arrangemang spelar ingen roll, så länge som du inte gör det i egenskap av representant för rollspelstillverkaren. Initiativet till scenariet skall alltså tas av någon annan än Fnurkling Games. Det är det som är det viktiga, inte att arrangörer skaffar extra priser på något sätt.

Det knepiga uppstår faktiskt inte i samband med sponsring, utan när frilansare eller folk som är kompisar med konstruktören arrangerar. Då blir det knepigt värre att veta om initiativet till arrangemanget ligger hos arrangören eller Fnurkling Games.

Feliath

Swashbuckler
Ach, nej, nu var jag svårbegriplig igen

Jag skyller på trötthet. :gremtongue:

Du skrev "fem arrangerade av tillverkaren och ett skrivet av tillverkaren", och då undrade jag om man inte egentligen borde räkna det som två scenarion skrivna av respektive tillverkare, eftersom Mikael faktiskt knåpat ihop Dunder & Drakar själv.

/Feliath - borde egentligen sova, men är för trött :gremgrin: