Nekromanti Konventsutmaningen 2003

Staffan

Myrmidon
Re: Ach, nej, nu var jag svårbegriplig igen

Inte för att förringa Mikaels översättningsinsats till Dunder och Drakar, men det är just en översättning av System Reference Document (till vilket Jonathan Tweet, Monte Cook, Skip Williams och Bruce Cordell står som författare, och deras arbete är i sin tur baserat på material av E. Gary Gygax). Jag skulle nog inte vilja säga att Mikael "knåpat ihop" Dunder och Drakar själv.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag skulle nog inte vilja säga att Mikael "knåpat ihop" Dunder och Drakar själv.

Inte jag heller. :gremwink:

/Mikael

chrull

Stockholm Kartell
Det vore faktiskt ett skäl för mig att orka ta mig dit...

så Go go go!

chrull

Morgoth

Swashbuckler
En dam i nöd!

Då så! Dags att börja knappra så jag får klart något tills allahelgona.

Fast jag sätter ingen deadline och ger inga löften. Men jag börjar storyboard:a nu. Vi får se hur långt kreativteten bär! :gremwink:

Emil

Hero
Därför att...

Varför ska jag ens behöva motivera det?

Därför att du några inlägg tidigare dömde ut nästan alla regeläventyr på GothCon, trots att bara två av dem är skrivna av konstruktören. De andra är antingen helt fristående eller sponsrade på något sätt av konstruktörerna.

Det verkar alltså som om du vill att det ska verka som att konventen är fyllda av friform, trots att verkligheten är en annan - nämligen att majoriteten av äventyren är icke-friform. Jag känner folk som är helt sålda på friform och dessa har svårt att fylla tiden under ett helt konvent med friformsäventyr eftersom friformstrenden har lugnat ner sig.

/Emil

Krille

Super Moderator
Re: Därför att...

"Därför att du några inlägg tidigare dömde ut nästan alla regeläventyr på GothCon, trots att bara två av dem är skrivna av konstruktören."

Åkej, låt oss titta igen.

Döden på Hertz Kanal (Mutant): arrangeras av Järnringen.
Colt (Western): arrangeras av Gillbringarna
Saladin (Chronicles): godkännes
Indiana Jones (Adventure): godkännes
Faller snö växer sten: arrangeras av Rävsvans
Antarctica (CoC friform): friform
Flamarions Testamente (Dunder&Drakar): arrangeras av Oldtimer, regelverket saknar ISBN
Vad händer kring det runda border (eget): fristående, regelverket saknar ISBN
The Cradle (Heroquest): skrivet av spelets konstruktör
Stressfaktor Omega (Phobia): arrangeras av Neogames
Do androids dream of elecric cats (Chronicles): godkännes
Hokus po... (d20 deluxe): fristående, får betecknas som eget.
Project: Phoenix (Heroes Unlimited med generöst med friform): friform
Jorå, jag har spelat länge nog (inga regler alls): friform
De utan hjärtan (vampire/friform): friform
Rollspelsbaren (helst inget regelverk): friform

Av 16 scenarier hittar man...

5 stycken uttalat friformsscenarier
3 stycken med egenskapade regelverk
4 stycken som arrangeras av företagen bakom spelet
1 stycken som skrevs av spelets konstruktör
3 stycken spel som uttryckligen är till ett utgivet spel

Hur jag än gör så kan jag bara hitta tre scenarier som är skrivna för ett spel, använder sig av spelets regler, och inte är en del av tillverkarens marknadsföring. Fem stycken är uttalat friform och tre till går inte att köpa i butik. Och fyra eller fem (beroende på hur man ser Heroquest-scenariet) är marknadsföring.

Det vill säga tre stycken scenarier mot fem, om man bara räknar friform, eller mot åtta om man räknar hemmabyggen som inte går att köpa.

Räknar du på något annat sätt?

Feliath

Swashbuckler

Nja, jag nämnde det närmast därför att det nedan verkade som om Oldtimer inte kunde delta i Konventsutmaningen just för att hans spel var en egen produkt. Så då antog jag att han i konsekvensens namn borde räknas också. Men hela saken är så fruktansvärt pedantisk att jag hade hejdat mig från att skriva något alls om jag inte varit så jämrans trött... :gremtongue:
(Ah, standardursäkten :gremgrin: Men den är sann den här gången! :gremshocked:)

/Feliath - trött nu igen

Emil

Hero

Räknar du på något annat sätt?

Jepp.

>The Cradle (Heroquest): skrivet av spelets konstruktör

Så har jag inte uppfattat det. Äventyret är skrivet av Peter Nordstrand och spelet av Robbin D. Laws och Greg Stafford. Inget i de texter jag har läst tyder på att de skulle ha något slags samarbete.

>Stressfaktor Omega (Phobia): arrangeras av Neogames

Måhända diskvalificeras det för att det inte har något ISBN-nummer än, men mig veterligen arrangeras det varken av Neogames eller spelets konstruktörer (Johan Salomonsson och Johan Berg).

>Hokus po... (d20 deluxe): fristående, får betecknas som eget

Trodde det var ett "riktigt" system, men jag kan ha fel...

>De utan hjärtan (vampire/friform): friform

Kan enligt texten spelas både som friform och med regler...

Det ger åtminstone fem stycken äventyr, vilket väl får anses fullt tillräckligt för ett spelkonvent.

Vad jag tror är ett större "problem" är nog att många spelledare kör mer eller mindre utan regler oavsett vilket scenario det handlar om.

/Emil

Krille

Super Moderator

"Så har jag inte uppfattat det. Äventyret är skrivet av Peter Nordstrand och spelet av Robbin D. Laws och Greg Stafford. Inget i de texter jag har läst tyder på att de skulle ha något slags samarbete."

Läs bättre. Sidan 19 i GothCon-foldern:

The Cradle är ett klassiskt scenario för rollspelsvärlden Glorantha, skrivet av legenden Greg Stafford. Har du spelat the Cradle förut? Inga problem. Du är välkommen ändå.
Observera att något är skrivet (t-genus som i scenariot), inte skriven (n-genus som i världen). Det är möjligt att någon har skrivit fel, men jag tror inte det - meningsbyggnaden pekar för långt bort i meningen för att det ska kunna vara ett misstag. Dessutom har det funnits möjlighet att spela scenariot förut.

"Måhända diskvalificeras det för att det inte har något ISBN-nummer än, men mig veterligen arrangeras det varken av Neogames eller spelets konstruktörer (Johan Salomonsson och Johan Berg)."

Jag kan inte tänka mig att de kan komma över reglerna, såpass halvfärdiga som de är, så att de kan skriva scenario till spelet utan nära samarbete med Neogames. Spelet är ju för sjutton inte ens utgivet än. Det här är definitivt bortom sponsring och förmodligen speltest.

"Trodde det var ett "riktigt" system, men jag kan ha fel..."

Det finns inget spel kallat "d20 deluxe". Det låter mer som en moddad D&D3E eller utskriven och modifierad d20 SRD. Så luddigt som d20-konceptet är (slå en d20 och lägg till några värden och kom över en svårighet) så kan ju förmodligen Gillbringarna sätta d20-loggan på sitt spel och komma undan med det.

"Kan enligt texten spelas både som friform och med regler..."

"Friform med kompletta attribut" står det. Det tolkar jag som att du kan få ett papper med ploppar om du vill, men tro inte att du får slå tärningar.

Så vi är fortfarande kvar på tre regelscenarier mot fem friform, tre hemmabyggen och fem marknadsförringsarr.