Re: Därför att...
"Så har jag inte uppfattat det. Äventyret är skrivet av Peter Nordstrand och spelet av Robbin D. Laws och Greg Stafford. Inget i de texter jag har läst tyder på att de skulle ha något slags samarbete."
Läs bättre. Sidan 19 i GothCon-foldern:
The Cradle är ett klassiskt scenario för rollspelsvärlden Glorantha, skrivet av legenden Greg Stafford. Har du spelat the Cradle förut? Inga problem. Du är välkommen ändå.
Observera att något är skrivet (t-genus som i scenariot), inte skriven (n-genus som i
världen). Det är möjligt att någon har skrivit fel, men jag tror inte det - meningsbyggnaden pekar för långt bort i meningen för att det ska kunna vara ett misstag. Dessutom har det funnits möjlighet att spela scenariot förut.
"Måhända diskvalificeras det för att det inte har något ISBN-nummer än, men mig veterligen arrangeras det varken av Neogames eller spelets konstruktörer (Johan Salomonsson och Johan Berg)."
Jag kan inte tänka mig att de kan komma över reglerna, såpass halvfärdiga som de är, så att de kan skriva scenario till spelet utan nära samarbete med Neogames. Spelet är ju för sjutton inte ens utgivet än. Det här är definitivt bortom sponsring och förmodligen speltest.
"Trodde det var ett "riktigt" system, men jag kan ha fel..."
Det finns inget spel kallat "d20 deluxe". Det låter mer som en moddad D&D3E eller utskriven och modifierad d20 SRD. Så luddigt som d20-konceptet är (slå en d20 och lägg till några värden och kom över en svårighet) så kan ju förmodligen Gillbringarna sätta d20-loggan på sitt spel och komma undan med det.
"Kan enligt texten spelas både som friform och med regler..."
"Friform med kompletta attribut" står det. Det tolkar jag som att du kan få ett papper med ploppar om du vill, men tro inte att du får slå tärningar.
Så vi är fortfarande kvar på tre regelscenarier mot fem friform, tre hemmabyggen och fem marknadsförringsarr.