Nekromanti Konvertera Konfluxsviten till DoD6 går det?

Boldtaar

Warrior
Som rubriken säger, går det?
Går det att snabbt konvertera RP och regler?
Spela i ny värld eller får man köra med den gamla och bara ny regler.

Eksem

Champion
Att konvertera reglerna är ganska enkelt, utom att DoD6-RP har alldeles för låga FVn från början. Det borde vara enda problemet. Annars är det ju i stort sett samma grundegenskaper, samma skala, samma färdigheter. Jag vet inte riktigt om man ska ändra på KP och Vapenskada kanske... och SK måste ju räknas ut förstås.

Att spela i en ny värld vore... vidrigt. Att sabba allt. Till och med omöjligt. Nej, Konfluxsviten och Trakorien kräver varandra, givetvis.

Man skulle kunna plocka ut endast Svavelvinter och spela den i Trudvang, antar jag, men inte hela sviten.

Skulle jag spela Den Femte Konfluxen igen, eller i Trakorien överhuvudtaget, är dock DoD6 regelsystem bland de sista jag skulle välja. Jag skulle istället använda T10-systemet (Västmark).

Men vill du spela Den Femte Konfluxen med de senaste Drakar och Demoner-reglerna är det inte så särskilt svårt. Så mycket har inte Drakar och Demoner förändrats genom tiderna.

Oddnic

Veteran
Som sagt tidigare kan nog Svavelvinter passa in utan större förändringar. Men resten av äventyren kräver totala omskrivningar. Det är inte mycket av Oraklet, Kristalltjuren och Konfluxen som har Trudvangs-känsla. Dom hör hemma i ett annat multiversum helt enkelt.

Leon

Leo carcion
Om man inte kör med yrkesnivåer, kanske, men överlag är dod6 på tok för regeltungt för den storyorienterade femte konfluxen. Det kanske skulle fungera om spelledaren kan avlasta spelarna det mesta av regelbiten.

Att spela i trudvang är som sagt ogörligt. De tu världarne är uppbyggda efter helt olika mönster. Däremot går det ju utmärkt att korsinspireras, och låta trudvangelement dyka upp i svavelvinter. Trakorien går ju utmärkt att lyfta ut ur Ereb, och det lämpligaste är nog att skapa sin egen värld runt ögruppen, om detta alls behövs.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Utspelas inte en del av kampanjen...

...på ett helt annat existensplan? I så fall kan man ju använda DoD6/Trudvang som avstamp för det, kanske.

M.

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle vilja påsstå att det skulle funka att konvertera det hela. Själva streyn skule man nog bara "bara" flytta över & aplicera på Trudvang.
Sedanså skulle man kunna modda gubarna till det system som finns i DoD6.
Men hur snabbt & smärtfritt det skulle vara, vet jag inte.. Det ger sig, antar jag.

Organ

Out of time, out of mind
Visst går det

Går det att snabbt konvertera RP och regler?

Det är inget större problem. Så stor skillnad mellan versionerna är det inte. Det mesta i DoD6 känns ganska bekant för den som är inkörd på gamla expertreglerna. Faktum är att när jag tänker efter så är sexan inte alls så dum att använda till konfluxen. Det med tanke på att erfarna RP i DoD6 är mäktigare än motsvarande kollegor som använder expert och det är nått som behövs för att ta sig igenom hela serien någorlunda hel och ren.

Spela i ny värld eller får man köra med den gamla och bara ny regler.

Om jag skulle köra konfluxen med DoD6 skulle jag nog för enkelhetens skull behålla Ereb altor som spelvärld. Om man av någon anledning promt vill använda Trudvang som värld så går nog det att genomföra det med. Faktum är ju att det mesta av handlingen utspelas i Trakorien och på olika andra existensplan som beskrivs i de olika äventyren, så spelarna behöver inte lubba runt på Trudvangs fastland i någon större utsträckning, vilket betyder att SL inte behöver modda världen på annat sätt än att ett antal ögrupper som inte fanns på trudvangskartan helt plötsligt dyker upp.

/Anders (som om han själv skulle köra konfluxen skulle behålla både värld och system för att det skulle bli enklast så)

Leon

Leo carcion
Re: Utspelas inte en del av kampanjen...

Visserligen är det så. Men jag tror ändå att skillnaderna i genre, eller världsskaparfilosofi, gör de tu världarne svårförenade.

Eksem

Champion
Dålig idé

Tekniknivån är annorlunda, samhällssystemet är annorlunda, kampanjen kräver inblandning från yttre makter för att komma till sin rätt, sanningen om multiversum, gudar och alltings vara skär sig också helt med Trudvang. Nej, Trakorien är alldeles för olikt Trudvangs länder för att det ska fungera. Känslan i en Trakorien-kampanj bör inte alls vara den som förmedlats i Riotminds produkter. Jag skulle skilja hårt på dem, både regler och värld, men framförallt värld.

Leon

Leo carcion
Mehåll!

Bara för att något rent krasst går att genomföra inom de logiska ramarna innebär det inte att det går ihop stilistiskt och genremässigt.

Det är klart att det går att köra en dokusåpekampanj till James Bondrollspelet, men vill du egentligen?