Nekromanti Konvertera mellan WFRP och ELRIC/Strombringer(BRP)

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ett simpelt litet inlägg som avbrott från alla emu-relaterade känslostormar här på forumet:


Jag har köpt första delen i Enemy Within, och tänkte spela den. Då jag inte äger WFRP-reglerna (jag har dock lånat ett blädderex att hjälpa mig i konverteringsarbetet) och inte heller tänkt investera i dem (har hört många lustiga skräckhistorier på det här forumet så det räcker) tänkte jag förstås spela med mina favvoregler: BRP-klonen känd som ELRIC!/Stormbringer.

Dock har det visat sig att reglerna skiljer sig en hel del åt, och jag har inga planer på lära mig mer WFRP än jag måste.

Så jag tänkte att det måste finnas massor av folk på det här forumet som är bevandrade i såväl WFRP som BRP som kan hjälpa mig litet. Följande har jag listat ut hittils:


WFRP Characteristics and their Stormbringer-equivalents:

Movement (M) - Movement (M), when needed
Weapon Skill (WS) - Individual weapon skills
Ballistic Skill (BS) - Dexterity (DEX)
Strength (S) - Strength (STR)
Toughness (T) - Constitution (CON)
Wounds (W) - Hit Points
Initiative (I) - Dexterity (DEX)
Attacks (A) - Individual weapon skills
Dexterity (Dex) - Dexterity (DEX)
Leadeship (Ld) - Appearance (APP)
Intelligence (Int) - Intelligence (INT)
Cool (Cl) - Power (POW)
Will Power (WP) - Power (POW)
Fellowship (Fell) - Appearance (APP)

Ranges for beginning normal human character WFRP:
M 4-5
WS 22-40
BS 22-40
S 2-4
T 2-4
W 4-7
I 22-40
A 1
Dex 22-40
Ld 22-40
Int 22-40
Cl 22-40
WP 22-40
Fel 22-40

Ranges for beginning normal human character Stormbringer:
M
STR 8-18
CON 8-18
SIZ 8-18
INT 8-18
POW 8-18
DEX 8-18
APP 8-18
Individual weapon skills 0-150+


Det främsta jag klurar på är skillnaden mellan hur skills används i WFRP och BRP. Eller ja, allra främst klurar jag på hur spelen spelas, och hur regelflödet fungerar.

Nåja, hjälp mig, så får ni snickers på nästa forumöl!
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Så här!

Först och främst: WFRP har bara en enda sak gemensam med BRP och det är d100. De kan tyckas påminna om varandra genom att man har %-värden på färdigheter, men där slutar egentligen likheterna. WFRP är baserat på gamla hederliga Warhammer Fantasy Battles (just det, figurspelet från GW). Därför är värdena lite mer abstrakta än i BRP som ju är ett rollspel från början.

Om du ska konvertera så skulle jag föreslå att du gör precis som när man ska översätta från svenska till japanska - översätt begrepp, inte ord.

Det jag menar är att du nog får det betydligt lättare om du försöker konvertera motståndarna mer i "känsla" och "nivå" snarare än attribut för attribut. Kolla på en valfri NPC från Enemy Within och se vilken roll han fyller och hur tuff han verkar vara jämfört med en vanlig bonde från samma system. Tag sedan motsvarande skillnad i BRP och gör en sådan snubbe.

Jag tror att det blir en betydligt bättre och förmodligen lättare konvertering än andra metoder.

/Duddmannen
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Konverteringsfallgropar

Tips, tankar o trix följer:

Initiative i WFRP är inte DEX-baserat: This characteristic reflects a character's speed of thought, whether he is quick-witted or sluggish. Skulle snarare konvertera det till INT i BRP (eller strunta i det helt).

Ballistic Skill avgör a character's ability to use missile weapons, to throw an object, or (in the case of some creatures) to spit venom. Iaf när jag spelade Runequest så hade även avståndsvapen egna färdigheter. Ser ingen anledning att konvertera BS till DEX heller.

När det gäller grundegenskapernas värde är väl 18 också övre gränsen för mänskliga RPs i BRP? I Runequest kunde vissa grundegenskaper - POW, DEX, APP - med mycken möda tränas upp över 18, annars var man hänvisad till t ex gudomlig intervention om man ville höja övriga över 18. Att träna en grundegenskap till över 18 var dock inget vanliga människor sysslade med.

Grundegenskaperna i WFRP kan teoretiskt löpa från 1-10 eller 01-100. Grundegenskaperna höjs dock genom de yrken man provar på och max för människor (inkl bonusar som Very Strong, Lightning Reflexes, mm) blir då 8 eller 80. Initiative är den enda grundegenskapen som med reglerna i grundboken kan nå upp till 90. Ska du konvertera rakt av kan det alltså vara vettigt att utgå från förhållandet 18 = 80.

Färdigheter i WFRP är för det mesta ett komplement till grundegenskaperna. Avsnittet ‘Basic Test Procedure’ i regelboken förklarar hur färdigheter och reglerna funkar:

1. The GM examines the action to be attempted, and decides which characteristic(s) come into play.

2. The player and the GM decide whether the character has any skills which will affect the test.

3. The GM considers the circumstances, and assigns any further modifiers that seem appropriate, to arrive at a percentage chance of success.

4. The player rolls a D100. If the score is less than or equal to the percentage chance, the action is a success; if not, the character has failed.

5. The GM decides the outcome of the attempt, based on its success or failure. The degree by which the test is passed or failed will give a rough idea of how successful (or unsuccessful) the action has been.


Vissa standard tests finns där man har beskrivit närmare vilka resultat som kan väntas och vilka färdigheter som är viktiga att ha. Vanligtvis modifierar färdigheterna chansen att lyckas med +10% per relevant färdighet (fast undantag finns).

Det är alltså sällan omöjligt att göra något bara för att man inte har rätt färdighet, men du får heller inga positiva modifikationer. Ibland ger avsaknaden av rätt färdigheter t o m en negativ modifikation på ditt tärningsslag. Endast i vissa specialfall måste du ha rätt färdighet för att klara av en handling. Ett exempel är färdigheten Cast Spells - utan den kan du inte kasta några besvärjelser. Färdigheten Specialist Weapon är ett annat. Utan rätt Specialist Weapon-färdighet har du aldrig mer än WS 10 med det vapnet (exempelvis alla kastvapen).

Det är vad jag kommer på just nu. Hoppas det är till någon hjälp! :gremtongue:


/Rax
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Re: Konverteringsfallgropar

Initiative i WFRP är inte DEX-baserat: This characteristic reflects a character's speed of thought, whether he is quick-witted or sluggish. Skulle snarare konvertera det till INT i BRP (eller strunta i det helt).
Men om BRP använder DEX för initiativ så påverkar det väl karaktären mindre att göra DEX av det, vilket är målet med en konvertering.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Konverteringsfallgropar

Om det är ett problem eller inte beror ju på hur man föredrar att konvertera - "strikt" eller enligt intentionerna. Jag tyckte dock att skillnaden var så pass att den var värd att påpeka. I WFRP kan man mycket väl vara reaktionssnabb, men oförmögen att knyta sina skosnören. Det går inte i BRP, där DEX avgör både reaktionstiden och fingerfärdigheten.

Skulle jag konvertera en karaktär från WFRP till BRP hade jag i slutändan nog gjort ungefär som Duddmannen (och du) föreslår. Det är alltid bäst att utgå från intentionerna och skapa en likvärdig karaktär i det nya systemet, men det skadar inte att veta förutsättningarna i det gamla systemet. :gremwink:
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,004
Location
Värnhem, Malmö
Som ajg ser det kan de procentbaserade grundegenskapsvärden konverteras till värden inom 8-18 med nedanstående tabell, snabbt hopslängd av mig.
WHFRP Stormbringer
22 8
23 9
24-25 10
26-27 11
28-29 12
30-32 13
33-34 14
35-36 15
37-38 16
39 17
40 18

Därefter tar man fram grundegenskaperna i Stormbringer genom att ta medelvärdet av de procentegenskaper som gäller för egenskapen. Observera att jag inte ser Ballistic skill som relaterad till DEX, utan just till projektilvapenfärdigheter. STR och CON modifieras i stället av S och T enligt tabellen nedan.
WHFRP Stormbringer
2 8-11
3 12-14
4 15-18

För att ta fram SIZ, börja bakvänt genom att ta W*3 och dra av 4 för att få HP. Jämför sedan med CON för att ta fram den SIZ som krävs för att få fram HP.

Vad gäller färdigheter fungerar de så olika att det är svårt att konvertera. Min idé är att varje färdighet man har i WHFRP ger samma procentvärde i närmsta motsvarande färdighet i Stormbringer som man hade i den lämpligaste grundegenskapen i WHFRP. Om flera WHFRP-färdigheter passar in på en Stormbringer-färdighet, lägg till halva grundegenskapsvärdet för varje. Weapon skill*2/Ballistic skill*2 kan användas för att få fram färdighetsvärde i de vapen personen använder.

Hoppas jag gjort mig förstådd, men det är lite krångligt att konvertera två så olika system.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Konvertera mellan WFRP och ELRIC/Strombringer(

Som ajg ser det kan de procentbaserade grundegenskapsvärden konverteras till värden inom 8-18 med nedanstående tabell, snabbt hopslängd av mig.
WHFRP Stormbringer
22 8
23 9
24-25 10
26-27 11
28-29 12
30-32 13
33-34 14
35-36 15
37-38 16
39 17
40 18
Öh... det där bär mig emot. Speciellt eftersom 40 är ursopigt. Den normal tjomme i WFRP har 33. I BRP är normalt 11 (10.5).


Storuggla, lirar sopa i WFRP
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det största problemet är att WFRP är grundegenskapsfokuserat, medan BRP är färdighetsfokuserat. I WFRP är det grundegenskaperna som spelar absolut störst roll, och färdigheterna är mest små modifikationer till dessa i vissa situationer alternativt "tillåtare" som gör att man kan göra saker man annars inte skulle kunna. I BRP så är det dock tvärtom, det är färdigheterna som anger hur bra man faktiskt är på saker och ting, och grundegenskaperna har en tämligen liten roll (exakt hur liten beror på vilken BRP-variant man använder - i Mutant 2 så var grundegenskaperna tokviktiga medan de i Expert var nästan helt verkningslösa om man inte hade BC i de relevanta färdigheterna).
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Konvertera mellan WFRP och ELRIC/Strombringer(

i Mutant 2 så var grundegenskaperna tokviktiga medan de i Expert var nästan helt verkningslösa om man inte hade BC i de relevanta färdigheterna.

i stormbringer är dess inverkan på färdigheter ännu mindre. Baschanserna är inte grundegenskapsbaserade (annat än för "own language" och "dodge"). Grundegenskaper har annan inverkan.

IMHO är det ganska vettigt. Inverkan i EDD var ganska liten (någon enstaka poäng) och besväret att behöva räkna ut alla baschanser på nytt för varje rollperson kanske inte riktigt var värt denna minimala påverkan.
 
Top