Nekromanti Konvertera PDF till CBR/CBZ?

Troberg

Sinister eater
Någon som vet hur man enklast konverterar en (lösenordsskyddad) PDF till CBR/CBZ/CB7, alternativt till en packe JPG-filer (en per sida)?

Det kan inte vara omöjligt, PDF-läsarna (i mitt fall Foxit) kan ju rendera den på skärm och skrivare, så varför ska det vara så krångligt att få ut den som bilder så att man kan hantera den som ett vettigt format? (Ni behöver inte dra igång en diskussion om olika formats vettighet, för mig så är CB*-formaten vettigare och vad jag vill ha.)

Jag har lyckats halvdant med några program (bilderna kommer ut, men inte texten), men inget har fått ut hela sidan.

Troberg

Sinister eater
anth said:
Använd Printscreen-knappen. :gremsmile:
Visst kan man snyta bilder från skärmen, men det är inte speciellt automatiserbart med konsekvent kvalitet...

Sure, kör man fullscreen så skulle man faktiskt kunna göra ett litet program som styr Foxit genom att skicka tangenttryckningar till den, göra en screencapture, och sedan klippa på bestämda koordinater, men det känns fruktansvärt meckigt...

Caligo

Swashbuckler
Troberg said:
Någon som vet hur man enklast konverterar en (lösenordsskyddad) PDF till CBR/CBZ/CB7, alternativt till en packe JPG-filer (en per sida)?

Det kan inte vara omöjligt, PDF-läsarna (i mitt fall Foxit) kan ju rendera den på skärm och skrivare, så varför ska det vara så krångligt att få ut den som bilder så att man kan hantera den som ett vettigt format? (Ni behöver inte dra igång en diskussion om olika formats vettighet, för mig så är CB*-formaten vettigare och vad jag vill ha.)

Jag har lyckats halvdant med några program (bilderna kommer ut, men inte texten), men inget har fått ut hela sidan.
99% säker på att du kan exportera till jpg från Acrobat pro. Har det inte framför mig just nu.

Troberg

Sinister eater
Sum Caligini said:
99% säker på att du kan exportera till jpg från Acrobat pro. Har det inte framför mig just nu.
Även lösenordsskyddade filer?

CapnZapp

Myrmidon
Troberg said:
Det kan inte vara omöjligt, PDF-läsarna (i mitt fall Foxit) kan ju rendera den på skärm och skrivare, så varför ska det vara så krångligt att få ut den som bilder så att man kan hantera den som ett vettigt format?
Det är väl precis det man lösenordsskyddar sin fil för?

Dvs man vill kunna ge folk möjlighet läsa på skärm o papper, utan att det ska vara lätt att kopiera text, dra ut bilder etc; dvs ändra i dokumentet?

Inget är omöjligt - enda sättet säkerställa det är att inte visa dokumentet ens på skärm eller papper...

Det egentligen "riktiga" sättet är att inte använda pdf alls - "meningen" är ju att man ska använda orginaldokumentet (en pdf är ju nästan alltid skapad, "utskriven", av ett annat program)

Sedan är det väl trivialt att knäcka vanliga lösenord till PDF-er (i motsats till riktig DRM), men det var inte det du frågade...

Caligo

Swashbuckler
Troberg said:
Sum Caligini said:
Alltså... det beror ju på hur de är låsta. Jag är osäker på vilken eller vilka sorters skydd som hindrar export till JPG men det borde vara några få.

Attachments

Troberg

Sinister eater
CapnZapp said:
Troberg said:
Det kan inte vara omöjligt, PDF-läsarna (i mitt fall Foxit) kan ju rendera den på skärm och skrivare, så varför ska det vara så krångligt att få ut den som bilder så att man kan hantera den som ett vettigt format?
Det är väl precis det man lösenordsskyddar sin fil för?

Dvs man vill kunna ge folk möjlighet läsa på skärm o papper, utan att det ska vara lätt att kopiera text, dra ut bilder etc; dvs ändra i dokumentet?

Inget är omöjligt - enda sättet säkerställa det är att inte visa dokumentet ens på skärm eller papper...

Det egentligen "riktiga" sättet är att inte använda pdf alls - "meningen" är ju att man ska använda orginaldokumentet (en pdf är ju nästan alltid skapad, "utskriven", av ett annat program)

Sedan är det väl trivialt att knäcka vanliga lösenord till PDF-er (i motsats till riktig DRM), men det var inte det du frågade...
Grejen är att i detta fall så är det en person som inte har kvar sin originalfil eller ens sin installation av Acrobat (det var på en tidigare dator). Han har också glömt sitt lösenord, eller snarare, påstår att han inte satt ett, men filen är lösenordsskyddad.

Så, jag ska försöka rädda innehållet.

Med andra ord, DRM är inte ett problem juridiskt sett i detta fall.

Och, som jag sagt, kan man rendera på skärm eller papper så kan man rendera till en JPG eller PNG. Det behövs bara ett program som inte bryr sig om DRM. Det är inte ens något som behöver knäckas, det behöver bara låta bli att respektera den. DRM i PDF-er är ungefär som att ha tre olåsta dörrar, "Skärm", "Papper" och "Fil", men det sitter en skylt på "Fil"-dörren som säger "Snälla, gå inte in här".

Troberg

Sinister eater
Sum Caligini said:
Troberg said:
Sum Caligini said:
Alltså... det beror ju på hur de är låsta. Jag är osäker på vilken eller vilka sorters skydd som hindrar export till JPG men det borde vara några få.

Fast, om informationen som behövs för att rita upp en sida på skärmen finns tillgänglig, så finns också all information som behövs för att spara den till en fil eller att skriva ut den. De bara ber en snällt att inte göra det, men det skulle vara trivialt för en PDF-läsare att ignorera det.

Edit: Hmm, när jag tänker på det, jag tror faktiskt att Okular har en inställning för "Ignore DRM". Ska kolla till helgen.