Nekromanti Konvertering över systemgränser?

Ceetan

Warrior
Det måste vär ha hänt mer än en SL att man hittar nåt coolt i ett rpg(system a) som man vill använda i sin egen kampanj i ett annat rpg (som har system b). Hur gör man detta bäst? låter man sig bara inspireras och gör ett helt nytt system eller "föröker man överstätta" det ena systemets Siffror och termer i det andra?

Jag skall ge ett exempel:
jag har nyligen arbetet på regler för hur en golem fungerar i DoDv4-5(BRP) dessa har hitils bestått av enhetliga masor, men jag har efter att bland annat studerat Mage Knit funderat på att även fixa maekanika golems, dvs sådana med rörliga delar. Gvete vis fixck dessa tankar sig en riktigt Sjuts när jag såg IRON KINGDOM och Warmachines. Lite uppgiftewr finns o deras stats.

Det finns 2 möjliga tillvägagångssätt
Endera skulle jag kunna läsa in mig på Warmachines och IK
och sedan skriva med dessa i bakhuvudet, eller så skulle jag kunna sätta mig och försöka konvertera siffrorna ( en dolk göe så mycket skada i dod och så mycke ti brp...hmm halvera!! eller typ så.

Vilket tror ni blir bäst och varför?

Försök redigera om siffrorna. Om båda systemen fungerar på liknande sätt är det ju egentligen bara att räkna om.

Tillexempel så funderade jag själv på att modda DoD6 till Cyberpunks regler (fråga inte varför). En använder t20, den andra t10. Lösningen enkel, halvera värdena från DoD6 så passar de in.

Johan K

Gammal & dryg
För min del så skulle jag nog använda det system som passa mig själv bäst & modda det lite så att det passar den kampanj som man ska köra.
Hoppas att det går bra !!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tror att det är bättre att läsa igenom de regler du är intresserad av, och sedan skriva regler till det system du vill använda utifrån dessa. De flesta regelsystem är så olika att det är väldigt svårt att konvertera siffror från det ena till det andra. man använder olika skalor för olika saker, vilket kan ha mycket konstiga effekter om man använder en konverteringstabell. Det är bättre att bara titta på värdet i det ena spelet, konstatera att det är "ganska bra" och sedan ge ett värde i det andra spelet som motsvarar "ganska bra".

Vad gäller exemplet du ger, men skapande av mekaniska golem kanske det är så att beskrivningen inte är speciellt regeltät (jag har ingen aning, men det skulle kunna vara så att de magiska procedurerna beskrivs utan att en massa siffror blir inblandade). I sådana fall går det ju att använda den rakt av.

/tobias

Krille

Super Moderator
Tricket är att sno principen och tanken. Att sno rakt av blir sällan helt bra, utan visst arbete krävs. Hur mycket arbete beror dock på regeln.

Ett exempel: regeln om Wealth i d20 Modern var riktigt lysande. I stället för att ha en klase med pengar som spenderas så har man ett värde på Wealth och en svårighet på prylen. Vill man ha en pryl så slår man ett slag för sin Wealth, och lyckas slaget så har man råd att köpa prylen. Det är en lysande regel, enkel och smidig, och eliminerar alla problem med valutakonverteringar och dagens flytande ekonomi. Lyckas jag just nu? Ordning och reda, pengar på fredag - jag har ju fått lön, så sketabra, ju! Lyckades jag inte en vecka senare? Tror jag det - räkningarna är betalda, eller så är bankomaten trasig, eller nåt.

Den regeln är jag på väg att sno till åtminstone två rollspel, och det enda som jag kommer att behöva förändra är skalan på Wealth och svårigheten och hur man räknar fram Wealth.

Ett annat exempel: taktikkorten i Usagi Yojimbo. Principen är att man har tre taktiker att välja mellan, och sedan används de i lite sten-sax-påse-stil. De har jag snott till Skymningshem och Andra Imperiet, men omarbetat något. Dels saknades ett sätt att slå igenom Offensiv taktik. Det fanns ingen, utom med ett annat Offensivt taktikval, så en fjärde taktik tillkom: den Avvaktande. Dels så hade konstruktören inte följt med möjligheten helt ut. Taktikkort ger nämligen en underbar möjlighet att göra sig av med initiativ/turordning, men den möjligheten hade inte utnyttjats i Usagi Yojimbo. Nå, varför inte utnyttja möjligheten när den finns här och nu? Här är det en större omarbetning av reglerna än med Wealth, eftersom vi inte bara talar om skaljustering utan även procedurbearbetning.

Resultatet håller dock på att bli ett system som funkar lika bra med svärdsdueller som med jaktskeppsdogfights. Det krävs lite abbrovinschande för att få in det i avståndsstrid, men det går det med.

vielleicht

Veteran
Om jag inte minns fel...

Ett exempel: regeln om Wealth i d20 Modern var riktigt lysande. I stället för att ha en klase med pengar som spenderas så har man ett värde på Wealth och en svårighet på prylen. Vill man ha en pryl så slår man ett slag för sin Wealth, och lyckas slaget så har man råd att köpa prylen. Det är en lysande regel, enkel och smidig, och eliminerar alla problem med valutakonverteringar och dagens flytande ekonomi. Lyckas jag just nu? Ordning och reda, pengar på fredag - jag har ju fått lön, så sketabra, ju! Lyckades jag inte en vecka senare? Tror jag det - räkningarna är betalda, eller så är bankomaten trasig, eller nåt.

Den regeln är jag på väg att sno till åtminstone två rollspel, och det enda som jag kommer att behöva förändra är skalan på Wealth och svårigheten och hur man räknar fram Wealth.

...så var det Trinity som var först med den regeln, inte d20 Modern. Fast det är nog ganska irrelevant. :gremtongue:

-V

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Om jag inte minns fel...

...så var det Trinity som var först med den regeln, inte d20 Modern. Fast det är nog ganska irrelevant.
Och om man går långt tillbaka i historien har Call of Cthulhu en regel som är en föregångare till systemet i färdigheten Credit Rating. (Det är i alla fall därifrån jag snott min variant av regeln.)

/tobias

Krille

Super Moderator

"...så var det Trinity som var först med den regeln, inte d20 Modern. Fast det är nog ganska irrelevant."

Jupp. Jag vägrar nämligen att peta på White Wolfs apsugiga regelsystem ens om jag hade asbestdräkt och polisens bombrobot. Dessutom var det inte vem som var först som var på tapeten, utan varifrån jag snodde regeln.

Phelan

Hero
Ännu roligare...

...är att gamla Marvel Super Heroes hade ett liknande system för utgifter. 80-talsutgåvan, alltså...

Mvh / Phelan

Ceetan

Warrior
Jag slkall tänka på det.......det blir nog så.....situtionen i mitt exempel var ju faktiskt så att jag tänkt på det innan......
tack för svaret

anth

Vetefan

Om jag inte minns fel...
...så var det Trinity som var först med den regeln, inte d20 Modern.
Jo, men kan du ladda ner Trinity gratis och lagligt från nätet?
D20Modern SRD, klicka på Wealth.

Pom

Swashbuckler
Roligare och roligare

Och gamla lilla Swordbearer hade också slängt pengarna på soptippen och körde istället med att man hade de tillgångar ens sociala statusnivå dikterade.

Och jag erkänner att jag bara känner till systemet ifråga från en recension i Dragon 71 (1983), samt att jag är väl medveten om att sådana här inlägg är rätt onödiga. :gremsmile:

(Rättade till ett meningsbyggnadsfel)