Nightowl
Champion
Skärsliparskida och Språnghölster
Skärsliparskida
Ytterligare färdigheter: Sadelmakare (12 snäpp), Vapensmed (12 snäpp)
Koncept: Känt
Teori: 1T veckor, S12
Ritning: 1T veckor, S8 (varje vapen behöver en separat ritning)
Materialinsamling: Ett uns stål, ett uns brynsten, ett mark valelfenben, svinläder.
Konstruktion: 1T dagar, S8 (man måste ha tillgång till vapnet den ska göras till)
Förbättring: 1T dagar, S8
Grundegenskaper: TIL, TÅL 1
Användarfärdighet: Ingen
Bakgrund: En skärsliparskida är en massiv svärds- eller knivskida som har inmonterade brynstendhjul på strategiska punkter. Vapnet – eller verktyget – håller sig därför alltid skarpt och fint, men slits snabbare. Ett vapen gör därför +1 Hu, men man kan inte snabbdra det ur skidan utan att också lyckas med ett TIL-slag, om det misslyckas fastnar bladet.
Mekanurgen Herbart från Terfast, mest känd för att ha uppfunnit vulkandolken som en utveckling av denna mekanism, skapade skärsliparskidan åt val- och sälfångare, som använde dem till de styckarknivar de behövde i arbetet – men som också gick utmärkt att slåss med när andan föll på. Det finns sprättar som bär sådana skidor för sina fäktsvärd, skapade av mekanurger som kopierat Herbarts enkla design.
Språnghölster
Ytterligare färdigheter: Klensmed (12 snäpp), Sadelmakare (12 snäpp)
Koncept: Känt
Teori: 1T veckor, S12
Ritning: 1T årstider, S16 (varje vapen kräver en separat ritning; en samling ritningar cirkulerar för kastkniv, dolk och långdolk.)
Materialinsamling: Ett mark stålfjädrar, ett mark mässingsskruvar, svinläder.
Konstruktion: 1T dagar, S16
Förbättring: 1T dagar, S16
Grundegenskaper: TIL, TÅL 2
Användarfärdighet: Snabbdragning
Bakgrund: Ett språnghölster är en läderficka fastspänd inne i ärmen försedd med en fjädermekanism; när man knycker med handleden hoppar vapnet ut i handen (om man kan fånga det, dvs.). Rent speltekniskt slår man ett TIL-slag mot S12; lyckas det får man +1T på att snabbdra vapnet, och +1T på om man fintar med det för den första attacken. Fumlar det skjuts vapnet iväg 2T meter. Dessutom krävs ett slag för SYN mot S24 (kan ökas till S32 med dubblera) för att se att man är beväpnad; en kroppsundersökning (hanteras normalt med KÄN-slag) upptäcker däremot mekanismen direkt. Språnghölster kan tillverkas till knivar, dolkar, långdolkar, kastknivar och fickpistoler.
Språnghölstret är tidigast känt från mekanurgen Herbart från Terfast, mest känd för att ha uppfunnit vulkandolken, som sålde dem till slagskämpar bland sjömännen och sjåarna i sin hemstad; därifrån har de spritts till alla hamnstäder i Vidonia och även utomlands. I Madenburg, som har ett överskott på arbetslösa mekanurger, är de så vanliga att bättre bemedlade busar förväntar sig att likasinnade ska han en i ärmen.
Rykten om en variant för kastknivar modifierad för att skjuta iväg kastkniven är obekräftade. Den skulle i så fall kräva en helt ny vapenfärdighet.
Skärsliparskida
Ytterligare färdigheter: Sadelmakare (12 snäpp), Vapensmed (12 snäpp)
Koncept: Känt
Teori: 1T veckor, S12
Ritning: 1T veckor, S8 (varje vapen behöver en separat ritning)
Materialinsamling: Ett uns stål, ett uns brynsten, ett mark valelfenben, svinläder.
Konstruktion: 1T dagar, S8 (man måste ha tillgång till vapnet den ska göras till)
Förbättring: 1T dagar, S8
Grundegenskaper: TIL, TÅL 1
Användarfärdighet: Ingen
Bakgrund: En skärsliparskida är en massiv svärds- eller knivskida som har inmonterade brynstendhjul på strategiska punkter. Vapnet – eller verktyget – håller sig därför alltid skarpt och fint, men slits snabbare. Ett vapen gör därför +1 Hu, men man kan inte snabbdra det ur skidan utan att också lyckas med ett TIL-slag, om det misslyckas fastnar bladet.
Mekanurgen Herbart från Terfast, mest känd för att ha uppfunnit vulkandolken som en utveckling av denna mekanism, skapade skärsliparskidan åt val- och sälfångare, som använde dem till de styckarknivar de behövde i arbetet – men som också gick utmärkt att slåss med när andan föll på. Det finns sprättar som bär sådana skidor för sina fäktsvärd, skapade av mekanurger som kopierat Herbarts enkla design.
Språnghölster
Ytterligare färdigheter: Klensmed (12 snäpp), Sadelmakare (12 snäpp)
Koncept: Känt
Teori: 1T veckor, S12
Ritning: 1T årstider, S16 (varje vapen kräver en separat ritning; en samling ritningar cirkulerar för kastkniv, dolk och långdolk.)
Materialinsamling: Ett mark stålfjädrar, ett mark mässingsskruvar, svinläder.
Konstruktion: 1T dagar, S16
Förbättring: 1T dagar, S16
Grundegenskaper: TIL, TÅL 2
Användarfärdighet: Snabbdragning
Bakgrund: Ett språnghölster är en läderficka fastspänd inne i ärmen försedd med en fjädermekanism; när man knycker med handleden hoppar vapnet ut i handen (om man kan fånga det, dvs.). Rent speltekniskt slår man ett TIL-slag mot S12; lyckas det får man +1T på att snabbdra vapnet, och +1T på om man fintar med det för den första attacken. Fumlar det skjuts vapnet iväg 2T meter. Dessutom krävs ett slag för SYN mot S24 (kan ökas till S32 med dubblera) för att se att man är beväpnad; en kroppsundersökning (hanteras normalt med KÄN-slag) upptäcker däremot mekanismen direkt. Språnghölster kan tillverkas till knivar, dolkar, långdolkar, kastknivar och fickpistoler.
Språnghölstret är tidigast känt från mekanurgen Herbart från Terfast, mest känd för att ha uppfunnit vulkandolken, som sålde dem till slagskämpar bland sjömännen och sjåarna i sin hemstad; därifrån har de spritts till alla hamnstäder i Vidonia och även utomlands. I Madenburg, som har ett överskott på arbetslösa mekanurger, är de så vanliga att bättre bemedlade busar förväntar sig att likasinnade ska han en i ärmen.
Rykten om en variant för kastknivar modifierad för att skjuta iväg kastkniven är obekräftade. Den skulle i så fall kräva en helt ny vapenfärdighet.