Nekromanti Konverteringsmatematik och förläningar

Mogger

Hipsteranka
Ok, en inte helt rollspelsrelaterad fråga, men följdfrågorna kommer att bli det.

Vi ska börja spela A Son of Ice and Fire RPG och slå fram ett House inom någon vecka. Så jag började fundera på hur mycket mark som huset kommer att förvalta över.

Så, till det specifika. Hur stor "förlängeningen" är beror på hur många domains huset har. Varje domain är en league. 1 league = 3 miles. Jag antar att det är 1x1 league. För att det skulle bli begripligt för mig försökte jag konvertera square miles till km². Där sket det sig. Jag trodde att att 1 square mile är samma som 1.6 km², vilket då skulle innebära att 3 square miles är 4.8 km². Men när jag kollar på onlinekonverterade säger de att 1 square mile är 2.5 km². Hur går det till? Sedan kollade jag hur stort Skåne var och enligt wiipedia är det över 10 000 km². Jag förstår att det finns någon regel här som jag inte alls kan. Någon som an förklara hur det här hänger ihop?

Följdfråga då. Hur stora var medeltida (engelska) län? Jag är helt med på att det finns olika typer av förläningar och att det kan vara svårt att ange någon norm, så all information tar jag tacksamt emot. Jag har kikat på den utmärkta demografi i rollspelssidan (den som alla alltid länkar till när sånt här dyker upp) men vill ha mer specifika uppgifter.

Så, några historiakunniga matematiker där ute? Så klart, men vem av er är bäst?? :gremsmile:

Ram

Skev
Well, bäst och bäst... Men jag antar att det pratas om en kvadrat med en sida på en mile, dvs. 1.6 km vilket gör att arean av det hela är 1.6^2 dvs. 2,5 km2.

Då är 3 sådana 7,5 medan en kvadrat med sidan 3 miles så blir arean 23 km2.

På B så passar jag... :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Well, bäst och bäst... Men jag antar att det pratas om en kvadrat med en sida på en mile, dvs. 1.6 km vilket gör att arean av det hela är 1.6^2 dvs. 2,5 km2.

Doh! :gremblush:

Tack.

Mogger

Hipsteranka
Medeltida förläningar?

Ingen som har koll på det här? Några källor? Vad som helst. Hur stora var en engelsk barons förläning?

Mogger

Hipsteranka
Ram said:

Hur räknar man baklänges? Om man vet arean, kan man räkna ut sidorna då?

Ram

Skev
Måns said:
Ram said:

Sure. Roten ur.

Jarre

Swordsman
Måns said:
Förutsatt att det är en kvadrat du talar om, är det bara att dra kvadratroten ("roten") ur arean. Exempelvis, om arean är 36 kvkm, blir sidan 6 (eftersom 6×6=36). På areavärden som inte är kvadraterna på naturliga heltal kommer du sannolikt behöva en miniräknare såvida du inte vill höfta friskt med huvudräkning. Sedan hoppas jag att dina konverteringar mellan kvadratleagues och kvkm inte är värden du behöver trolla med fram och tillbaka på studs. De känns synnerligen oöverskådliga, åtminstone för mig :gremsmile:

Det kanske är bäst om du gör en liten konverteringstabell i så fall, med typ 1 kvadratleague = 23 kvkm; 1 kvadratmile = 2,5 kvkm.

CapnZapp

Myrmidon
Måns said:
För att det skulle bli begripligt för mig försökte jag konvertera square miles till km². Där sket det sig. Jag trodde att att 1 square mile är samma som 1.6 km², vilket då skulle innebära att 3 square miles är 4.8 km². Men när jag kollar på onlinekonverterade säger de att 1 square mile är 2.5 km². Hur går det till?
Som du redan fått reda på; en square mile är 1.6 km x 1.6 km, inte 1.6 km2.

Måns said:
Så, till det specifika. Hur stor "förlängeningen" är beror på hur många domains huset har. Varje domain är en league. 1 league = 3 miles. Jag antar att det är 1x1 league.
Inte så snabbt! :gremsmile:

En league är främst ett längdmått. I de fall den förekommer som ett areamått handlar det oftast om ett spanskt mått "legua". Eftersom detta mått importerades till kolonierna blev det ganska använt i södra USA. Kanske är det detta mått författarna tänker på, den "league" som använts i Texas med omnejd? Detta mått motsvarar 18 kvadratkilometer och är alltså en kvadrat med sidan av en spansk league, och en sådan är 4.2 km.

(Den är f.ö. inte uppdelad i miles, yards och feet; utan en spansk league består istället av 5000 "varas" på 84 cm styck :gremsmile: )

Däremot hittar jag ingen brittisk area-league (om vi nu antar att GRRM liksom "alla" andra fantasyförfattare baserat sitt fantasyland på England :gremsmile: ). Och som du kanske känner till är en league olika lång på land och på vatten. En landbaserad "square league" (med 3 land-miles sida) blir 7.75 kvadratkm. En sjöbaserad "square league" (med 3 nautiska miles sida) blir 10.3 kvadratkm.

CapnZapp

Myrmidon
Angående din andra fråga förstår jag att du vill veta "vad som gällde" historiskt.

Men jag kan redan nu säga att det inte finns ett, specifikt och givet, svar.

Du kan lika gärna säga att i din kampanj är "domains" kvadrater med sidan tre eller fyra kilometer (för 9 eller 16 kvkm)* - inte nog med att du antagligen kommer hamna "historiskt rätt" rätt så ofta, du kommer dessutom kunna gå vidare med spelet.

Som en bonus har du dessutom gjort det mycket enklare för både dig själv och dina baroner till spelare! :gremsmile:

*) Eller varför inte säga att en domain i ett bördigt område är 3x3 km, medan en annan domain i ett kargt eller torrt område är 4x4 km. Då får du in lite historiska vibbar av hur icke-exakt "allting var" och förhoppningsvis får dina spelare att inse att spelet handlar inte om exakta ekonomiska enheter. Hemligheten är ju att det gör ingenting om man inte vet den exakta storleken på en förläning!

Mogger

Hipsteranka
CapnZapp said:
Däremot hittar jag ingen brittisk area-league (om vi nu antar att GRRM liksom "alla" andra fantasyförfattare baserat sitt fantasyland på England :gremsmile: ). Och som du kanske känner till är en league olika lång på land och på vatten. En landbaserad "square league" (med 3 land-miles sida) blir 7.75 kvadratkm. En sjöbaserad "square league" (med 3 nautiska miles sida) blir 10.3 kvadratkm.
GRRM har sagt att 1 league = 3 miles i Westeros.

CapnZapp said:
Angående din andra fråga förstår jag att du vill veta "vad som gällde" historiskt.

Men jag kan redan nu säga att det inte finns ett, specifikt och givet, svar.

Du kan lika gärna säga att i din kampanj är "domains" kvadrater med sidan tre eller fyra kilometer (för 9 eller 16 kvkm)* - inte nog med att du antagligen kommer hamna "historiskt rätt" rätt så ofta, du kommer dessutom kunna gå vidare med spelet.

Som en bonus har du dessutom gjort det mycket enklare för både dig själv och dina baroner till spelare! :gremsmile:

*) Eller varför inte säga att en domain i ett bördigt område är 3x3 km, medan en annan domain i ett kargt eller torrt område är 4x4 km. Då får du in lite historiska vibbar av hur icke-exakt "allting var" och förhoppningsvis får dina spelare att inse att spelet handlar inte om exakta ekonomiska enheter. Hemligheten är ju att det gör ingenting om man inte vet den exakta storleken på en förläning!
Allt det här är jag medveten om. Men jag utgår från att det finns någon historiker som har roat sig med att undersöka något medeltida baroni i England och jag är helt enkelt intresserad av hur ett sådant såg ut. Jag är alltså inte ute eter ett genomsnittsbaroni eller hårda fakta om "så här såg länen ut" utan letar efter kul läsning som jag kan använda som underlag på olika sätt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Om du vill läsa om hur ett medeltida baroni funkar ur ett spelperspektiv är det Fief av Lisa J. Steele du ska köpa. Det är antagligen den bästa sådana boken på marknaden, förutsatt att man kan acceptera att fokus huvudsakligen ligger på England, Frankrike och norra Italien.

CapnZapp

Myrmidon
Den har jag, och den bekräftar bilden av att "svaret är att det inte finns något entydigt svar".

Några relevanta utdrag:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">A “manor” contains one or more
villages, a fortified dwelling for its holder, a church
or chapel, mills, ovens, fields, forests, and at least
one water source, preferably running water.</div></div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">A manor’s size varied widely depending on the
fertility of the soil and its holder’s status.</div></div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">England’s Domesday Book (11C) listed the
manors held by various knights. A third of the
knights listed held 90 to 180 acres. A quarter of the
knights held even less. Few held more than 420
acres. In contrast, a prosperous peasant might hold a
little less than 120 acres. Other sources wrote that
120 to 240 acres would just support a knight, his
arms and armor, and 1-2 warhorses. A third of the
Domesday knights, thus, were just barely maintaining
their status and were living little better than
wealthy peasants on larger holdings.</div></div>

Låt oss då översätta detta till de "domains" vi talat om hittills.

Det går exakt 640 acres på en square mile. Vilket antyder vad vi redan utgått ifrån, nämligen att en herremans domäner inkluderar flertalet "fiefs", dvs flertalet riddare.

Räknat på en genomsnittslig riddare med 180 acres får det alltså plats cirka 3.5 manors per square mile.

Eftersom en domain är 3x3 miles får det alltså plats 3.5x9 = strax över 30 riddare per domain.

Om rollspelsboken berättar hur många riddare som en domain kan understödja kan du räkna baklänges och komma fram till hur stor domänen är.

Detta avser då engelskt tusental. Beroende på hur mycket mer avancerad man tycker Westeros är än så kan man ju ta sig "fantasy-friheter" och justera dessa tal till egen tycke och smak.

Så jag vidhåller att i slutändan tjänar alla dessa matematiska beräkningar ingenting till. Det är lite som med The Drake Equation, matten döljer bara det faktum att det är din egen åsikt som är det enda som betyder något. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Bobby Magikern said:
Om du vill läsa om hur ett medeltida baroni funkar ur ett spelperspektiv är det Fief av Lisa J. Steele du ska köpa. Det är antagligen den bästa sådana boken på marknaden, förutsatt att man kan acceptera att fokus huvudsakligen ligger på England, Frankrike och norra Italien.
Den ser intressant ut. Tack för tipset!

Mogger

Hipsteranka
CapnZapp said:
...matten döljer bara det faktum att det är din egen åsikt som är det enda som betyder något. :gremsmile:
På ett plan så roas jag av den här typen av micromanagement. Hur väsentligt det är väl i spel kan ju diskuteras men om jag har en löst definierad norm att utgå ifrån så kan jag ägna mig åt extrapolering lite lättare, och jag slipper galna undantag eller rena misstag som bottnar i okunskap. Visst kan jag hitta på vad jag vill hur som helst men det vill jag inte. Du får helt enkelt ursäkta mig. :gremsmile: