Krille
Super Moderator
Till att börja med, eftersom det här ligger på rollspelsmakarforumet och inte på det vanliga rollspelsforumet så är jag ute efter att prata regler. Jag vill bara klargöra detta innan någon börjar prata om sunt förnuft och friform.
Säg att Kalle är en cool kolonist. Vad han koloniserar är inte så hejjans viktigt. Det kan vara Skandinavien efter istiden, Amerika innan självständighetsförklaringen, Mars, Soluna, Barsoom eller Tatooine. Själva platsens namn spelar inte så hejjans stor roll: poängen är att det är tomt och hemskt obefolkat.
Vad kan man göra i ett sådant område? Och hur formulerar man det i regler.
Vi har de där vanliga standardäventyren: utforska hemskt tempel, handelsresa med massa överfall från hemska infödingar, stormning av hemska infödingar, intriger bland kolonisterna, blaha. Vi har kört de där äventyren femton miljoner gånger sedan 1974. Det är inte dem jag är ute efter, utan själva koloniseringsarbetet.
Jag tror att jag är ute efter något koloniförvaltningssystem av något slag, gärna kopplat till äventyrande så att vissa sorters äventyr tär på resurserna i förvaltningen medan andra äventyr ger mer resurser. Jag tror att jag vill att systemet ska omfatta en rätt stor bit leva av det landet ger, och en liten bit överlevnad. Och jag är rätt stenhårt säker på att det här ska kunna funka som plugin i till exempel Andra Imperiet, Götterdämmerung, Eon eller Drakar&Demoner med små modifikationer (typ skaländring och färdighetsbyte).
Ordet är fritt.
Säg att Kalle är en cool kolonist. Vad han koloniserar är inte så hejjans viktigt. Det kan vara Skandinavien efter istiden, Amerika innan självständighetsförklaringen, Mars, Soluna, Barsoom eller Tatooine. Själva platsens namn spelar inte så hejjans stor roll: poängen är att det är tomt och hemskt obefolkat.
Vad kan man göra i ett sådant område? Och hur formulerar man det i regler.
Vi har de där vanliga standardäventyren: utforska hemskt tempel, handelsresa med massa överfall från hemska infödingar, stormning av hemska infödingar, intriger bland kolonisterna, blaha. Vi har kört de där äventyren femton miljoner gånger sedan 1974. Det är inte dem jag är ute efter, utan själva koloniseringsarbetet.
Jag tror att jag är ute efter något koloniförvaltningssystem av något slag, gärna kopplat till äventyrande så att vissa sorters äventyr tär på resurserna i förvaltningen medan andra äventyr ger mer resurser. Jag tror att jag vill att systemet ska omfatta en rätt stor bit leva av det landet ger, och en liten bit överlevnad. Och jag är rätt stenhårt säker på att det här ska kunna funka som plugin i till exempel Andra Imperiet, Götterdämmerung, Eon eller Drakar&Demoner med små modifikationer (typ skaländring och färdighetsbyte).
Ordet är fritt.