Nekromanti Kopiera mera?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Generellt bra. Utesluter inte att det finns industrier eller sammanhang där det skulle funka sämre.

Typ.

Brynolf

Dum fan
Skulle säga att nästan allt skapande är kopiering av olika slag. Vad som är "genuint nyskapande" är ju en tolkningsfråga iofs.

Troberg

Sinister eater
Brynolf said:
Skulle säga att nästan allt skapande är kopiering av olika slag. Vad som är "genuint nyskapande" är ju en tolkningsfråga iofs.
Exakt. Det är inte bara så att allt nytt till viss del bygger på vad andra gjort, det är också så att utan föregångarnas axlar att stå på så når man inte speciellt högt, utan för nöja sig med att klämma in sig i någon bortglömd och föga värd glipa nere vid marken.

Troberg

Sinister eater
Max Raven said:
Vad anser ni? Är kopiering något bra?
Jag tror, och det här är min teori, att de som inte tror att kopiering är bra för kulturen har gjort en grundläggande tankevurpa.

De ser kultur som ett substantiv, en produkt, något som man säljer. Ur det perspektivet så är kopiering (kanske) dåligt.

Jag ser kultur som ett verb, en händelse, något som sker när produkten möter människan. Ser man det så, tja, då kan inte kopieringen vara negativ för kulturen.

Så, det mäktigaste epos som någonsin komponerats är inte kultur om ingen lyssnar på det, medan två fulla kompisar som skrålar fyllevisor och väcker alla på sin väg hem från krogen är kultur.

Låt kulturen möta människor, då kommer de att inspireras, de kommer att skapa, och vi kommer att få en kulturell guldålder.

Brynolf

Dum fan
Jag håller med, till största delen. Men det betyder samtidigt att de dikter som Kalle sitter hemma och plitar på och inte låter någon läsa inte är kultur. Trots att de är en produkt av alla intryck från kulturella "jättar" Kalle låtit kultivera sig med.

Visserligen mest semantics, men jag tycker Kalles dikter också borde få plats inom begreppet kultur.

Edit: Alltså, Kalles dikter blir förstås en kulturell dead end, eftersom ingen kommer kunna inspireras av dem och bygga vidare. Men ändå en kulturell produkt.

Möller

Hubert Hortlax
Jodå. Jag gillar beskrivningen som hörs ibland:

»Ett patent är inte en uppfinning - det är ett förbjud mot en uppfinning (för andra förbjuds utveckla idén vidare)«