Nekromanti Kopparhavets regelsystem?

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
775
I kickstartern står det att: "Spelet använder Hjältarnas tids välbeprövade och smidiga spelmotor - men särskilt anpassat till spelvärlden."
Det är all information jag lyckats hitta om regelsystemet i kampanjen. Men vad innebär det, mer exakt? För någon som tycker att grunden i Hjältarnas Tid är intressant, men tycker systemet är lite för generiskt för att vara kul att spela med skulle jag gärna få lite mer info om hur det har anpassats till Kopparhavet Hjältar. Vilka förändringar har gjorts för att få systemet att fånga känslan i världen och inte bara vara generiskt?

I övrigt, kul att det går bra för spelet på Kickstarter! Ska bli spännande att se den färdiga produkten sen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,092
Location
Ereb Altor
De större förändringar vi har gjort är:

- Nya magitraditioner som illusionism och skolmagi.
- Wyrd utgår till förmån för Insikt (som passar vår gnostiska metafysik bättre)
- Även andra färdigheter har ändrats och/eller bytt namn.
- Regler för fartyg och strid till sjöss.
- Nya folkslag.
- Nya värv.
- Nya vapen och ny utrustning.
- Nya förmågor, anpassade till settingen.
- Vi har även passat på att införa errata, regeluppdateringar och annat smått och gott.

Ja, det är lite av det vi har ändrat. Men kort kan man säga att Athos är en helt annan slags värld. Vi har gudar som kämpar om herravälde, människor som försöker styra sitt eget öde, kosmiska principer som djärva besvärjare försöker kringå m.m.

Men, vi föröker inte sätta allt i regler. Vi tycker att HT är en ypperlig grund, och de ändringar vi har gjort handlar, som du säger, mer om att gå från generiskt till det specifika. Det sagt så gillar vi enkla övergripande regler som kan användas till mycket.
 
Top