Nekromanti Kopparhavetskapare

Dark_Maven

Veteran
I helgen öppnade jag kopparhavetskapare för första gången på ganska länge då jag och några kompisar skulle spela piratankor. Jag bläddrade snabbt igenom boken och hittade utrustningsdelen. Jag såg då att det fanns en vapentabell men ingen beskrivning på vapnen. Är det någon som vet vad dessa vapen är och har någon bra beskrivning på dem.
Vapnen som jag vill ha reda på är: <ul style="list-style-type: disc">[*] Märlspik
Koffernagel
Änterpik
Huggare
Krokhuggare [/list]

Tyr

Hero
Huggaren är ett kort sabelliknande blankvapen. Se bilder här.
Krokhuggaren skulle jag tro är en huggare med krökt klinga.
Änterpik är antagligen en spetsig båthake.

Vad koffernagel och märlspik beträffar så kan du kolla upp orden i den här ordlistan.

Tyr - som inte hade en aning om vad en koffernagel eller märlspik var förnågot

Foggmock

Myrmidon
Märlspik och koffernagel torde vara verktyg av olika sorter.

En änterpik är antagligen en pik med en krok - Typ en sån båtshake på en lång stång duvet.

En huggare är ett bredbladigt rakt svärd med oftast bara en egg. Typisk huggare:

En krokhuggare torde då vara som en huggare, fast mer åt kroksabelhållet, eller rent av en likt en falchion - denna bilden heter 'Cutlass&Falchion' och borde visa ungefärliga skillnader.

Björns svärdssida har en bra bild på en Falchion, nämligen denna:

Troberg

Sinister eater
Märlspik
En stor spik, ungefär som en rälsspik. Borde gå att använda som tillhygge.

Koffernagel
Träpinnar, stora som centerrullen i en hushållspappersrulle ungefär, som sitter i hål längs relingen och på andra ställen. De är avsedda för att fästa rep i, och är flyttbara så att man kan justera var man fäster tamparna. De funkar utmärkt som batong.

Dimfrost

Special Circumstances
Krokhuggare

Jag misstänker att krokhuggaren skulle kunna vara ett påhitt för att fylla nischen "krokig motsvarithet till tvåhandssvärd", dvs "stort och koboldhäftigt vapen som passar till sjöss". Det skulle åtminstone inte förvånda mig det minsta. I mitt tycke borde tvåhandsvapen kunna vara rätt opraktiska till sjöss, också.

/Dimfrost

Foggmock

Myrmidon
Re: Krokhuggare

I mitt tycke borde tvåhandsvapen kunna vara rätt opraktiska till sjöss, också.

Ja, de försvårar drastiskt A. Att svinga sig över till den andra båten och göra en smidig landning, samt B. En pistol vid sidan om sitt svärd. Ett måste för säkra kills. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Ja, de försvårar drastiskt A. Att svinga sig över till den andra båten och göra en smidig landning, samt B. En pistol vid sidan om sitt svärd. Ett måste för säkra kills.
C. Det är trångt på ett fartyg. Man behöver vapen som inte kräver plats.

Tacka vet jag torpeder.

Organ

Out of time, out of mind

>Jag misstänker att krokhuggaren skulle kunna vara ett påhitt för att fylla nischen "krokig motsvarithet till tvåhandssvärd", dvs "stort och koboldhäftigt vapen som passar till sjöss". Det skulle åtminstone inte förvånda mig det minsta. I mitt tycke borde tvåhandsvapen kunna vara rätt opraktiska till sjöss, också.

Tvåhandsvapen torde helt riktigt inte vara idealet på trångt fartygsdäck. En bisarr detalj från verkligheten är att tvåhandsvärd av tradition har varit ett befälstecken för amiraler i många europeiska flottor under 1600- och 1700-talen, däribland den svenska. Det visar nog snarare att amiraler sällan deltog i handgemäng än att tvåhandsvärd användes i någon större utsträckning till sjöss :gremgrin:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
En del har redan svarats på men vad 17...

Märlspik = Sylliknande verktyg som används till att splitsa rep. Använd som vapen fungerar den som en dolk. Observera att den inte har någon egg utan bara en spets

Koffernagel = Avlång träkäpp som används till att göra fast tåg o.dyl. med. Sitter radvis i hållare längs relingen. Använd som vapen fungerar den som en kort klubba.

Änterpik = En krokförsedd pik som används till att hålla fast fartyg vid varandra när man inte har tid eller lust att göra fast med trossar. Vanligtvis för att ge folk tillfälle att kliva över. Ytterst har den även en spjutliknande spets som används för att skjuta ifrån vilket gör att den skulle fungera bra som ett slags stångvapen om man så ville.

Huggare = Kort, eneggat svärd. Vanligtvis med lite böjd klinga.

Krokhuggare = Påhittad sak som jag inte vet nått alls om.

/Anders