Nekromanti Korkade speledare

Scorpion

Veteran
Jag har tänkt på en sak, är det inte så att den personen som "vet" mest som måste vara speledare. Jag menar om jag skulle låta min kompis vara SL skulle han inte fatta ett skit om jag, när jag blir jagad av polisen, stannar intill vägkanten för att sedan när poliserna kliver ut ur bilen, börjar backa in i polisbilen och sen gör en rivstart (med min nystulna Mesetti-Ferrari 4500 Bi-Turbo Plus) därifrån. Det skulle ta honom (min kompis) minst ett halvår innan han fattade att jag bara ville utlösa polisbilens krockkuddar (det är ganska svårt att köra då).
Jag misstänker att SL måste vara den mest allvetande personen i spelgruppen, för det är lite tråkigt att sitta som spelare och förklara vad som "igentligen" skulle hänt.

Fuck vad trött jag är

Scorpion
You can't take them all

WHaLe

Hero
Jag håller med dig om det.. Spelar man enligt principen "SL har alltid rätt" så kan det vara mycket irriterande med en "korkad" spelledare..

WHaLe - Som bara skriver en massa bs när han är trött

Emil

Hero
Re: Korkade spelledare

Jag håller med dig om det.. Spelar man enligt principen "SL har alltid rätt" så kan det vara mycket irriterande med en "korkad" spelledare..

Jo, men jag skulle inte vilja påstå att det exemplet som "Scorpion" kom med var särskilt hållande. Jag skulle förmodligen inte tänka i airbagsbanor om någon backade in en annan bil. Däremot kanske jag skulle fråga "Vad vill du åstakomma med det?". Det betyder ju inte att jag är korkad, utan enbart att man inte tänker på det hela.

Sedan kan man ju fråga sig om airbags finns år 2059, det borde ju finnas nya skyddssystem med tanke på det fullständigt ursinning trafiken är.

/Emil - Är det inte korkat att stava "spelledare" med ett "l" i så fall /images/icons/smile.gif

Confusion

Veteran
joh, men sen är frågan om spelare verkligen skall sitta å rätta spelledaren hela tiden. Alla personer brukar ha olika intressen och kan därför olika mycket om olika saker. I vår spelargrupp brukar vi köra på och strunta i mindre felaktigheter från spelledaren då det oftast inte förstör spelkänslan och dessutom står det i reglerna, "Spelledaren har alltid rätt" så det kvittar eg. vad spelarna säger...
Jag kan hålla med om att vid vissa större fel bör spelarna rätta spelledaren, och om spelledaren inte kan ändra sig eller förklara varför det är som det är så bör denne inte vara spelledare. Men som sagt, detta är enbart specialfall.
Vad jag menar är alltså att den mest allvetande i gruppen är spelledaren, oavsett vad spelarna säger. För att ta exemplet med airbags och snutar så är en lösning att spelaren förklarar att han stannar bilen, och backar in i polisbilen för att kanske utlösa deras airbags så att spelledaren vet det, alternativt så har inte polisbilen några air-bags eller så fungerade de inte och detta är anledning till att de inte utlöses.

/Henning

ripperdoc

Myrmidon

<I>Sedan kan man ju fråga sig om airbags finns år 2059, det borde ju finnas nya skyddssystem med tanke på det fullständigt ursinning trafiken är.</I>

Tack vare TransNet är trafiken bra mycket mer säker. Det beror förstås på vart du kör, men man brukar inte köra med Ferrari i slummen. Airbags finns antagligen, men i polisens fall lär de vara rätt lätta att få undan om de utlösts i onödan, för eller senare borde polisen lärt sig av alla fartsyndares små trix.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Scorpion

Veteran

Airbagen och polisbilen var bara ett exempel. Så det behövs ingen större diskution om det. Det finns andra exempel. Som till exempel om jag börjar blanda antifrysmedel med något annat (kommer inte ihåg) så skulle min kompis inte ha en aning om att de reagerar med varandra och exploderar.

Ett tips: läs bökerna som Andy McNab har skrivit. Dem är perfekta "läroböker" om hur brittiska SAS och andra underrättelsetjänster fungerar i krig (Bravo två noll). Förklarar också grundligt hur militärutbildningen är i England (attack). Jag skapade ett skitbra uppdrag av dem två bökerna.

SCORPION
H&K knäcker allt

ripperdoc

Myrmidon

Man kan aldrig kräva att en spelledare kan allt. Varför ska du som spelare säga att du blandar två medel, utan att säga att du vill att de ska sprängas. Eller handlar det om att spelledaren inte tror att de sprängs?
Spelledaren bör vara så allmänbildad som möjligt och är också oftast det. Det blir man lite automagiskt, s.a.s. Och hela världne går ju inte under om spelledaren bestämmer att det inte går. Det finns en massa förklaringar på varför både frysmedelsgrejen och airbagtricket kanske inte fungerar. Så spelledaren har alltid rätt!

/RipperDoc - har personligen aldrig upplevt problemet

Scorpion

Veteran

Men tänk själv, om du precis har räddat en flicka på 8 år från en säker död för att sedan med varm hand lämnat över henne till din kompanjon för att du måste fixa en sak. Flickan får en mobil av dig i fall hon behöver ringas. När kompanjonen är 40 mil därifrån för du reda på att han har blivit mutad...
Du ringer självklart flickan som givetvis är för rädd för att göra något vettigt. Du förklarar hur hon ska göra en "antifrysbomb" och hon gör som du säger. Så fungerar den inte som den ska och du får 2T6 psykospoäng för att en nära vän dog.
I sådana lägen skulle jag lacka ur om spelledaren inte fattade varför hon skulle blanda antifrysmedel och något annat.

Scorpion
Rockar fett

Deminus

Veteran

Det finns inga all vetande SL, om det fans varför skulle dom vara SL och inte styra värden (det kanske dom gör men använder SL titeln som coverup)
varför inte säga att jag blandar vätska X med piller Y för att få ett medel som gör Z, sedan är det kanske frågan om din karaktär vet hur man gör?

Det klassiska exemplet är fantasi spelaren som av "misstag" blandar salpeter, träkol & svavel och blir irriterad på SL för att han inte vet att det är krut som ska säga BOOM.

Confusion

Veteran

jag anser inte att en spelledare är korkad bara för att denne inte kan något om något som jag kan om, däremot kan jag berätta för spelledaren, inte bara vad jag gör, utan även vad jag anser kommer att bli effekten av detta, så får spelledaren avgöra om jag lyckas eller ej....
Sen ska man oxå tänka på vad sin rollperson kan. Jag känner inte många som känner till att om man blandar antifrysmedel och något annat blir en bomb, och jag känner definitivt inte till det... Alltså lär min rollperson knappast känna till det om han inte råkar ha ett hyffsat värde i sprängteknik.

Sen kan man juh undra om detta hör till allmänkunskaperna, jag tycker det inte.

/Henning

seinet

Swashbuckler

Scorpion

Veteran

Det ligger något i vad du säger.
Det är faktiskt inte säkert att rollpersonen kan det. Sånt är lite jobbigt.

Scorpion
-Come on you ugly mother fucker, try to beat me up!
SMOCK
-Shit, the ugly mother fucker knows how to kick.
-If you call me ugly again, I have to shoot you.
-what, to call someone ugly haven't kill anyone, you ugly mother fucker.
-Now it have...
BANG, BANG, BANG.

Don't call anyone ugly...

Emil

Hero

Du som verkar veta allt om att göra bomber med antifrysmedel som "ingrediens" kan väl berätta hur det fungerar... Avser du glykol med antifrysmedel? I så fall borde det väl gå att använda vilken alkhol som helst.

/Emil

ripperdoc

Myrmidon

<I>Men tänk själv</I>

Det gör jag...

<I>Du förklarar hur hon ska göra en "antifrysbomb" och hon gör som du säger. Så fungerar den inte som den ska och du får 2T6 psykospoäng för att en nära vän dog.
I sådana lägen skulle jag lacka ur om spelledaren inte fattade varför hon skulle blanda antifrysmedel och något annat.</I>

Jag ser inte problemet. Förklarar du för spelledaren att du vill göra en sådan här _bomb_, då kan han väl inte missuppfatta dina intentioner? Och bomben kan mycket väl misslyckas, det är antagligen störst sannolikhet. Den stackars flickan rikserar att misslyckas. Det är inte spelledarens fel.

/RipperDoc

Scorpion

Veteran

Jag har kollat upp det här nu och det är antifrysmedel+glycerin=BOOM (med 40-50 sek fördröjning)

Emil

Hero

Trevligt... Det skulle man ju kunna testa på kemin i skolan, nämen vad avser "antifrysmedel"? Glykol eller?

/Emil

Scorpion

Veteran

Ingen aning. I boken (Andy McNab, Fjärrkontroll) stod det bara antifrysmedel.

Scorpion
-Det finns två sätt att göra det här på
Mitt sätt...
eller fel sätt

Krille

Super Moderator
Hobbybomber

"I boken (Andy McNab, Fjärrkontroll) stod det bara antifrysmedel."

Det där är ganska vanliga hobbyterroristbomber. I april 1994 exploderade en 900 kg tung bomb tillverkad av diesel och konstgödsel i centrala Belfast och raserade fyra kvarter. Principen är väldigt enkel: ta ett bränsle och en oxidator och blanda väl. Du kan använda diesel och konstgödsel, kol, svavel och salpeter, propan och syre, vaselin och propplösare med mera. Nackdelen är att resultatet är eldfängt och (med ett par notervärda undantag, som blandningen av propan och syre, vilken används i Fuel Air Explosive-bomber) oftast ganska ineffektivt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

pellejones

Grisodlare
Alla...

<B><I>"Alla tycker om dig Cow för att du är Stor Fet och Ful"</B></I>

<I>- Pelle,</I> som själv anser att detta har inget med saken att göra