Krickdala Korparna och dödens geografi

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
768
Farmor Tårpil

Farmor Tårpil ser ut som ett väldigt träd, vars lummiga krona sträcker sig genom en varm och evig sommarnatt, någonstans halvvägs mellan de levandes och de dödas riken. De knotiga, mossbelupna grenarna närmast hennes stam är grova som bergskedjor, eller åtminstone som åsar och slingrande landsvägar, och hennes lövverk så tätt att man aldrig ser att det under henne inte finns någon mark, utan att hon växer ur sig själv, utåt i alla riktningar, som en stor maskrosboll som svävar i tomma luften.

Hon hummar lågt för sig själv, en melodi som är precis sådär sorgsen att den tröstar den som känner sig ensam och trött, och hennes pilspetsformade löv klirrar och klingar i som det skiraste klockspel.

Upp ur kvisthålen och sprickorna i Farmor Tårpils knaggliga bark kommer då och då trevande och darrande ben, som liknar tunna strålar av månljus, eller lysande små spindelben, och strax svävar en tuss av sällsamt glimrande ljus nyvaket upp och dansar bort bland lövruskorna. Det är själen från ett litet djur som nyss har dött och begravts. Ljusskenet dansar i virvlar och piruetter, och verkar lyftas som ett kaveldun på den varma sommarbrisen, och det sträcker ut sig och delar sig ibland i en liten stjärnbild, om en stjärnbild kunde skutta och snurra, och prova hur det är att inte längre ha en kropp som är tung av önskningar och ledsenhet och rädsla. Och när man väl tittar efter ser man att tusentals såna ljusvarelser yr omkring i Farmors böljande trädkrona, eller fler — fler än alla stjärnorna var den allra klaraste höstnatten, när man stod på Krickdala äng och höll en annans tass i sin, och fler ändå, fler än snöflingorna var, när man for fram i pulka, en gnistrande midvinterafton, när man var lycklig och mitt i allting, långt från både slut och början…

Trots att Farmor Tårpil sjunger för själarna, och sakta vajar fram och tillbaka för att trösta och ta bort den ledsenhet som finns i varje avsked, också i avskedet från sig själv, så stannar själarna sällan särskilt länge hos henne: man ser ofta en eller två av dem söka sig utåt längs en gren, bort mellan de rasslande och klingande löven, och sväva ut i mörkret bortom de yttersta kvistarna, vidare någonstans.

*

Farmorsträdets krona surrar inte bara av hennes egen sång, också av tårdyvlarnas. De är en sorts skalbaggar med vackra, invecklade labyrinter målade på täckvingarna, vars brummande fyller i och broderar ut sången.

Tårdyvlarna har alltid kunnat färdas mellan de levande och de dödas riken, och burit budskap fram och tillbaka, och kring varje tårdyvel som anländer till Farmorsträdet samlas snart en handfull själar, blinkande och pipande och ivriga att skicka ett meddelande tillbaka till den värld de lämnat, eller att få höra några sista nyheter därifrån, innan de ger sig av för alltid.

*

Tåryvlarna är inte de enda djur som kan nå Tårpilen medan de fortfarande är i livet: stora korpar kommer då och då seglande genom mörkret, och slår sig ner på hennes kvistar och grenar, och flaxar med sina svarta vingar, och kraxar hest namnet på något smådjur, som de har affärer med.

*

Farmor Tårpil är platsen, eller en av platserna, där smådjurens själar vaknar efter döden, för att samla mod att ge sig av på den sista, stora resan. Men jag tänker att rovdjurens själar går igenom en annan upplevelse. Det har dels att göra med spelighet och annat världsbyggande, men också att jag tycker det kan finnas något poetiskt med att där smådjurens själar behöver tröst och försäkran innan de ger sig av, så behöver björnarnas och vargarnas och rovfåglarnas själar något annat. De som har dödat och bitit och satt skräck i världens små och svaga varelser, de behöver — tämjas, kanske, eller ödmjukas. Jag vet inte riktigt. Men några saker har jag fastslagit:

1. Det stormar i rovdjurens dödsrike. En faslig, mullrande åskstorm.
2. Förr i tiden, när smådjuren dyrkade dösingarna — de stora andevarelser som är älvornas kungligheter och som lever under stencirklar och rösen i storskogen — var den högsta äran för en krigare eller jägare bland smådjuren att återfödas i rovdjurens dödsrike istället för hos Farmor Tårpil. Numera är det där nog del av en äldre tro, ungefär som att vara asatroende eller hedning i ett kristnat rike.
3. En sorts fadersgudom, som antagligen bara är en mycket gammal och mäktig dösing, har byggt ett slott eller torn eller ett sorts Valhalla i rovdjurens dödsrike, där de modigaste och vildaste krigarna och rovdjuren väntar på en väldigt slutstrid vid tidens ände.
4. Denna byggnad syns i de levandes värld när det åskar, som en silhuett i ljungeldens flimmer. Därför kallas den nog Åskhallen.
5. Korparna kommer inte åt Åskhallen, i alla fall inte enkelt. De tror att Åskfadern sitter på en tron där, och att de mäktigaste rovdjurens själar har en ändlös fest. Men i själva verket är Åskhallens stora salar tomma och öde, och ingen vet vart alla har tagit vägen.

*

Utöver det vanliga, allmänna trevandet efter input kring vad som funkar och inte, vad som fattas och kan läggas till, och så vidare, är min fråga egentligen följande mycket öppna undran:

Vad för sorts plats ska det storma på i rovdjurens dödsrike? Alltså vad passar rent stämningsmässigt? Jag tänkte först att rovdjurens själar vaknar i en stor, mörk skog, som kanske är hemsökt av andra stora rovdjur, men det känns för dramatiskt och platt, och jag tycker att det förtar lite av det unika och fina med Farmor Pilträd. En strand? Kanske. Kanske behöver rovdjuren, som har jagat och hungrat och hetsat och skrämt andra hela sina liv inte alls ödmjukas, utan — vad? Något annat. Känns som att jag borde grubbla lite i sufistiska termer, där delar av egot liknas vid ett rovdjur, och andra delar liknas vid en gräsätare.

Kanske ska rovdjuren vakna upp i en öken, över vilken en evig, torr åskstorm mullrar och blixtar. Kanske. Med brinnande små törnesnår och buskar och så. Å ena sidan skulle man då komma åt något lite gammaltestamentligt som jag gärna vill ha in i dödsrikena och korparnas liv och leverne. Å andra sidan förlorar man en enhetlig liksom ”nordeuropeisk” känsla som jag också gillar.

Och som sagt, en sorts Valhallakatig fästning, eller för den delen något som liknar ett kloster eller en katedral, eller något annat -- Vatikanstaten -- behöver också finnas.

Som sagt. En väldigt öppen fråga. Vet inte om jag riktigt förväntar mig några svar; till hälften ville jag mest se som något lossnade för mig själv om jag slängde ut en tråd här.

/sinisa
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,181
Jag tycker att en strand passar utmärkt, både stämningsmässigt och som symbol för gränslandet. Åskhallen kan vara byggd mot en sluttande klippa. Höga vågor slår mot höga stenar. Det blåser och regnar. Krigare skriker mot åskhimlen.

Men framförallt gillar jag Farmor Tårpil och tårdyvlarna.

Edit: Har rovdjuren gett sig av över havet mot horisonten, som råttan i Narnia (Rititiki?)? Tröttnade de på striden och jakten? Det känns rimligtför ett smådjur som mig.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,807
Location
Stockholm
Väldigt vacker text!

Jag tänker att rovdjurens dödsrike är höljt i dimma. Rovdjuren själva berövas sina skarpa sinnen på grund av åska och dimma och vatten i nosen och måste undkomma skuggor som ruvar ... skuggor som kanske bara är skuggor från deras syskon, inte farligare än dem själva men lika rädda. De vandrar i denna åskdrabbade dimvärld tills de kommer till ro med att det är denna skräck de åsamkat sina byten.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,525
Nu tänker jag högt, kanske inte passar riktigt in med sagokänslan. Men lite taskigt att straffa rovdjuren om de inte har annat något val än att äta andra djur? Jag associerar till naturligt kretslopp, kanske något med jord, något med köttets omvandling till mylla. Kanske något med maskar eller svamp? Började associera till mineraler, kanske en vulkan med vildsint eld? En nyfödd ö där jordskorpan spricker upp ur havet i födslosmärtor, där livet börjar och slutar. Ryggradsdjur som kravlar sig upp ur havet bara för att bli uppätna direkt. Passar med stranden också.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
768
Jag tycker att en strand passar utmärkt, både stämningsmässigt och som symbol för gränslandet. Åskhallen kan vara byggd mot en sluttande klippa. Höga vågor slår mot höga stenar. Det blåser och regnar. Krigare skriker mot åskhimlen.
Ja, jag tror att jag också tycker om bilden av ett hav. Kanske kommer åskstormarna bara ibland, och öppnar då någon sorts fönster mot de levandes värld. Andra stunder är det kanske mer stilla, och dimma ryker över den sorgset kluckande bränningen.

Ryggradsdjur som kravlar sig upp ur havet bara för att bli uppätna direkt. Passar med stranden också.
Jag vet inte om de ska bli uppätna, men jag blir väldigt intresserad av tanken på vilken sorts snäckor och koraller och krabbliknande små kryp och eventuellt benfiskar som lever i havet mellan de levandes värld och dödsriket. Musslor? Med pärlor inuti?
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
768
Jag tänker att rovdjurens dödsrike är höljt i dimma. Rovdjuren själva berövas sina skarpa sinnen på grund av åska och dimma och vatten i nosen och måste undkomma skuggor som ruvar ... skuggor som kanske bara är skuggor från deras syskon, inte farligare än dem själva men lika rädda.
Ja, det finns nog något i detta. Att det antingen ligger tjock dimma längs stranden, eller att det stormar och åskar, och att rovdjurens själar kanske är just rädda för varje litet ljud, varje skugga eller silhuett. Det hänger på nåt sätt samman med att det är
lite taskigt att straffa rovdjuren om de inte har annat något val än att äta andra djur?
Vilket jag håller med om. Jag trevar efter något annat, något som går bortom eller utanför en "mänsklig" moral, där den som uppför sig som ett rovdjur såklart är traditionellt "ond", och där denna ondska måste straffas eller renas innan de kan färdas vidare till nirvana, paradiset, elysium...

Du är något på spåren med att det kan handlar om livets kretslopp, det är rätt sorts "orange-violett"-moral. Jag vill nästan att rovdjurens själar är lite obegripliga, som aliens, och att de måste lösa något obegripligt problem, typ söka sig genom en labyrint, om det inte redan fanns för många labyrinter i spelet. Och jag tänker också såhär -- nu är det min tur att tänka högt: om smådjuren, som hela sina liv varit rädda för mörkret och det okända, för skuggorna längs skogsbrynet och skuggorna på himlen, behöver tröstas och vaggas av en farmor en stund innan de klarar av att ta språnget ut i glömskan och döden -- vad behöver då rovdjuren uppleva, innan de kan ge sig ut över havet? På nåt sätt tänker jag att de behöver lära sig ta hand om andra, skydda och trösta, vara sårbara själva. Något sånt, men gjort med en smart och elegant metafor, lite lagom skev och sagoaktig, istället för med sentimentalitet och liksom... moralism.

Jag ska sova på saken så får vi se.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
768
Har rovdjuren gett sig av över havet mot horisonten, som råttan i Narnia (Rititiki?)? Tröttnade de på striden och jakten? Det känns rimligtför ett smådjur som mig.
Det gör de definitivt. Frågan är väl om de reser i båtar, eller om de också är ljussken som helt enkelt flyger ut över vågorna? På nåt sätt gillar jag tanken att rovdjuren måste släpa omkring på sina kroppar ett tag till, och att de faktiskt bygger roddbåtar och flottar av gammal drivved och försöker ta sig ut bortom vågorna, till öppet hav, men att de ofta kapsejsar och spolas tillbaka in på land, och försöker igen, och igen, tills de äntligen lyckas. Det finns något absurt och muminaktigt i det som inte är så dumt alls.
 
Last edited:

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
768
Men framförallt gillar jag Farmor Tårpil och tårdyvlarna.
Det gör jag också. Jag blev så förtjust i det där att jag omedelbart fick lust att skriva en hel expansion där rollpersonerna inte är små möss och kaniner utan dystra, stora korpar som försöker hålla ordning i diverse olika mysiga riken längs gränsen mellan liv och död, och dessutom hålla ugglornas shamanistiska galenskaper stångna, så att de döda får vila i någorlunda fred, och se till så att de tafatta smådjuren inte väcker för många fasor från urtiden därför att de råkar gräva upp fel artefakt ur potatisåkern, och så vidare.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,525
Du är något på spåren med att det kan handlar om livets kretslopp, det är rätt sorts "orange-violett"-moral. Jag vill nästan att rovdjurens själar är lite obegripliga, som aliens, och att de måste lösa något obegripligt problem, typ söka sig genom en labyrint, om det inte redan fanns för många labyrinter i spelet. Och jag tänker också såhär -- nu är det min tur att tänka högt: om smådjuren, som hela sina liv varit rädda för mörkret och det okända, för skuggorna längs skogsbrynet och skuggorna på himlen, behöver tröstas och vaggas av en farmor en stund innan de klarar av att ta språnget ut i glömskan och döden -- vad behöver då rovdjuren uppleva, innan de kan ge sig ut över havet? På nåt sätt tänker jag att de behöver lära sig ta hand om andra, skydda och trösta, vara sårbara själva. Något sånt, men gjort med en smart och elegant metafor, lite lagom skev och sagoaktig, istället för med sentimentalitet och liksom... moralism.

Jag ska sova på saken så får vi se.
En vild jakt. Kanske genom en labyrint eller över vassa klippor. Mörker, en eggande doft av blod och rädsla. Rovdjuret gör ett språng och fångar – sig själv. Bytets, rovdjurets, svans har gått av. Gnyende måste den reparera, sy fast svansen igen, trösta sig själv. Då lösgör sig en svans av ljus från rovdjuret. Svansen som jagat och hetsat djuret i hela dens liv lyfter och sällar sig till stjärnorna. Nu kan den få ro.

Kanske inte funkar till djur som inte har svans, men något om att fånga, reparera och trösta sig själv?
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
En tanke kunde vara att rovdjurens själar bryter ytan i en mörk sjö. För att sedan själva få simma till stranden med mörk sand. Väl på stranden syns avtryck i sanden som bort mot fyrvägskorsning där en av vägarna förr eller senare leder till Åskherrens hall. I korsningen står ett knotig vindpinad tall bredvid den en liten korsvirkes stuga med torvtak. Stugan ser ut att sakna dörr. Men man kan glutta in genom fönstren. Där sprakar en munter brasa där elementar andar dansar i den öppna spisen och tre korpar spelar tärning vid ett bord. Korparna Ägrin, Melgran och Herta spelar om rovdjurets dåd och gärningar. Om rovdjurets själ knackar på fönstret kan korparna öppna och förklara vart vägarna leder. Till ljuset, till mörkret, till stranden eller till Åskfaderns hall
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,181
Ja, jag tror att jag också tycker om bilden av ett hav. Kanske kommer åskstormarna bara ibland, och öppnar då någon sorts fönster mot de levandes värld. Andra stunder är det kanske mer stilla, och dimma ryker över den sorgset kluckande bränningen.
Jag funderar på om det här ”hänger ihop” på något sätt. Typ:

”Fönstret öppnas när det stormar” eller ”det stormar när fönstret öppnas”.

”När ett rovdjur dör börjar det storma” eller ”ett dött rovdjur kan inte färdas till de dödas strand förrän det börjar storma”.

”Stormen blåser bara från de levandes värld till de dödas. Att färdas åt motsatt håll är omöjligt.”

”De döda sköljs upp på stranden, men vaknar först när stormen avtagit och dimman lagt sig.”

Sådana samband öppnar för lite spännande undantag, typ en varg som färdats mot dödens storm och återvänder till livet eller en räv som flyter i land vid stilla vatten.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,777
Location
Helsingborg
Det här är min högst personliga tolkning. Men jag hade inte kunnat hålla mig ifrån att gå maximalt Rousseau vs Hobbes om deras syn på naturtillståndet.


Den Vilda Skogen. En evigt regnande boreal regnskog. Bergsidor piskade av vind och åska.
I den Vilda skogen är det allas kamp mot alla, där alla är rovdjur och alla är byte.

Det är kanske mindre viktigt vad Vilda skogen är, jämfört med vad de lärde i Tistelriddare tror att Vilda skogen är och vad Vilda skogens existens betyder.

Är det ett straff för alla rovdjur som i sina onda själar aldrig kan acceptera barfotakungens lag? Är det ett slags buddhistiskt mellanrike, där rovdjurssjälar upplever jakten i alla sina oändliga variationer och ser det futila i blodtörst och oändlig slakt? Är det ett paradis där rovdjurssjälar är befriade från civilizationens tyranni, befriade från dualiteten mellan sitt inre jag (id. Drift, instinkt) och barfotakungens påtvingade yttre jag (super-egot. Moraliserande, dömande) utan kan helt enkelt existera okomplicerat fria?

Varken korpar eller Krickdalas lärde har någon aning om att Åskherrens hallar står tomma, men det finns många som inte hade varit förvånade. Är det inte futilt att försöka skapa ordning i ett land av oordning? Och om Åskherren samlade krigare för en förutspådd kamp så förlorade han nog den, för vilken nytta är klor, tänder, svärd och bågar mot Barfotakungens kärleksbudskap?
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
768
Såhär blev det.

*

Stranden Glömskan

Djur som har bitit och rivit och ätit andra djur, kommer inte till Tårpilen när de dör, utan spolas iland på ett mer ogästvänligt ställe där de tvingas dröja ett tag, fortfarande fångar i sina trötta kroppar, innan de fortsätter ut i det okända.

Korparna kallar platsen för Stranden Glömskan. När den stackars björnen eller ugglan, som nyss satte skräck i storskogen, lyfter nos eller näbb, ser det en himmel där blixtar skuttar mellan svarta moln, och en strand som översköljs av höga, rytande vågor. När djuret väl reser sig och ruskat den kalla, kristalliska vätan ur päls eller fjädrar, och sett sig om ett tag, förstår det att det befinner sig på en tunn strandremsa mellan två väldiga hav. Här och där växer kaveldun och strandgräs, vitare än de äldsta djurens päls, evigt nedböjt i en stark vind som blåser ut mot horisonen, i ena riktningen. På sina ställen reser sig svarta klippor som liknar huggtänder och drakpansar, och att vattnet samlas här och där i skummande häxkittlar i klipporna, och sugs neråt i malströmmar, där det känns som att man skulle kunna titta ner för alltid, och glömma sitt namn, och sitt liv.

Andra rovdjur stryker omkring på stranden, och ryker ibland ihop med varandra, väser och hugger och bits, och tumlar ner i bränningen och brottas, och det brusande, salta vattnet, läker deras sår, och de börjar om. De ursinnigaste vargarna och vildaste falkarna slåss sådär i tusen år eller mer, innan de till slut tröttnar, och vill söka sig vidare.

Det är inta bara rovdjur som nyss lämnat de levandes värld som flyter iland på Glömskans Stränder, utan alla sorters drivved och vrakgods: krokiga grenar och rotvältor polerade av havet under årtusenden så att de liknar benknotor och fossil; plankor och bitar av gamla dörrar och förslista fartyg; trasiga parasoller som spretar med sina klor som fladdermusvingar; resväskor fulla av sand och saltvatten; ror, hattar, skor; en och annan märkligt formad plåthjälm med en spik på hjässan eller märklig skrift längs sidan; en och sönderrostad stövel som en gång tillhört en riddarrustning…

*

Korparna vacklar i kastvindarna och regnet och tittar ner, och landar ofta på en strandklippa för att språka med någon av de döda. Korparna vet lika lite som någon annan varför rovdjuren inte tillåts bli skimrande ljussken som svävar fram tyngdlösa i en trädkrona, utan istället hamnar på Stranden Glömskan. Kanske är det ett straff för att de har tagit andra talande varelsers liv. Det faktum att möss, råttor och grodor som varit krigare ibland spolas upp på stränderna talar för att så är fallet. Men ingen vet egentligen. Den ortodoxa förståelsen bland korparna är att stranden, liksom Farmor Tårpil, är ett mellanrum, där rovdjuren förbereds på att fortsätta utåt i glömskan, och att de upplever jaktens oändliga variationer för att se det futila i den, därför att det inte finns jägare och byte på den plats de är på väg mot. Dock: i Åskbergskollegiets akademiska bibliotek finns oräkneliga volymer som argumenterar för motsatsen: att stranden, där varje djur är både byte och jägare, och där ingen egentligen kan dö, därför att vågskummet läker de djupaste sår, är en plats där vargar och falkar, och storskogens vesslor och lodjur, äntligen är befriade från dualiteten i att vara talande varelser som samtidigt är vilda, vars enda lycka består i att låta tänderna sjunka in i sitt bytes nacke och knäcka den: på stranden tillåts de leka och dansa med varandra tills deras hjärtan är nöjda, och de vill ge sig av.

*

Det enda sättet att lämna Stranden Glömskan är att bygga sig en flotte eller eka av drivveden, och försöka besegra vågorna i den riktning som korparna kallar för hemåt, därför att det är ditåt vinden över havet ständigt blåser; att försöka ge sig av åt andra hållet, bortåt, i den riktning som leder tillbaka till världen, är omöjligt.

Det är inte lätt att nå bortom de höga vågorna. Många illrar och svartbjörnar och lodjur har suttit fast på stränderna längre än de kan minnas, och har börjat samarbeta med varandra, och till och med samarbeta med gamla soldater från Amfibiekejsardömet, och riddare från kungadömena i väster — ärrade krigare som går där och samla pinnar och plankor, och snörstumpar och gamla paraplyer, och bygger sina farkoster, och paddlar ut, kapsejsar, och börja om…

*

BOX: Björnstormen

”Har du plockat in blomkrukorna och reglat fönsterluckorna? Det ser ut att bli en riktig storm. En björnstorm.”
”En björnstorm?”
”Så kallas det när det åskar såhär illa. Fyll på fotogen i lampan och kom sen och sitt här under filten så ska morfar berätta för dig vad han själv fick lära sig när han var liten. Riktiga stormar, förstår du, såna som rycker upp träd med rötterna och kastar ljungeld över himlen, såna stormar kommer inte bara hipp som happ och för ingenting.”
”Jag önskar att de aldrig kom.”
”Det tror jag inte du kommer tycka när du har fått höra berättelsen. En sån här storm betyder nämligen att en björn eller varg har dött uppe i storskogen, eller i de vilda, höga bergen. Om man lyssnar ordentligt kan man faktiskt höra hur någon ryter och morrar och ylar i vinden? Hör du det?”
”Ja. Kanske. Någon som låter arg. Eller ledsen.”
”Just det. Man kan knappt tro det, men varelser med stora klor och långa tänder är mycket räddare för döden än vad vi små är. Och när det är dags för dem att resa vidare biter sig deras själar fast i världen för att få stanna.”
”Har deras själar också tänder?”
”Tänder och klor och lysande ögon. Så sa farsgubben i vart fall, när han berättade om björnstormarna för mig. Och så kikade han på mig såhär, med en glimt i blicken, och sa: ’Men björnstomen hämtar hem dem ändå.”
”Till Barfotakungens glänta, där farmor och Nick väntar på dig och mig?”
”Sånt där vet bara korpar och dyngbaggar. Ska vi ha lite kamomillte och en madeleinekaka, vi som väl blir kvar här en sommar till?”


*

Mellanrummens geografi

Det ligger nog något i smådjurens sagor om björnstormar. Korparna vet nämligen att bara när det åskar kan de ta sig till Glömskans Strand, och till och med noterat att om ett av skogen stora rovdjur dör, så dröjer det inte länge förrän himlen mörknar och tordönens muller drar in över grantopparna. ”Fönstret är öppet när det blåser, och det blåser när fönstret är öppet”, som korpen Osrik Jökulstadius, salig professor emeritus i astronomi, skrev i sin banbrytande avhandling Mellanrummens Geografi för knappt trehundra vintrar sedan.

Och hur flyger man mellan världarna? Som man flyger överallt annars, skulle korparna säga: man vänder näbben dit man vill och flaxar med vingarna. Men den som blir kvar när en korp ger sig av mot de dödas rike ser något ganska märkligt: den svarta fågeln tycks vecklas ihop en aning med varje vingslag, bli plattare eller tunnare, eller bli halv, som när någon försvinner bakom ett hörn. Korpen slår med vingarna sju gånger, aldrig fler och aldrig färre, och sedan är den borta.

* * *
AD7C95CE-4DAA-45FD-B5CF-58EC14450268.jpeg

Som sagt. Såhär blev det, till att börja med i alla fall. Gud, vad skulle jag göra utan rollspel.nu. Som ni ser plockade jag saker från er allihop @guldfink @afUttermark @Magnus Seter @Gerkub @Cybot.

*
Nästa text att ge sig på här blir Åskfars fästning. Jag tänker att den ligger på en klippa ute i havet, och att det hörs skrålande och ylande sång därifrån, och lyser i fönstergluggarna, men att man måste ta sig förbi en eller annan prövning för att komma över den smala stenbron som leder till porten. Jag är lite förtjust i tanken att det finns vakthundar där. Att Åskfar stulit eller bytt till sig valpar från Farfar Varg, gamle Grymkäft Död själv, och sen förädlat dem genom årtusendena, till en sorts, jamen nästan egyptiska svarta hundar, som man måste besegra och vräka ner i de skummande vågorna, innan man släpps in; hundarna läks ju av vattnet, och klättra upp igen, skamsna och dyngblöta; rovdjuret som når Åskhallen — ja, vad finns där? Jag tror att det står tomt och öde, som sagt, att alla redan har gett sig av. Fast då undrar man vad rovdjuren som kommer dit gör? Varför vänder de inte bara åter? Kanske står en av månfolkets speglar där, som leder — vart? Jag vet inte.

Jag funderar på at byta namn på Åskefar och Åskhallen till något annat. Röra mig en aning bort från det fornnordiska, också i känsla och stämning, och lite mer mot det grekiska (Glömskans Strand pekar ju på Lethe), eller mot det gammaltestamentliga, nästan judisk-kristna-muslimska, utan att alls bli explicit. Det är ju också Kult-hållet, på nåt märkligt sätt; jag tänker att ju mindre hednisk och ”polyteistisk” varelsen som byggt Åskhallen är, desto kusligare och intressantare blir det om tronen står tom.

Jag blev även väldigt förtjust i @afUttermarks tre korpar, med fantastiska namn som vanligt, och vill gärna ha in något sånt, någonstans. Kanske sitter en korp, en häxa och en tredje kring en kittel, och spår världens öde, eller spelar någon sorts spel med döda ben och vita stenar, jag vet inte. Jag förstår bilden. Korsväg, och så vidare?

Har jag en konkret fråga så handlar den kanske om snäckor och koraller och annat som kan tänkas finnas i det där havet, och ibland spolas iland eller till och med fiskas upp. Jag tänker mig att korparnas makt i de levandes värld nog till viss del beror på saker de finner där, i havet mellan här och där, liv och död. Snäckor där man inte hör havet brusa utan — något? Musslor — med vilken sorts pärlor? Och så vidare. Jag älskade idén att havet är bebott av en sorts rudimentärt liv. Dolksvansar och benfiskar och trilobiter.
 

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Jag har en enkel fundering som i mina ögon påverkar stämningen mycket: hur stora rent fysiskt är de byggnader och platser som skildras här? Eftersom det är döden, eller möjligen föreställningar om döden, som gestaltas så tänker jag att exempelvis en fästning behöver vara större än allt annat i de levandes värld. Helt enkelt för att den ingår i något annat, större och bakomliggande. Inför Döden är vi alla små, typ.

Man kan också fundera på ljussättning och färger. Jag tänker mig grått, mörkt och dimmigt. De eventuella ljuskällor som finns - facklor, stora järnljusstakar och kanske även några evigt (?) men dämpat glödande gatlyktor - blir då intressanta och avvikande i det övriga, grå töcknet. Det finns kanske också ett särskilt skrå av gråaktiga varelser som har till uppgift att sköta denna dödens belysning?

Ser man det hela i mer speliga termer, alltså att dödsriket är en äventyrsplats att besöka, kan man förstås också fundera över händelser och slumpmässiga möten. Vilka personer rör sig genom denna märkliga trakt? Vart är de på väg och vad vill de? Rider de eller tar de sig fram med någon sorts kärror eller rentav diligenser? Har de kanske någon märklig uppdragsgivare? Kan man tänka sig en lista (generator?) med uppdrag RP kan få i denna grådaskiga dödens värld?
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,777
Location
Helsingborg
När det gäller musslor så är min spontana tanke något liknande Pinctada margaritifera, som på engelska kallas Tahiti oysters eller black-lipped oysters.

De är kända för att de är en enda arten av musslor eller ostron som producerar naturligt svarta pärlor (tahitipärlor).

P.S: Det är också vanligt att man dekorerar svarta pärlor med mönster. Så jag kan lätt se att ett halsband av svarta pärlor, karvade med mystiska symboler, är en åtråvärd artefakt för en magiker som vill utforska själens och dödens hemligheter.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,777
Location
Helsingborg
Om du vill titta på annorlunda gudar så är det lite svårt när det gäller europeiska gudar. Då indo-europeiska gudar är alla ganska lika, och de är ofta uppdelade i cthonska gudar (underjordiska. Ofta med association till fertilitet och död) och Himmelsgudar (himlen, naturfenomen, rikedom, krig osv).

Men om man tar sig utanför det indo-europiska bältet så finns inte det problemet. T.ex kan jag rekommendera att titta på Yoruba-gudinnan Oya. Gudinnan över stormar och blixtar, döden och återfödelsen. Den obesegrade krigaren och Modern av Nio (hennes nio dödfödda barn).
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,525
Musslor, trilobiter, osv lever på något vis utanför tiden och samtidigt i alla tider alltid. De minns det förgångna och framtiden, hur det är att vara fossilerad eller svart olja. Ett skal går att lyfta som en lur och genom att slå rätt ”nummer” kan man höra något sorts skrapande ljud från den dag eller händelse man söker. Att tolka skrapandet är en konstform i sig och kräver sin korp. En pärla kanske kan vara ett destillerat minne från en dag? Att man kan återuppleva den dagen, se vad som kan hända, kanske ändra något man ångrar?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,777
Location
Helsingborg
@Sinisa_ Om jag minns rätt så var Sorgsen krigare en sällsamhet du inte var riktigt nöjd med. Tänk om en sorgsen krigare har blivit bunden till en svart pärla från Stranden glömskan (och kanske ett namnbyte till "Pärlriddare". Eller nått)?

Det hade varit något verkligen sällsamt, och hade öppnat för alla sorters möjligheter då det är en plats associerad med både konflikt och död.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,181
Kan Åskefar och Åskhallen vara vad korparna kallar saker som i dödsriket kallas något annat?

Jag gillar Glömskans strand och tycker att du kan bygga vidare på det. Jag är dåligt insatt i olika religioner och mytologier, men associerar till Den oändliga historiens ”kosmologi” (Ingentinget, Glömskans dal(?)).

Kan det vara så att de döda, både på Glömskans strand och i Farmor Tårpil, blir minnen och att de finns kvar där så länge någon bland de levande minns dem? Det är först när de är helt bortglömda som de löses upp i luften, kan vandra in i spegeln eller ta sig vidare över havet. Det är en ganska trösterik lösning som skulle kunna passa målgruppen (barn?). ”Så länge du minns pappa, kommer han vänta på dig på Glömskans strand”, ungefär.
 
Last edited:
Top