luddwig;n135463 said:
O ja. Jag har ägnat några timmar under de två senaste helgerna åt att korrekturläsa QuestCore. Det var både svårare och mer tidskrävande än förväntat, och allra svårast när det kommer till stil och smak.
I mitt fall var det nästan exakt 20 timmar, men det var för att omständigheterna krävde att jag läser på papper och sedan överför allt som comments i pdf. Kan jag korra direkt, utan att behöver beskriva i en comment att "ta ut komma här", brukar det ligga, i en sådan text, på runt 5 sidor per timme. Som snabbast. För en ytlig korrläsning. Vilket jag inte kan göra på längre texter. Det går på en kort bit av två-tre sidor, eller på något där jag redan håller med allt från början. Men annars kan man utgå ifrån att jag alltid har mer grundläggande kommentarer med.
Vilket också betyder att en "sista korrläsning", som händer kort innan tryckdatum, dvs i ett läge där författaren inte är redo att göra större ändringar längre, egentligen borde göras av någon som har korrläst texten förut. Andra människor ser alltid andra och nya saker, det bara är så. Och det är det helt enkelt för sent för när man redan anser att produkten är färdig så och bara ska putsas lite.