Jag föredrar en rejäl korrprocess innan texten sätts, men också en läsning efter, eftersom det i samband med sättning och layout sker större eller mindre redigeringar för att anpassa texten efter layouten. Saker kortas, förlängs, ord tas bort, skrivs om för att det ska bli bra radlängd och radfall. Text som var en faktaruta i docs blir en tabell i designen. Osv. Man ska inte bara ta den färdiga texten och hälla in i en layout, det måste finnas utrymme för att den ska justeras och anpassas väl i designen. Åtminstone jag kommer att föreslå redigeringar av din text efter att jag satt den, för att layouten och helheten ska bli så bra som möjligt.
Håller också med om vikten att ha en eller flera proffskorrare snarare än glada amatörer. Det finns en anledning till att det är ett yrke som folk livnär sig på, det är svårt. I MÖRK BORG, som ändå är ett litet, regel- och textlätt rollspel, hade vi åtta redaktörer/korrläsare, gjorde säkert 1500 korrändringar av olika storlek, och då räknar jag inte de många interna korrsvängar vi gjorde innan externa korrekturläsare kom och tittade. Och ändå finns där såklart enstaka missar. Det gör det alltid.
Men jag kan inte nog understryka vilken stor roll redaktörer och korrläsare har i en bokproduktion. Det blir så sjukt mycket bättre efter varje omgång korr. Det är tidskrävande och tråkigt, men absolut nödvändigt.