Nekromanti Korrektur sökes [Matinee Chronicles]

Rickard

Urverk speldesign
Jag skulle behöva några som tar sig igenom några sidors text i mitt rollpersonshäfte. Det är mestadels otydliga formuleringar, stavfel, fel ordval och liknande som behövs fixas till. Svara i denna tråd eller PM:a mig för kommentarer kring texten. Det är sida 1, 2 och 8 som jag är mest intresserad av, då allt annat är mestadels listor. Tre sidor totalt med andra ord.

Länk till rollpersonshäftet.

För den som är riktigt hugad jag har utöver detta 13 A4-sidor av regelboken. Regelboken innehåller grundmekaniken för systemet, regler kring rollpersonsresurser, konsten (=magi) och korruption. Återigen, stavfel, konstiga formuleringar och ordval och om någonting är helt oförståeligt är sådant som jag vill ha kommentarer kring. Responsen kan ske direkt i dokumentet då det finns online via Google Doc.

Länk till utkastet av regelboken.

Är tacksam för all hjälp jag kan få och kan erbjuda egna kommentarer på dina projekt som tack. Systemet kan beskrivas som ett actioninriktat, slimmat och innovativt BRP-system och är skrivet för Mutant Chronicles-världen. Om man tar bort karriärerna, åldersmodifikationerna, arketyperna och reglerna för korruption skulle jag nog kalla detta för Matiné 1.8.

/Han som gärna tar emot respons allt eftersom folk är klara då filen redan ligger uppe

PS. Ett tack till Schtajner, vars önskemål och fortsatta diskussioner fick mig att skriva det här. DS.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag inser att jag borde verkligen göra det här men jag kan inte nu. Jag jpobbar till 2 pånätterna med mitt eget material, har företag och fulltidsjobb och barn. Men då SC är klart LOVAR jag att hjälpa dig om du har nåt. Nu kan jag inte koncetrera mig ens på mitt eget. Förlåt mig.

Rickard

Urverk speldesign
Svarar på både solve och Wheeler i detta inlägg, men ville mest säga: jättebra! Väntar med spänning på respons. :gremsmile:

/Han som tror att han gav all nödvändig information i trådstarten

Rickard

Urverk speldesign
Kan säga att jag testade att slänga in den ofärdiga regeltexten i en provisorisk laýout för den som vill läsa där istället. Dokumentet blev elva sidor långt med luftig text, istället för 13 A4-sidor. Jag fixade mest med formatering av text och bakgrundsbilder. Pilljobbet återstår, men det lämnar jag till efter att jag har fått in korrektur.

Filen går att nå på Urverkspels hemsida.

/Han som dock tycker det är enklare att ge kommentarer via GDoc än via att läsa pdf-filen

Rickard

Urverk speldesign
Jag behöver få in vilka som fortfarande är på.

Jag uppdaterade regelfilen igen, men det är mestadels bara grafiska saker. Det enda som är nytt är att jag slängde in grundegenskaper och färdigheter från rollpersonshäftet samt lade till en kort genomgång i slutet av spelarresursavsnittet om hur man skapar en rollperson.

I övrigt är det grafiska klart, så ni får gärna kommentera det också. :gremsmile: Kom ihåg, det är om reglerna är lättförståeliga eller oklara som jag främst vill ha åt och inte direkt rättstavning. Meningsbyggnadsfel är dock en del av läsförståelsen.

/Han som med denna regeluppsättning har gjort sitt snyggaste jobb

Recca

Femme Fatale
Hur gör jag för att korrigera text? Jag slipper helst skriva av alltihop för hand så copy-paste i word hade varit ganska skönt men det står bara "ett fel uppstod" när jag försöker kopiera. Är det nåt skydd så ingen ska sno ditt material eller liknande?

Rickard

Urverk speldesign
Kul att du vill ställa upp! :gremsmile: Jag vet inte vad som inte funkar, men jag lade upp texten på Google Doc så använd dig av kommentatorfunktionen där (Markera orden/stycket, högerklicka, kommentera).

Länk till GDoc

Det går även att spara ned det dokumentet om du föredrar det.

/Han som antar att man inte behöver ha konto för att se det dokumentet

Recca

Femme Fatale
*Wipes brow.* Det kändes som att det blev mer och mer jag ville korrigera ju längre ner jag kom i dokumentet. :gremlaugh:

Först var det klarspråk, sen blev det slarvigt på nåt vis. Jag är inte klar men du kan väl titta på vad jag gjort och säga om jag tar mig för stora friheter eller om det är bra eller nåt.

Rickard

Urverk speldesign
Jävligt nitiskt. Ska komma ihåg det. :gremsmile: Jag får var tionde minut ett meddelande om jag får några nya mail och det var roligt att se det gå från 3 till 11 till 23 till... och så vidare. :gremsmile: Får bjuda på något när jag kommer tillbaka till Norrköpingstrakten. Tack också till de andra som kommenterat och till er som kommer att kommentera. Ju fler, desto bättre.

/Han som ska kolla på kommentarerna efter att han har sovit

Recca

Femme Fatale
Han said:
Jävligt nitiskt. Ska komma ihåg det. :gremsmile: Jag får var tionde minut ett meddelande om jag får några nya mail och det var roligt att se det gå från 3 till 11 till 23 till... och så vidare. :gremsmile: Får bjuda på något när jag kommer tillbaka till Norrköpingstrakten. Tack också till de andra som kommenterat och till er som kommer att kommentera. Ju fler, desto bättre.

/Han som ska kolla på kommentarerna efter att han har sovit
:gremblush:

Jag har ju fått massor av dig iom ditt initiativbräde som jag tagit och använder i mitt vampspel. Plus alla tips i min tråd när jag skulle göra om vampires t10-system. Så det kändes rätt att ge tillbaks lite. :gremsmile:

Edit: Särskilt som jag är så sjukt duktig på att skriva. Och ödmjuk. :gremlaugh:

Rickard

Urverk speldesign
Ledsen för att upprepa mig, men jag behöver bara en person till som ger respons på sådant som är otydligt och sedan kan jag släppa den här modifikationen officiellt. Recca fick mig bland annat att skriva om halva magikapitlet så nu känns det tajtare. Det går att lämna kommentarer på GDoc (se tidigare länk) eller via PM.

/Han som annars bara har kvar en smärre grafisk ändring på rollformuläret

Mogger

Hipsteranka
Om ingen har nappat innan måndag-tisdag så går jag gärna igenom texten. Men innan dess kan jag inte.

Rickard

Urverk speldesign
Kan Mattias Mdal skicka ett PM till mig med sitt fullständiga namn? :gremsmile:

/Han som annars kommer att skriva det namnet i sin "tack till"-lista

solvebring

Superhero
Har äntligen kommit igång. Kommenterar regelboken i Gdocs. =)

Jag brukar förövrigt försöka vara så noggrann jag kan när jag gör sådant och brukar försöka tänka (som jag uppfattar det) pedagogiskt. Med andra ord brukar jag kommentera mycket. Men skit i det du inte själv gillar, behöver inget gensvar på de bitarna du ändå ignorerar. Tenderar att låta brysk och dryg också, men det är bara som det låter - gillar att hålla det så kort jag kan, helt enkelt.
... Ville bara säga det.

Zappelina

Swordsman
Jag måste bara säga att jag tycker det är kul att se att folk tar sig tid att kommentera i din text. Det är sånt man blir glad av att se. Själv har jag läst igenom texten, men inser att den är för bra redan för att mina kommentarer (jag har bara tid att titta på nätterna) ska vara värda något. Jag ser fram mot att läsa det fullständiga resultatet!

Gogo!

Rickard

Urverk speldesign
Zappelina said:
Jag måste bara säga att jag tycker det är kul att se att folk tar sig tid att kommentera i din text. Det är sånt man blir glad av att se.
Tja, tjänster ger gentjänster. Jag är väldigt aktiv med att ge respons på andras verk. Måns med Daemon, solve med sina projekt och även Recca, även om jag inte kom ihåg det själv. :gremsmile:

/Han älskar när folk ger respons, för det ger honom en chans att lära sig något