Korridoren

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
574
I skräckdatorspel som Silent Hill kan en korridor vara nog så jobbig att överbrygga, eftersom kameran är fäst vid punkter i omgivningen och bara kan rotera, så att spelaren nästan alltid bara ser sin omedelbara omgivning från en obekväm vinkel och känner sig instängd av kamerans smala vinkel.

Kanske kan man överföra det till rollspel genom att SL bara beskriver hur korridoren ser ut genom ett smalt kikhål var tionde meter, medan saker pågår i skymundan runtomkring. Metaanledningen till begränsningen kan vara belysning, mental magi eller bara berättarstil.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
293
Location
Jönköping
Kom även på att man skulle kunna göra slumptabellrt och om man är riktigt avancerad även planritningsmallar/golvplaner. Om man har många nog som är lite olika från varandra så kan man slumpa fram avsnitt av korridoren och variera sig i det oändliga :

Tänker även en korridor med typ branddörrar regelbundet utplacerade (kanske varje 100 meter eller så). Ibland är dörrarna uppställda ibland bara ena, ibland är de stängda och kanske till och med låsta. I varje nytt avsnitt av korridoren en ny slumphändelse och roliga möten :)

Ser framför mig filmen "Cube" där varje kub är ny med en massa hemska fällor mohaaaa :)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,759
Tänker osökt på en gammal sci-fi roman som handlade om en stad som kröp omkring på jordens öde yta. Staden plockades ned i fronten och alla delarna fraktades till slutet och byggdes upp där - och sakta men säkert flyttas staden framåt. Allt frid och fröjd tills några upptäcker att det saknas delar! Kommer inte ihåg vad boken heter :)
Det är den här (1981).

1633162697174.png
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Om man är beredd att rucka lite på det så skulle man kunnat ha alternativa sidorum (som inte leder till nya rutter), men det är ett kort steg att bara ha delar av korridoren som är gömda, svåra att nå eller annat.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kanske inte riktigt vad som efterfrågas, men en flod liknar en korridor.

Ex:
- I sagan om ringen när brödraskapet färdas på Anduin.
- I Afrikas drottning med Bogart.
- I Professor Drövels hemlighet.
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Korridoren är ett maskhål (wormhole). Då jävlar kan det hända saker!

Citat från engelska Wikipedia: Theoretically, a wormhole might connect extremely long distances such as a billion light years, or short distances such as a few meters, or different points in time, or even different universes.

En liknande variant är förstås att göra korridoren till en portal mellan två dimensioner. Vad eller vem finns i passagen? Hur är det att vara där? Vilka passerar och varför?

Det blir ett sätt att, även i bokstavlig mening, tänka utanför lådan.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,166
Kan man göra en intressant dungeon som bara är en spikrak och väldigt lång korridor?
Om du använder dungeon tiles kan du i alla fall göra en väldigt actionladdad korridor, genom att placera ett långsamt men obevekligt hot bakom rollpersonerna, en massa fiender och fällor och hinder framför, och sen helt enkelt flytta tiles och skjuta bygget vartefter rollpersonerna rör sig framåt och/eller hotet bakom gör att man inte längre kan gå tillbaka.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Det handlar bara om att ställa rätt frågor:
- Vad är metallskenorna som löper längs tunneln till för?
- Vad är det skarpa ljusskenet i tunnelns ände?
 
Top