Korruption och lära sig besvärjelser

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Hej!

Efter någon genomläsning är jag fortfarande inte säker på om jag har förstått när man får korruption.

Får man permanent korruption när man lär sig en ny besvärjelse men inte om det hör till den bestämda traditionen (med begränsat urval krafter)?
Temporär korruption, är det varje gång man kastar en besvärjelse?

Kan men se teurger som krigarpräster (stridshammar o sköld som standard)?

/C
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
Nu kan jag minnas fel men det är väl 1 p permanent om kraften är utanför traditionen (eller antalet definierade av ritualist) eller om det är på en högre nivå än vad man har nivå i förmågan.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Jag tänkte mig att man riskerar temporär korrupion om man misslyckas med en besvärjelse?
Är det rimligt?

/C
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
Jag tänkte mig att man riskerar temporär korrupion om man misslyckas med en besvärjelse?
Är det rimligt?

/C
Tror inte jag är med. I grundspelet ger bruket krafter temporär korruption oavsett, men din tradition kan skydda dig i olika grad och ge dig mindre eller tom 0.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
320
Location
Göteborg
Jag har läst igenom spelet en gång nyligen och bläddrat lite. Känner mig fortfarande osäker på hur korruption och mystiska krafter fungerar men så här är det enligt min nuvarande förståelse:

Traditionslös mystiker
  • En permanent korruption för varje kraft han eller hon lär sig
  • 1t4 temporär korruption varje gång en kraft används
Traditionsbunden mystiker
  • En tradition väljs genom att välja förmågan med traditionens namn. På förmågan står det vilka regler som gäller för den traditionens mystiker gällande korruption, jag har inte granskat om det skiljer sig mellan olika traditioner men jag tror det generellt fungerar enligt de följande två punkterna:
  • Att lära sig en ny kraft på din nivå kostar ingen permanent korruption, att lära sig på en nivå över din tradition kostar en permanent korruption per ny nivå.
  • Att använda en kraft inom din tradition kostar en temporär korruption. Jag är för tillfället lite oklar över om kraften måste kastas på den nivån du har enligt din tradition för att få en temporär tradition, om den kastas över din nivå så kanske den kostar 1t4 igen? Verkar iaf logiskt.

Korruptionströskel och stigma
  • Om du får temporär korruption över din korruptionströskel får du ett stigma. Detta stigmat bleknar/försvinner med tiden. Just nu är jag lite oklar med hur länge detta stigma är kvar, scenen ut? Så länge du har temporär korruption över din tröskel? Hur länge har man det i så fall?
  • Om du får permanent korruption över din tröskel så får du ett permanent stigma.

Frågor
Jag har skrivit lite frågor kopplat till punkterna här ovanför, har säkert jättemånga till men de är inte antecknade för tillfället. En sak jag funderar på är om nyskapade rollpersoner börjar med permanent korruption om de väljer mystiska krafter, eller om korruption är noll tills dess att man får temporär eller permanent sådan genom spel?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,962
Location
Stockholm
Jaha, är det bara 1 temp om en har skolan? Vi har kört 1T4 rakt av men om det du säger stämmer blir det ju mycket enklare att vara trollis!
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
320
Location
Göteborg
Jaha, är det bara 1 temp om en har skolan? Vi har kört 1T4 rakt av men om det du säger stämmer blir det ju mycket enklare att vara trollis!
Det kanske skiljer sig mellan traditioner hur det funkar. Jag har bara precis börjat fördjupa mig i reglerna. Men nu kollade jag på Teurgi och på gesällnivå stämmer detta. På novisnivå verkar det fortfarande vara 1T4 korruption som gäller.
 

THZ

Warrior
Joined
13 Apr 2016
Messages
200
Jag börjar med korruption vid inlärning och kastande.....

Detta gäller Teurgi, Ordensmagi och Häxkonst. (Svartkonst, Stavmagi och Symbolmagi har specialregler)
(obs fel i en version av den svenska boken avseende Teurgi (gesäll). Ignorera ev regler som säger att kastande kan ske utan korruption.)

För extra tydlighet: Att kasta en magi kostar OAVSETT om man lyckas eller inte...

Utan tradition.
Att lära sig en mystisk kraft eller ritual kostar 1 permanent korruption.

Att kasta en mystisk kraft eller genomföra en ritual kostar temporär 1t4 korruption.

Novis
Att lära sig en mystisk kraft eller ritual på novisnivå INOM de tillåtna valen kostar INGEN korruption.
Att lära sig en mystisk kraft på gesäll eller mästar nivå OAVSETT om de ingår i skolan kostar 1 permanent korruption
Att lära sig en mystisk kraft eller ritual på novis eller högre nivå UTANFÖR de tillåtna valen kostar 1 permanent korruption

Att kasta en novis, gesäll eller mästarkraft kostar 1t4 temporär korruption oavsett vilken
Att genomföra en ritual INOM de tillåtna valen kostar 1 temporär korruption
Att genomföra en ritual UTANFÖR de tillåtna valen kostar 1t4 temp korruption.

Gesäll
Att lära sig en mystisk kraft eller ritual på novis eller gesällnivå INOM de tillåtna valen kostar INGEN korruption.
Att lära sig en mystisk kraft på mästar nivå OAVSETT om de ingår kostar 1 permanent korruption
Att lära sig en mystisk kraft eller ritual på novis eller högre nivå UTANFÖR de tillåtna valen kostar 1 permanent korruption

Att kasta en novis, gesäll eller mästarkraft inom sin skola kostar 1 temporär korruption
Att kasta en kraft utanför sin skola kostar 1t4 temp korruption.
Att genomföra en ritual INOM de tillåtna valen kostar 1 temporär korruption
Att genomföra en ritual UTANFÖR de tillåtna valen kostar 1t4 temp korruption.

Mästare
Att lära sig en mystisk kraft eller ritual på novis, gesäll eller mästarnivå INOM de tillåtna valen kostar INGEN korruption.
Att lära sig en mystisk kraft eller ritual på novis eller högre nivå UTANFÖR de tillåtna valen kostar 1 permanent korruption

Att kasta en novis, gesäll eller mästarkraft inom sin skola kostar 1 temporär korruption
Att kasta en kraft utanför sin skola kostar 1t4 temp korruption.
Att genomföra en ritual INOM de tillåtna valen kostar 1 temporär korruption
Att genomföra en ritual UTANFÖR de tillåtna valen kostar 1t4 temp korruption.
 

THZ

Warrior
Joined
13 Apr 2016
Messages
200
Ledsen för wall of text ;)

Vad får detta för betydelse i spel

Noviser blir ofta en kraft per session. Du måste oavsett om du lyckas eller inte slå 1t4 temporär korruption och din tröskel är som bäst 8........

Du har 25% chans att slå 4.....

Vilket innebär att du har 25% chans att få permanent korruption om du kastar igen....

(och du har bara 75% chans att lyckas....så har du otur så får du 4 temp korruption....utan någon effekt)

Kort sagt. För att fungera i spel som magiker så måste de ha gesäll.....

Eller förmågan Stark gåva från spelarens bok.



Traditionslösa magiker måste ha stark gåva...annars går det inte alls...
 
Last edited:

THZ

Warrior
Joined
13 Apr 2016
Messages
200
Korruptionströskel

Din korruptionströskel är din Viljestark delat med två, avrundat uppåt....dvs du kan som bäst börja med 8 (Viljestark 15/2)

När du NÅR din tröskel (med temporär + permanent korruption) så får du automatiskt och momentant 1t4 permanent korruption (enligt RAW).


Stigma
Temporärt stigma (när permanent korruption är under tröskeln men tillsammans med temporär över tröskeln) Då har du stigmat så länge den temporära är över....och en tid till som passar storyn..

Permanent stigma. Om din permanenta korruption överstiger din tröskel har du ett permanent stigma. Det går aldrig bort


Styggelse
Du blir en styggelse när du PASSERAT (inte som tröskeln når) din Viljestark.




Betänk detta i spel. Krigaren Krag med Viljestark 8 har hittat ett magiskt spjut som gör honom MÄKTIG....för en kostnad av 1t4 temporär korruption...
Krag har 4 (8/2) i korruptionströskel

Vid första användandet av sitt nya spjut har han 25% chans att få permanent korruption......6,25% risk att omedelbart förvandlas till en styggelse.

Om han pga tidigare användanden fått

1 permanent korruption så har han 50% risk att få permanent korruption och 30ish % att omedelbart förvandlas till en styggelse
2 permanent korrutpion så har han 75% risk att få permanent korruption och mer än 50% risk att förvandlas till styggelse.


Det är därför EXTREMT farligt för alla karaktärer att få permanent korruption....såvida man inte är Svartkonstmagiker eller har Stark gåva.
 

THZ

Warrior
Joined
13 Apr 2016
Messages
200
Spelets början eller vad som händer under spelet har ingen betydelse.

Om du från början väljer att skaffa en kraft utan medföljande skola...så startar du med en permanent korruption.

(och som ovan beskrivet....det är farligt.....mkt farligt)


Dvs du som karaktär behöver minst 5 i korruptiontröskel över din permanenta korruption för att kunna göra något farligt alls.


Det händer nämligen att du råkar ut för saker som ger 1t4 korruption utanför din kontroll.....och har du ingen marginal så kan du med två olyckliga slag försvinna ur spelet omedelbart....



(Offtopic)
Om jag fick göra om något till Symbaroum 2 så skulle det vara korruptionssystemet.

Det är nämligen för stor skillnad på en novis (kan kasta 1-2 krafter säkert....sedan inget) jämfört med en gesäll (som kan kasta 7 om den har 15 i Viljestark)


En vanlig husregel är att man istället för som RAW ger 1t4 EXTRA permanent korruption är att man ersätter 1t4 temporär korruption med permanent....det ändrar dock inget med skillnaden från novis till gesäll ...eller att man behöver 5 i säkerhetsmarginal till sin korruptionströskel.....men man riskerar inte att omedelbart förvandlas till styggelse på första spelmötet....


Mina tankar (OBS inte RAW....mina tankar...OBS)
Jag skulle vilja ha en större korruptionspool, exempelvis hela din Viljestark.

Samma regler för att lära sig saker..
Men att kasta kostar mkt mer:
noviskraft kostar 1t8
Gesäll 1t10
Mästare 1t12

Novisskola minskar priset med en dice-tier
Dvs novis kostar 1t6, gesäll 1t8, mästare 1t10

Gesäll minskar priset med två dice-tier
Dvs novis kostar 1t4, gesäll 1t6, mästare 1t8

Mästare minskar priset med tre dice-tier
Dvs novis kostar 1, gesäll 1t4, mästare 1t6


Stark gåva gör samma sak med sin "signatur-kraft"



Men det är bara min tanke..... sorry off-topic
 

THZ

Warrior
Joined
13 Apr 2016
Messages
200
Jag tror det var svaren på dina frågor för tillfället.

Som sagt svartkonst, stavmagi och symbolmagi fungerar lite annorlunda. Speciellt svartkonst som kan skapa osunda synergier med andra förmågor.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
@THZ redogjorde bra för reglerna RAW

Vi har husreglat korruption till att den total korruption istället bildar ett motståndsvärde (som en egenskap, 7 p = +3) som mystikern slår mot med Viljestark efter scenen för att se om 1T4 temporär omvandlas till permanent. Korruptionströskeln används bara för att se om stigma uppstår. Styggelsegränsen funkar som vanligt.

(Huvudskälet till detta var att mystikerna blev för statiska. Att ens riskera att nå tröskeln upplevdes som en för stor kostnad så de slutade använda krafter i de lägena även när de verkligen hade behövts. Det kändes roligare att göra det mer osäkert där även lite temporär korruption en bit under tröskeln fortfarande KAN ge permanent om än med liten risk, och där man fortfarande KAN ducka permanent även om värdet är högt.)
 

THZ

Warrior
Joined
13 Apr 2016
Messages
200
Ah...intressant husregel.

Precis....upplevt samma sak. Som novis....man försökte en gång per scen....sedan inget mer....one-trick-pony.

Som gesäll....plötsligt för lite kostnad.
Man hinner sällan 7 stycket krafter under en scen.....beroende på scen-längd naturligtvis.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
320
Location
Göteborg
#Den_ultimata_guiden_för_mystiska_krafter_och_korruption

Tack Bifur och THZ, nu det mesta glasklart :D
 

THZ

Warrior
Joined
13 Apr 2016
Messages
200
Väntar tills han läst om Svartkonst och hur det fungerar ihop med Kanalisera, Stark Gåva och slutligen ritualen Själssten....

Då blir det nog fler frågor.

Det korta svaret är Nej....låt inte spelarna ens tänka på det!
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
@THZ
Mycket uppskattat!

WIP
Jag har arbetat med att föra över magisystemet till Mythras. Det där gav mig mer kött på benen.
Förenklat.
Det finns tre olika skolor inom Ordo Magica med gemensam grund men olika specialisering.
Löst baserat på Illusionism, Mentalism och Eldnisse (TM)
De bygger på cults och brotherhoods delen, då får jag med en lista på krafter för olika nivåer.

Använder magipoäng som vanligt.
Lär man sig en besvärjelse ovanför sin nivå, eller utanför sin skola riskeras permanent korruption (slag mot Willpower)
(Är du Teurg och livsbejakande och vill animera dödingar lär slaget vara formidabelt och konsekvensen större..)

Korruption:
Använder Tenacity (lika med magipoäng, används även vid skräck och chock, ett mått på mental hälsa)
Lyckat kast, 50% -1 på tenacity, misslyckat alltid minst 1 (1T3?) (fummel, gå och göm dig) Nivåer kommer att testas under spel.
Når Tenacity 0 (?) får man permanent korruption, 1T4 - 1T10(?) på en Passion för styggelse

Permanent korruption:
Använder Passion och Willpower
Varje gång korruption höjs slås ett slag mot Willpower för att se om det blir ett stigma.
Når korruptionen någon annan Passion så finns det inte längre något kvar som förankrar personen i den vanliga världen.

Så ser det ut nu i alla fall, lär justeras under de första äventyren (beroende på om det finns någon spelare med storhetsvansinne som har arbetshypotesen att (-)*(-)=+).
Korrumpera Davokar så förbenat mycket att det kommer ut på andra sidan som en skogsdunge tagen ur My Little Pony.

/C
 
Top