CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
Låt mig resonera kring korruption i Symbaroum. Jag älskar spelet men tyvärr känns särskilt reglerna för korruption halvkokta, och Järnringen har också redan tvingats ändra den grundläggande kostnaden i sin errata. Nedan argumenterar jag för att alla problem orsakas av en enda sak: att korruptionströskeln satts till halva Viljestark, och att spelet kan bli mycket bättre enbart genom att sätta korruptionströskeln till din karaktärs fulla värde i Viljestark istället.
Först, några antaganden för spelet så som jag vill att det ska fungera, så du vet varifrån jag kommer:
1) En mystiker kommer ta Viljestark 15 eller nästan 15. Det är alltså rimligt att anta att en mystiker kommer ha detta värde; reglerna får lov att utgå från detta.
2) Jag älskar idén att man måste inte vara skolad i magiska traditioner för att kunna kasta spells och ritualer. Men jag vill att reglerna ska stödja mer än konceptet "självlärd besvärjare", alltså en mystiker som därmed sätter ett väldigt högt värde i Viljestark. Jag vill att även krigare och tjuvar ska kunna ”drabbas” av spontana förmågor utan att detta ska vara en direkt förbannelse. Detta handlar inte om att mystiska förmågor (såklart) blir mindre mäktiga om du har lägre Viljestark; det handlar om att de idag är direkt oanvändbara om du har lägre Viljestark!
Oskolade karaktärer kan inte antas ta Viljestark 15. Det är okej att utgå från att besvärjaren inte överlever länge med Viljestark 5, men ett genomsnittligt värde (Viljestark 10) måste reglerna kunna hantera. Den grundläggande ändringen som tillåter detta alternativ är att korruptionströskeln höjs.
3) En helt omagisk hjälte (krigare eller tjuv) bör fungera även med Viljestark 5. Med andra ord, det får inte vara en dold fälla i spelet; spelaren ska inte behöva ångra att hon satte Viljestark 5. Så fort hon får sitt första magiska vapen gör hon tyvärr det i dagsläget (för majoriteten av de magiska föremål jag sett kostar dess förmågor 1T4 korruption vilket givetvis är otänkbart med en korruptionströskel på 3). Den grundläggande ändringen som tillåter detta alternativ är att korruptionströskeln höjs.
4) Jag tycker det är rimligt att en oskolad karaktär ska kunna skaffa sig mer än en mystisk förmåga, gärna inte enbart på novisnivån. Men om vi tar det fullt rimliga exemplet att jag har Viljestark 10 och skaffar mig förmågor till en kostnad av 3 permanent korruption innebär detta en korruptionströskel på 5 – 3 = 2! Detta är helt ospelbart, något som jag hoppas ni inser utan vidare förklaring. Den grundläggande ändringen som tillåter detta alternativ är att korruptionströskeln höjs.
Tyvärr uppfyller dagens regler enbart det första av dessa kriterier. Reglerna för korruption är så hårda att det i praktiken enbart är karaktärer med högre än genomsnittslig Viljestark som alls kan använda mystiska förmågor, och på lite sikt är det enbart Viljestark 15 som gäller.
På liknande sätt får en krigare med Viljestark 5 en korruptionströskel på 3. Inledningsvis kan detta synas mycket mera spelbart, eftersom karaktären inte är byggd för att kasta spells alls. Men de äventyr som hittills skapats visar med önskvärd tydlighet hur nära avgrunden denna karaktär balanserar, redan som helt okorrumperad hjälte. Såfort det blir tal om att slåss mot korrumperande styggelser eller magiska artefakter som enbart kan bindas via korruption blir värdet smärtsamt begränsande. En enda styggelseattack kan ta karaktären från helt oskyldig till omvandlad styggelse i ett enda hugg! (Slår du fyra på T4 korruption måste du slå en ny T4: risken för att gå från noll korruption till fem och därmed bli en styggelse som anfaller dina vänner är inte bara reell, den är överhängande!)
5) Utöver detta tycker jag det är förutsägbart på ett tråkigt vis att skolade mystiker alltid vet vad deras magi kostar: de får en (1) korruptionspoäng varje gång de kastar magi, dvs jag gillar hur noviser och traditionslösa besvärjare kastar en tärning för att använda magi i Symbaroum. Den grundläggande ändringen som tillåter detta alternativ är att korruptionströskeln höjs.
6) Vidare tycker jag det är mycket konstigt att kostnaden för att binda magiska föremål till sig är en korruptionspoäng eller en erfarenhetspoäng. Detta är två helt ojämbördiga kostnader!! Kan du välja XP gör du alltid det!
7) Dessutom händer det flera gånger i äventyren att en karaktär blir utsatt för stark stress och förvandlas till en Styggelse ”för att berättelsen kräver det”. Någon mekanism för ”spontan” stygglifiering saknas helt.
8) Sist men inte minst: de fördelar de fyra traditionerna erbjuder är mycket ojämna. Att kunna kasta helande magi gratis för Teurger är brutet. Att få slå om tärningen för Svartkonstnärer bleknar i jämförelse med att alltid få betala en enda poäng. Jag lägger nedan fram ett alternativ till den som vill ha en annan balans mellan traditionerna; specifikt att svartkonst ska vara den enkla och lockande vägen! Den grundläggande ändringen som tillåter detta alternativ är att korruptionströskeln höjs.
Min slutsats är att alla problem orsakas av en enda sak: att korruptionströskeln satts till halva Viljestark. Detta spann (från två till åtta) är helt enkelt inte brett nog; det finns inte "design space" för någon variation: det enda praktiskt användbara korruptionsstraffet blir ett (1) poäng.
Först, några antaganden för spelet så som jag vill att det ska fungera, så du vet varifrån jag kommer:
1) En mystiker kommer ta Viljestark 15 eller nästan 15. Det är alltså rimligt att anta att en mystiker kommer ha detta värde; reglerna får lov att utgå från detta.
2) Jag älskar idén att man måste inte vara skolad i magiska traditioner för att kunna kasta spells och ritualer. Men jag vill att reglerna ska stödja mer än konceptet "självlärd besvärjare", alltså en mystiker som därmed sätter ett väldigt högt värde i Viljestark. Jag vill att även krigare och tjuvar ska kunna ”drabbas” av spontana förmågor utan att detta ska vara en direkt förbannelse. Detta handlar inte om att mystiska förmågor (såklart) blir mindre mäktiga om du har lägre Viljestark; det handlar om att de idag är direkt oanvändbara om du har lägre Viljestark!
Oskolade karaktärer kan inte antas ta Viljestark 15. Det är okej att utgå från att besvärjaren inte överlever länge med Viljestark 5, men ett genomsnittligt värde (Viljestark 10) måste reglerna kunna hantera. Den grundläggande ändringen som tillåter detta alternativ är att korruptionströskeln höjs.
3) En helt omagisk hjälte (krigare eller tjuv) bör fungera även med Viljestark 5. Med andra ord, det får inte vara en dold fälla i spelet; spelaren ska inte behöva ångra att hon satte Viljestark 5. Så fort hon får sitt första magiska vapen gör hon tyvärr det i dagsläget (för majoriteten av de magiska föremål jag sett kostar dess förmågor 1T4 korruption vilket givetvis är otänkbart med en korruptionströskel på 3). Den grundläggande ändringen som tillåter detta alternativ är att korruptionströskeln höjs.
4) Jag tycker det är rimligt att en oskolad karaktär ska kunna skaffa sig mer än en mystisk förmåga, gärna inte enbart på novisnivån. Men om vi tar det fullt rimliga exemplet att jag har Viljestark 10 och skaffar mig förmågor till en kostnad av 3 permanent korruption innebär detta en korruptionströskel på 5 – 3 = 2! Detta är helt ospelbart, något som jag hoppas ni inser utan vidare förklaring. Den grundläggande ändringen som tillåter detta alternativ är att korruptionströskeln höjs.
Tyvärr uppfyller dagens regler enbart det första av dessa kriterier. Reglerna för korruption är så hårda att det i praktiken enbart är karaktärer med högre än genomsnittslig Viljestark som alls kan använda mystiska förmågor, och på lite sikt är det enbart Viljestark 15 som gäller.
På liknande sätt får en krigare med Viljestark 5 en korruptionströskel på 3. Inledningsvis kan detta synas mycket mera spelbart, eftersom karaktären inte är byggd för att kasta spells alls. Men de äventyr som hittills skapats visar med önskvärd tydlighet hur nära avgrunden denna karaktär balanserar, redan som helt okorrumperad hjälte. Såfort det blir tal om att slåss mot korrumperande styggelser eller magiska artefakter som enbart kan bindas via korruption blir värdet smärtsamt begränsande. En enda styggelseattack kan ta karaktären från helt oskyldig till omvandlad styggelse i ett enda hugg! (Slår du fyra på T4 korruption måste du slå en ny T4: risken för att gå från noll korruption till fem och därmed bli en styggelse som anfaller dina vänner är inte bara reell, den är överhängande!)
5) Utöver detta tycker jag det är förutsägbart på ett tråkigt vis att skolade mystiker alltid vet vad deras magi kostar: de får en (1) korruptionspoäng varje gång de kastar magi, dvs jag gillar hur noviser och traditionslösa besvärjare kastar en tärning för att använda magi i Symbaroum. Den grundläggande ändringen som tillåter detta alternativ är att korruptionströskeln höjs.
6) Vidare tycker jag det är mycket konstigt att kostnaden för att binda magiska föremål till sig är en korruptionspoäng eller en erfarenhetspoäng. Detta är två helt ojämbördiga kostnader!! Kan du välja XP gör du alltid det!
7) Dessutom händer det flera gånger i äventyren att en karaktär blir utsatt för stark stress och förvandlas till en Styggelse ”för att berättelsen kräver det”. Någon mekanism för ”spontan” stygglifiering saknas helt.
8) Sist men inte minst: de fördelar de fyra traditionerna erbjuder är mycket ojämna. Att kunna kasta helande magi gratis för Teurger är brutet. Att få slå om tärningen för Svartkonstnärer bleknar i jämförelse med att alltid få betala en enda poäng. Jag lägger nedan fram ett alternativ till den som vill ha en annan balans mellan traditionerna; specifikt att svartkonst ska vara den enkla och lockande vägen! Den grundläggande ändringen som tillåter detta alternativ är att korruptionströskeln höjs.
Min slutsats är att alla problem orsakas av en enda sak: att korruptionströskeln satts till halva Viljestark. Detta spann (från två till åtta) är helt enkelt inte brett nog; det finns inte "design space" för någon variation: det enda praktiskt användbara korruptionsstraffet blir ett (1) poäng.