Nekromanti Korruption

Übereil

Swashbuckler
Inte demongudens-närvaro-får-dig-att-vilja-mörda-barn sorten utan polisen-du-pratar-med-försöker-sätta-dit-dig-för-hen-är-mutad sorten.

Jag ska spelleda World of Darkness i Chicago. I verkligheten har Chicago problem med korruption - nu ska det vara den dystopiska verisionen av staden det handlar om. Problemet är att jag fick IG i Ondska i plugget, så jag känner inte riktigt att jag vet hur man spelar systemet. Vad kan egentligen folk hitta på i en stad där pengar och egenintresset i slutändan är det som styr? Och hur gör man för att förmedla känslan att folk hittar på sånt jämt och ständigt?

Übereil

Cybot

Mest spelbar
Generell korruption:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Mutor
Tar emot mutor för att göra sitt job eller favorisera någon.[*]Klientelism/Nepotism
Gynnar vänner, släktingar och klienter genom kontrakt, arbeten osv.[*]Förskingring[*]Bedrägeri[*]Maktmissbruk
Använder de befogenheter man har inom jobbet på ett olagligt sätt.[/list]
Polis/judiciell korruption:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Mutor
Både mutor för att favorisera vissa företag och områden och för att se åt ett annat håll när kriminella organisationer utför brott, eller för att ge konfidentiell information till utomstående.[*]Shakedowns
Anhåller någon för ett brott (verkligt eller påhittat). Kräver kickbacks för att släppa dem. "Typ att de slår sönder en lampa på din bil. Kräver 300 spänn för att inte ge dig böter för olagligt framförande av fordon"[*]Maktmissbruk
Använder diskretionära befogenheter för att gynna vänner. Domaren som avslår ett fall trots att han inte borde det, polisen som inte arresterar en vän, razzior som riktar sig mot personer de inte gillar osv.[*]Stöld från intagna/arresterade
De där grejerna som skrevs in i förvaring...never there at all.[*]Polisen begår själva brott
Need I say more?[/list]
Tips: Se på The Shield. Det finns typ inte en enda variant av korruption som gänget inte prövar på.

Politisk korruption inkluderar de vanliga men även "One back strokes the other" (utbyte av gentjänster) och valfusk.

För mig brukar korruption World of Darkness handla om att diversa statliga tjänstemän, eller personer i maktpositioner rent generellt, är lojala till någon form av övernaturlig makt i första hand. I andra hand är de sedan lojala till sig själva, och ett antal prioriteringssteg nedanför hittar vi befolkningen som de är tänkta att tjäna.

Olika sätt att göra korruptionen tydlig för spelarna kan vara att deras aktiviteter hålls hemliga (utredare mutas, poliser utpressas att klämma åt en grävande journalist, etc.) eller att deras aktiviter blir mer utredda än vad de vanligtvis skulle ha blivit (tjänster kallas in, den korrupta auktoritetsgruppen används som proxytrupper av en rivaliserande grupp till spelarnas, etc.).

Anarchclown

Swashbuckler
Det här är ju jätteintressant. Synd att jag ska spela kampanjen. Det är nog bäst att jag håller mig utanför.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har bara erfarenhet från Kina när det gäller korruption, men det var tydligt där att det handlar inte om att ge en främling hundratusen spänn för att han ska göra som du vill. Istället bjuder du honom på middag och karaoke, du ger honom en fruktskål, Snackar med din kusin vars fru är lärare på hans sons skola så att han får bra avgångsbetyg och så vidare. Sedan en dag bjuder du ut honom på pubben och så snackar du om den här typen som ställer till med problem för dig. Det är en riktigt rutten typ och det vore bra om någon kunde "sätta dit honom", nudge nudge wink wink.

Vet inte hur det funkar i Chicago, men i Kina handlar det om kontaktnät, om att "vänner hjälper varandra" och så ser man till att skaffa sig vänner i rätt positioner. Det blir mycket svårare att säga nej eller rapportera ett mutförsök om det är en "god vän" som står bakom.

Iskaral

Swordsman
Och låt folk i rollpersonernas närhet vara uppgivna och ta korruptionen för given. Låt dem avråda från att göra polisanmälan mot den eller den mäktiga personens son, låt deras vänner skratta åt rollpersonernas naivitet om de tror att det ska leda till något.

Lupus Maximus

Tekniker
Redan berörts i tråden. Men Mutor behöver inte vara pengar. Så fort det är något riktat till privatpersonen, för att de skall göra eller inte göra något i sin yrkesroll, så är det en muta. "Det där bygglovet du behöver till din sommarstuga..."

I Chicago lär t.ex. en polis ha tillräcklig lön för att kunna leva, även om det inte är flott. Så jag tror inte att det t.ex. skulle kunna jämföras med Colombia där mutor är väldigt vanligt.

Mukwa

Swashbuckler
För att få världen levande kan det vara bra att inte bara gestalta den mörka världen såsom självklar, utan även ha med varför polisen terroriserar de fattigare bostadsområdena för allehanda petitesser, varför de sju av tio fallen mot MC-gänget är nedlagda av samma åklagare och varför byggnadsnämnden har avslagit alla tre förfrågningar om byggnation på det gamla industriområdet.

Oavsett om det handlar om att man backar upp en vän, har det dåligt ställt eller är skyldig utpressare pengar, eller har andra mörka hemligheter som inte får läcka ut så tycker jag att orsaken till korruptionen behöver belysas för att få till en levande värld.