Nekromanti Kort förslag till nya utgåvan

hakanlo

Hero
För mig som inte varit särskilt insatt i hur ekonomin bakom dessa spel ser ut känns det lite besvärande att det säljs så få exemplar. Visst vet man väl att det mesta drivs av entusiasters entusiasm. Men jag skulle verkligen önska att de som gör bra spel skulle kunna tjäna en hacka på det. Kan inte låta bli att fundera över varför det inte säljs mer.

Är hobbyn så liten idag? Är vi som gillar rollspel dåliga på att faktiskt köpa grejer? Föredrar vi kanske rentav diverse indie-hemjobb? Finns det, hemska tanke, så många olika spel idag att det sker kanibalism på marknaden?

Oj, ursäkta, nu är jag visst helt utanför trådens ämne. Men kunde inte låta bli att fundera högt...

Big Marco

Läskig
Hakanlo said:
Är hobbyn så liten idag?
Ja.

Bara på tre år har det gått från dåligt till uselt IMO. Jag kommer aldrig igen att göra ett offset-tryckt rollspel.

Är det kört? Nej. Är det kritiskt (på riktigt)? Ja. I Sverige finns fn inga marknadsdrivare. Det finns inga stora breda spel (spel som har historiskt sålt kring 10 000+ ex, som Eon, Neotech, DoD eller Mutant) som "lever" idag.

För att knyta till ämnet - kan Western skaka liv på marknaden? Ja, det tror jag. Men ensamt klarar inte Western av att driva hela branschen. Det krävs att Eon fjärde utgåvan och NX och en nysatsning på DoD för att få lite ånga igen.

Nya dyra satsningar ger inte den effekten idag - speciellt inte då de två dyrare produktionerna de senaste åren (Noir och Coriolis) har haft usel uppbackning när det gäller moduler och tillbehör - livslinan för ett rollspel. Övriga svenska rollspel är för små för att göra mer än krusningar på ytan.

Här verkar det som Western har en bra chans då det finns moduler att pusha ut i jämn takt efter release. Dock vet jag inte hur populärt Western är som rollspel/genre anno 2009?

Om du vill veta lite siffror för rollspelsproducenterna finns det här - där står att finna att det finns en anställd totalt hos tre bolag (!) - sorgligt. https://www.rollspel.nu/threads/47030Vad_A_r_det_hA_r_fA_r_soppa.html

Idag är dessutom utbudet så mycket större än efterfrågan vilket gör att i princip ingen dels kan leva på värvet, dels ingen har råd att marknadsföra/driva spelen kommersiellt. Vilket tyvärr blir till en cancer på branschen.

Big Marco

Läskig
NilsH said:
Jag kommer aldrig igen att göra ett offset-tryckt rollspel.
Vad är det?
Det traditionella sättet att trycka böcker på. Man kommer med ett orginal till tryckeriet, som trycker det antal ex man vill ha, binder/limmar, paketerar och levererar hela rasken tillbaka till dig. Så när man är "klar" så har man ett lager om x tusen böcker.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Offsettryck

Fördelen: Har bäst kvalitet (digitaltryck kommer inte i närheten) men det krävs oftast iaf 500 ex minimum för att det skall bli ekonomiskt hållbart att trycka öht (detta då det är högsta startkostnader att ta fram plåtarna för originalen).

Nackdelen: Man sitter på ett stort lager som måste omsättas för att få igen den stora tryckkostnaden. Min kommentar gällde Noir, som med stor sannolikhet blev mitt sista offset-tryck (Upplaga kring 2500 ex och en tryckkostnad på ca 150 000 kr). Jag hade dock tur och har fått igen investeringen så där har jag inget att vara bitter över. Framtida produktioner, om det blir några, blir digitaltryck. Kanske Lulu men de måste bli bättre på sin kvalitet för jag tycker det mesta därifrån skriker "låg kvalitet!".

hakanlo

Hero
Nu när det hela dragit utanför tråden... jag skulle vilja fråga en relaterad sak. Du/ni som gör spel som t ex Noir, var vill ni helst att jag köper era spel? Butik (= SF för min del), direkt via webb (vet inte om Noir går att köpa på så sätt), eller någon annan kanal?

Själv har jag hållit mig till SF för att jag tror att det kan vara bra att det finns någon butik som har dessa saker i lager. Jag har på senare tid köpt både Shi2 och Saga där, men det ser ut att vara samma mängd exemplar på hyllan vecka efter vecka...

Arfert

Facit
nja, Saga gick break even vid ca 140 ex, så visst kan man trycka färre en femhundra ex. Men i princip har du rätt annars. Det är inte riktigt värt besväret just nu med offsettryck.

Om man inte har en vääääldigt bra idé till ett kommersiellt rollspel kanske, som man vågar satsa på. Men vad sjutton skulle det vara.

Arfert

Facit
Jag föredrar att folk köper Saga via butiker som SF. Visserligen tjänar jag mer på att folk köper direkt från mig, men det är en Phyrrus-seger; det är viktigt att butikerna har intresse av att sälja svenska rollspel.

SF har ett litet lager av Saga, de fyller väl på i hyllan allt eftersom.

hakanlo

Hero
Arfert said:
Om man inte har en vääääldigt bra idé till ett kommersiellt rollspel kanske, som man vågar satsa på. Men vad sjutton skulle det vara.
För att återknyta till diskussion i annan tråd: det som sägs här understryker ju än mer vikten av ett dra nytta av ett etablerat varumärke. Och där finns ju inte så många etablerade... och Fantasy är väl den mest lätttillgängliga genren.... ergo...