GAH!
Hur långt (meter eller steg) ska man kunna förflytta sig under en stridsrunda utan att det inverkar på antalet tillåtna stridshandlingar
Vem bryr sig? Vem bryr sig vem bryr sig vem bryr sig??? Ärligt talat, Targon, du verkar ju vara en smart kille, så jag fattar inte varför du är så obenägen att frångå gamla trötta regelklyschor. Har du NÅGONSIN under en spelsession varit med om att spelare suttit och noggrant analyserat hur många meter deras rollpersoner rör sig? Tror du verkligen att det spelar någon roll?
Du skriver ett sjuttonhundratalsrollspel. Strider i sjuttonhundratalsrollspel har en tendens att vara filmfäktningsinspirerade; snabba, actionfyllda, dråpliga, kreativa. Folk hoppar runt och svingar sig i kandelabrar, värjor möts klingande under bittra ärkefienders hårda blickar. Jag vet inte om du har tänkt vara riktigt så cineastisk, men jag har mycket svårt att se hur det i en fäktningsstrid, ens en realistisk sådan, kan vara av intresse hur många meter rollpersonerna rör sig. Det är strid det handlar om, inte ingenjörskonst! Folk som fäktas rör sig hela tiden i förhållande till varandra; det är en del av striden! Det ingår i anfall och försvar. Att prata om "hur många meter man kan röra sig innan det inverkar på ens förmåga att slåss" är ju totalknas! Det är ju inte så att det finns en exakt bestämd tidsrymd som ALLA attacker, i alla strider som någonsin kommer att utkämpas, tar i anspråk. Hur lång tid en attack tar att utföra varierar ju beroende på en miljon faktorer, däribland de stridandes inbördes lägen, som i sin tur beror på hur de rör sig i förhållande till varandra. Det är klart att det går att abstrahera det hela, men du abstraherar åt fel håll! Din regelidé tar bara hänsyn till en av massor av likvärdiga parametrar som kan gälla i en strid. Varför ta hänsyn till just denna? Abstrahera bort den också, och vips så får du ett stridssystem som är mycket smidigare, mycket mer estetiskt tilltalande och mycket roligare att använda.
Så där! Jag var tvungen att få det ur mitt system. För att gå Feliath till mötes ska jag först betona att allt som står här ovanför är mina personliga åsikter enbart och absolut inte något försök att göra anspråk på att besitta en universell sanning
. För att gå
dig till mötes så tänker jag slutligen besvara din fråga: "7 meter".