Wheel of Time CCG [OT]
Wheel of Time har likheter med Magic, men det har ju i stort sett alla samlarkortspel om man tittar tillräckligt noga. Likheterna med Babylon 5 (som ju kommer från samma företag) är betydligt större.
Det är i grunden ett tvåspelarspel (det finns flerspelarregler, men de är tyvärr inte så bra som de skulle kunna vara, efter vad jag har hört - jag har inte provat dem själv). En spelar de goda, ledda av Rand, en de onda, ledda av en av the Forsaken (har ej läst böckerna på svenska, så jag kan inte de svenska termerna). Karaktärerna har fyra egenskaper: politics, intrigue, combat och one power. Trupperna har normalt bara combat, men det finns undantag (minst en av aiel-trupperna har även intrigue). Karaktärer kan rekrytera nya karaktärer och trupper eller ge sig ut i challenges (ungefär som conflicts i B5) för att erövra pattern tokens. Trupper kan inte rekrytera utan endast slåss i challenges - de är i mycket lika flottor i B5. När det finns totalt 20 pattern tokens ute inleds the Last Battle, som varar tills någon vinner det, och därmed spelet.
Det mest speciella med WoT är att man slår tärningar när karaktärer och trupper använder sina abilities. Tärningarna kan generera ability-symboler (som främst används för att betala kostnader för rekrytering eller för att spela events), support och opposition (som används för att avgöra vem som vinner en challenge), samt skada (som, uhm, skadar motspelarens trupper och karaktärer).
Grundsetet visade sig vara lite obalanserat, till förmån för de onda, och det fanns inte alltför många olika typer av effektiva lekar som kunde byggas, men detta ska förhoppningsvis vara åtgärdat med den första expansionen som ska släppas Vilken Dag Som Helst Nu. Några enstaka kort har fått errata, och reglerna har snyggats upp en del (vilket behövdes).
Precedence har, främst i och med den första expansionen (som förresten heter Dark Prophecies) satsat på att göra många rätt kraftfulla kort, vilket jag tycker är positivt. Jag föredrar kortspel där det finns många "Wow, det där kortet bara -måste- jag spela med!", eftersom det gör det roligare att bygga lekar och (efter vad jag har sett) ger större variation i lekarna. Spel som siktar på att göra alla kort lite halvbra missar oftast några få som blir alltför bra och därför dominerar spelet.
Nog babblat om detta.
"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste