Äventyrsidé, tror jag...
Läste på Stank, well, Kallbrand är ett äventyr som har ett klassiskt tema - jag menar, hur många äventyr har du inte sett som handlar om ett något blir förbannad eller förgiftad, och Rp skall finna motgiftet.
Me tänkte - låt oss leka lite Sagan Om Ringen, eller hur?
Byns överhuvud har gjort något, eller är eller gör något som någon inte tycker om. En natt kommer det därför en dolsk gestalt i svart på en stor häst, och han sticker överhuvudet med en förbannad dolk, i hopp om att denne skall dö en plågsam död.
Lite nazgul-feeling där...
Nå, någon i byn känner igen ett sådant sår. Det har han kanske sett när han var liten under något inbördes krig mot onda män...
Denne vet att vattnet från "Vishetens brunn" (något bättre namn kanske...) kan bota. Brunnen ligger i den djupa mörka skogen några (3?) dagar från byn. Men vart brunnen ligger vet han inte, ty endast de vise fick hämta vatten där - ingen vanlig människa.
Så i dessa dagar vet ingen vart brunnen ligger. Men det sägs att den som har goda skäl skall också finna den om brunnen så vill.
Så får de ge sig av, säg att 2-3 veckor max, annars hinner offret dö. De ger sig in i en farofylld skog med flertalet möten och farligheter, och tillslut efter mången strapats finnes de brunnen - kanske måste man göra något, lösa något för att den skall fyllas med vatten?
Så skall de få tag på vattnet, bota offret och sedan kanske jaga rätt på de bakom dådet.
Jag behöver, som ni ser råd, tips och hjälp:
<ul type="square">
[*] Vad sysslar överhuvudet med, varför ger onda män sig på honom?
[*] Har du kanske idéer till möten på väg till skogen, eller i skogen, på väg till brunnen?
[*]
"kanske måste man göra något, lösa något för att den skall fyllas med vatten?"
[*] Hur kan man arrangera jakten på mördarna, vilka spår har man, hur mycket vet överhuvudet själv?
[/list]