Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,663
Tänkte jag skulle slänga upp en idé i luften och se om den flyger.
Först bakgrunden:
Som jag nämnt tidigare så håller jag på och halvpysslar med ett WW2-flygspel löst inspirerat av Blue Max och Wings of War. I de spelen delas skada ut genom att man drar ett antal brickor/kort, på vilka skadan och dess effekter står. Min idé är snarlik (nej, inte i betydelsen att den liknar en ögla man kan fastna i), dvs att man har en kortlek med skadekort. Beroende på hur allvarlig träffen är så drar man olika många kort och ser vad som står på dem.
Inget nytt där, utom möjligen att jag började tänka i banor kring att använda det i ett rollspel.
Vad är då den häftiga idén?
Jo, jag hällde in lite av lekbyggandet från Money the Gathering. Låt oss fundera en stund på det. Varje spelare bygger sin egen lek med skadekort som han drar från. Den ska ha ett visst antal kort och varje kort har ett visst värde, vilket ska nå upp till en viss totalsumma.
Man kan alltså chansa med några tunga kort som gör enorm skada och en massa skrubbsår, eller så kan man hålla en jämn nivå. Man kan välja vilka kroppsdelar som är mest utsatta och vilka skador man löper störst risk att drabbas av. På sätt och vis så illustrerar alltså kortleken ens attityd i striden, om man tex plockar ut alla kort som innebär träff i skrevet så innebär det att karaktären är väldigt defensiv när det gäller det området.
Man skulle till och med kunna ha en liten skadetabell på varje kort som man slår på med tex en D6. Eller så skulle man kunna ha sköldar vid kanten på kortet som inte får matcha pilar vid kanten på anfallarens attackkort för att attacken ska träffa, kanske till och med ett hjärtan på skadekortet som dubblar skadan om anfallaren har en pil där på sitt kort?
Någonstans här så kanske man delvis lämnar rollspelssystem, men vad tror ni? Kan det funka? Fler ideer på temat?
Först bakgrunden:
Som jag nämnt tidigare så håller jag på och halvpysslar med ett WW2-flygspel löst inspirerat av Blue Max och Wings of War. I de spelen delas skada ut genom att man drar ett antal brickor/kort, på vilka skadan och dess effekter står. Min idé är snarlik (nej, inte i betydelsen att den liknar en ögla man kan fastna i), dvs att man har en kortlek med skadekort. Beroende på hur allvarlig träffen är så drar man olika många kort och ser vad som står på dem.
Inget nytt där, utom möjligen att jag började tänka i banor kring att använda det i ett rollspel.
Vad är då den häftiga idén?
Jo, jag hällde in lite av lekbyggandet från Money the Gathering. Låt oss fundera en stund på det. Varje spelare bygger sin egen lek med skadekort som han drar från. Den ska ha ett visst antal kort och varje kort har ett visst värde, vilket ska nå upp till en viss totalsumma.
Man kan alltså chansa med några tunga kort som gör enorm skada och en massa skrubbsår, eller så kan man hålla en jämn nivå. Man kan välja vilka kroppsdelar som är mest utsatta och vilka skador man löper störst risk att drabbas av. På sätt och vis så illustrerar alltså kortleken ens attityd i striden, om man tex plockar ut alla kort som innebär träff i skrevet så innebär det att karaktären är väldigt defensiv när det gäller det området.
Man skulle till och med kunna ha en liten skadetabell på varje kort som man slår på med tex en D6. Eller så skulle man kunna ha sköldar vid kanten på kortet som inte får matcha pilar vid kanten på anfallarens attackkort för att attacken ska träffa, kanske till och med ett hjärtan på skadekortet som dubblar skadan om anfallaren har en pil där på sitt kort?
Någonstans här så kanske man delvis lämnar rollspelssystem, men vad tror ni? Kan det funka? Fler ideer på temat?