Kortformat för Advantage

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Finns det någon vedertagen notation/kortformat för Advantage/Disadvantage?

Jag tänker inte bara på att man har eller inte har Adv/Disadvantage på 1d20, utan mer generella fall?

a) Slå 5d6 och kasta bort de två sämsta
b) Slå 1d20 + 1d6, med disadvantage på d20

Jag vill att det ska vara enkelt, snabbt och tydligt att både läsa och skriva.

Om det finns någon vedertagen notation, hur ser den ut?


Annars, hur tänker ni kring

== A ==
a) 3/5d6 (välj de 3 bästa av 5d6)
b) 1\2d20 + 1d6 (välj den sämsta av 2d20 och lägg till 1d6)

== B ==
a) 2a:3d6
b) 1d:1d20 + 1d6

== C ==
a) aa3d6
b) d1d20 + 1d6

== D ==
a) 3d6!!
b) 1d20? + 1d6

Några andra tankar eller ideer?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Diverse tärningsbottar brukar ha highest och lowest i formen av 3d8h2 eller 2d10l1. Vissa kör med "keep lowest" - 5d6kl2

Jag är personligen rätt mycket emot dem. Det är bara jobbigt att försöka komma ihåg alla förkortningar. Skriv ut det istället. Om det blir för mycket , har du gjort ett för komplext system.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,534
Finns det någon vedertagen notation/kortformat för Advantage/Disadvantage?

Jag tänker inte bara på att man har eller inte har Adv/Disadvantage på 1d20, utan mer generella fall?

a) Slå 5d6 och kasta bort de två sämsta
b) Slå 1d20 + 1d6, med disadvantage på d20

Jag vill att det ska vara enkelt, snabbt och tydligt att både läsa och skriva.

Om det finns någon vedertagen notation, hur ser den ut?


Annars, hur tänker ni kring

== A ==
a) 3/5d6 (välj de 3 bästa av 5d6)
b) 1\2d20 + 1d6 (välj den sämsta av 2d20 och lägg till 1d6)

== B ==
a) 2a:3d6
b) 1d:1d20 + 1d6

== C ==
a) aa3d6
b) d1d20 + 1d6

== D ==
a) 3d6!!
b) 1d20? + 1d6

Några andra tankar eller ideer?
Jag skulle tolka 2a:3d6 (och kanske aa3d6 också) som att man rullar två d6-par och behåller högsta + ett vanligt slag. Det blir ju ett annat resultat.

Om man vill ha så många olika möjliga slag med olika former av adv föreslår jag Keep/drop highest/lowest, beroende på vad som är vanligast i projektet kan du välja att bara köra på keep eller drop.

Alltså:
5d6(k3h)
2d20(k1l) + 1d6

eller
5d6(d2l)
2d20(d1h) + 1d6

Edit: @Rickard hade redan sagt det här. Jag sitter i en stuga med svajig täckning och missade det
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Jag är tacksam för svaren ovan, och jag bara delar mina tankar ifall någon är fortsatt intresserad.

Diverse tärningsbottar brukar ha highest och lowest i formen av 3d8h2 eller 2d10l1. Vissa kör med "keep lowest" - 5d6kl2

Jag är personligen rätt mycket emot dem. Det är bara jobbigt att försöka komma ihåg alla förkortningar. Skriv ut det istället. Om det blir för mycket , har du gjort ett för komplext system.
Jag ska implementera en "tärningsbot".
Men i huvudsak för att jag själv sedan ska kunna använda den när jag genererar saker (NPCer).
Så jag behöver något som är "machine readable", men också human readable/writeable.

Så det behöver vara en notation, jag kan inte ha "1d20 + 1d6 med disadvantage på d20".

Jag är inte 100% imponerad av standardformaten.
5d6(k3h)
2d20(k1l) + 1d6
5d6(d2l)
2d20(d1h) + 1d6
Det funkar ju rent tekniskt.

Men om det man slår är "3d6 med dubbel advantage" eller "1d20 med disadvantage + 1d6" så tycker jag notationen ska utgå från 3d6 och 1d20, inte 5d6 och 2d20.

Det här med kombinationer av keep/drop och low/high gör ju också att man får tänka som en programmerar när man använder det.
2d20(k1h)
2d20(d1l)
betyder båda
1d20 med advantage

Bokstaven lilla L är inte så bra, för den är lätt att förväxla med en etta.

Det som är bra är att min tärningsbot skulle kunna implementera ovanstående OCH något kortare.

Jag funderade på
3d6xx
1d20o + 1d6

Men bokstaven o är om möjligt ännu sämre än lilla L.
(x för träff och o för bom är ju inte helt ovanligt)

Jag lutar nog åt
3d6!!
1d20? + 1d6

Skulle det kunna betyda något annat, i någon befintlig tärningsbot?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
adv(3T6, 2) - rulla 3T6 ta 2 högsta
dis(2T20, 1) - rulla 2T20 välj lägsta

med kortformerna:
adv(T20) - rulla 2T20 ta högsta (alltså samma som adv(2T20, 1))
dis(T20) - rulla 2T20 ta lägsta (och samma som dis(2T20, 1))

sedan kan jag ju tycka att man inte borde summera automatiskt:
3T6 borde ge [3, 6, 4] medan
sum(3T6) ger 13

Men jag har absolut noll erfarenhet av tärningsbotar mer än det program jag skrev för YZE när vi körde online under pandemin.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Jag hade nog bara gjort
Code:
1d6++, -1d20-
1d6++ innebär "1d6, lägg till två tärningar till potten och behåll de två bästa"
-1d20- innebär "1d20, lägg till 1d20 behåll lägsta och subtrahera från andra eventuella slag"

Sedan kan du få klura ut vad 1d10+- skulle innebära. :p
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
3T6 borde ge [3, 6, 4] medan
sum(3T6) ger 13
Håller med. Ofta får man väl se båda/allt.

Sedan kan du få klura ut vad 1d10+- skulle innebära. :p
Man får slå tre tärningar och behålla den i mitten.
För, alternativet, att de tar ut varandra, kan man lösa genom att bara skriva 1d10.

Jag hade inte riktigt tänkt på + och - eftersom de ändå förekommer.

Men låt oss prova.
Code:
3d6++
1d20- +1d6
2d6- 1            => 2d6   -1
2d6 + -1          => 2d6 med advantage, -1
Den sista är ju lite lurig, ifall man tycker att man borde få lägga till negativa tal.


Det är synd att d i disadvantage krockar med d.
Hade man gjort det på svenska kunde man haft:
Code:
3ff6
1n20 + 1t6
(där man helt enkelt ersätter t med f(fördel) eller (n)ackdel, och klämmer in flera vid behov)
(det är inte enkelt att skriva n inom parentes, visade det sig)

På engelska?
Code:
3aa6
1x20 + 1d6
(där man ersätter d med (a)dvantage och (x)disadvantage )
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Den sista är ju lite lurig, ifall man tycker att man borde få lägga till negativa tal.
Jag hade bara separerat "statements" via mellanslag och rensat bort eventuella kommatecken från strängen.

Så "2d6 1" är "2d6+1" medan "2d6 -1" är "2d6-1"
Det öppnar upp för att kunna skriva "2d6, 1" också, vilket är samma som "2d6 1"

Men ja, det gör att folk inte kan skriva "2d6+1", vilket rollspelare är vana vid. Bra poäng.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Beroende på hur mycket man vill tillfredsställa sin inre matematiker så kan man ju inspireras av funktionell programmering (polsk notation) också:

Code:
T6 => 4

T6 T6 => 3 1

3T6 => T6 T6 T6 => 2 5 3

+ 3T6 => 10

adv 3T6 => 5 3

adv adv 3T6 => 5

dis 3T6 => 2 3

dis dis 3T6 => 2

+ 1T20 2T4 => + T20 (T4 T4) => + 16 (3 1) => 20

- 1T20 1T6 => - T20 T6 => - 7 3 => 4
Lätt att implementera men brukar uppfattas som horribelt av de som undertryckt sin inre matematiker.

Ofta får man väl se båda/allt.
Heh, det var ju en rätt uppenbar lösning på problemet! 🙄 :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
När vi spelar, och sitter och pratar över discord, så vill jag ju så enkelt som möjligt kunna förklara för en spelare hur vederbörande ska mata in advantage/disadvantage.

Då tycker jag
3d6++
1d20- +1d6
är bäst, med risk att man trasslar till det (med + -1).

JAG: skriv bara minus-tecken direkt efter 1d20
Ganska troligt att det blir rätt.

Jag tänkte också på att för disadvantage vore det ganska snyggt med
Code:
(1d20) + 1d6
Men det bästa jag kan komma på som är "samma" för advantage då är:
Code:
!!3d6!!
!1d20! + 1d6
(dubbel advantage i första fallet)

...nej, det är nog dags att börja skriva testfall och kod nu...
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Code:
adv 3T6 => 5 3
adv adv 3T6 => 5
dis 3T6 => 2 3
dis dis 3T6 => 2
Det här är faktiskt ganska bra.

Man behöver ju inte gå all-in med polsk notation
Code:
adv adv 3d6
dis 1d20 + 1d6

alt
adv2 3d6
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
(3+2)t6: Slå tre tärningar plus två extratärningar, behåll de tre högsta.

(3-1)t6: Slå tre tärningar plus en extratärning, behåll de tre lägsta.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
(3+2)t6: Slå tre tärningar plus två extratärningar, behåll de tre högsta.

(3-1)t6: Slå tre tärningar plus en extratärning, behåll de tre lägsta.
Nackdelen är att det inte funkar för till exempel ”Slå 2t10 och en t12, behåll högsta”, som i till exempel Shab Al-hiri. Men det känns som att detta är en DnD-tärningsrullare, så det gör kanske inget?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
(3+2)t6: Slå tre tärningar plus två extratärningar, behåll de tre högsta.
(3-1)t6: Slå tre tärningar plus en extratärning, behåll de tre lägsta.
Det är rätt snyggt!

Jag gillar inte parentesen 100%.
Jag vet inte om det beror på att min magkänsla säger mig att
- det kommer bli lite meckigt att programmera
- det kommer att vara mer pyssel att förklara för mina spelare, live, i stridens hetta

Nackdelen är att det inte funkar för till exempel ”Slå 2t10 och en t12, behåll högsta”, som i till exempel Shab Al-hiri. Men det känns som att detta är en DnD-tärningsrullare, så det gör kanske inget?
Just nu finns inte det behovet, och jag tror inte att de andra lösningarna ovan hanterar det heller.

När man hittar på en notation så här, så vill man ju inte stänga dörrar för framtida behov/möjligheter. Så det är ändå bra att ha dem i åtanke.
Just ditt exempel är nog en så udda sak att jag nog skulle vara nöjd med att kunna hantera den i framtiden på något vis.

Nya idéer:
Code:
3d6 +dd           # dubbel advantage
1d20 -d + 1d6     # disadvantage på d20 (föregående)

eller bara:
Code:
3d6 aa           # dubbel advantage
1d20 d + 1d6     # disadvantage på d20 (föregående)
I så fall är det ju möjligt att (i framtiden) implementera Shab Al-hiri-grejen som
Code:
2d10 + 1d12 + SAH # för vilken av de tidigare tärningarna som helst
Sedan är jag inte säker på ifall du menade
MAX( 1d10, 1d10, 1d12) - högsta möjliga resultat är 12
eller
MAX ( 2d10 , 1d12) - högsta möjliga resultat är 20
...men det spelar ingen roll nu.
 
Top