Kortlek som metacurrency

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,997
Location
Barcelona
Så här:

Blanda in två jokrar i en vanlig kortlek.

När som helst kan du dra ett kort, och lägga resultatet till ditt slag.

Drar du en av jokrarna händer något obehagligt (fienderna kommer närmare, most likely) och du blandar om leken.

Man kan ha fler specialeffekter som kan inträffa, typ på klädda kort.

  • Vore det roligt?
  • Vilken kvot borde man ha mellan bra och dåliga kort för att det ska vara lagom lockande att dra från leken, så att man inte gör det hela tiden men det känns spännande när man gör det?
  • Tanken var att bara ha en enda lek för hela spelgruppen. Blir det frustrerande?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
893
Så här:

Blanda in två jokrar i en vanlig kortlek.

När som helst kan du dra ett kort, och lägga resultatet till ditt slag.

Drar du en av jokrarna händer något obehagligt (fienderna kommer närmare, most likely) och du blandar om leken.

Man kan ha fler specialeffekter som kan inträffa, typ på klädda kort.

  • Vore det roligt?
  • Vilken kvot borde man ha mellan bra och dåliga kort för att det ska vara lagom lockande att dra från leken, så att man inte gör det hela tiden men det känns spännande när man gör det?
  • Tanken var att bara ha en enda lek för hela spelgruppen. Blir det frustrerande?
Beror väl lite på resten av systemet, men jag tänker att för varje kort man drar så drar SL ett också, som hen sedan kan göra något med, inte nödvändigtvis samma grej som spelarna kan med sina kort. Kanske bara SL kan använda klädda kort? Då blir det lite risk-reward för spelarna att dra.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,997
Location
Barcelona
Beror väl lite på resten av systemet, men jag tänker att för varje kort man drar så drar SL ett också, som hen sedan kan göra något med, inte nödvändigtvis samma grej som spelarna kan med sina kort. Kanske bara SL kan använda klädda kort? Då blir det lite risk-reward för spelarna att dra.
Right... jag föredrar nog system som inte kräver att SL håller reda på en massa grejer hon borde göra, eftersom jag själv är så värdelös som SL på att hålla reda på sånt. Bättre med ett system som bara producerar utfall som man kan reagera på direkt.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
893
Man kan ju också göra så att en av de fyra färger är minus istället för plus, dvs att värdet då dras från en slag istället för läggs till. Tänker att man nog vill hålla det runt 75% bra och 25 % dåligt om man vill att spelarna faktiskt ska känna att det är värt.

Alternativt att man autodör om man drar en joker, men då får man väl köra oneshots av typ Mörk borg eller dylikt för att det ska kännas kul.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
742
Location
Göborg
En idé här och nu: Spelmötet börjar med de två jokrarna och alla kort 1-N där N är ett litet tal (ess=1), inför varje scen blandas draghögen om med kasthögen. Om och när något betydelsefullt händer dras ett antal dola kort på slump ur den oanvända högen och blandas in i draghögen (som blandas om). Antalet dolda kort beror på händelsen. Rollpersonerna kommer på vem som är mördaren? 5 kort. En spelare rollspelar en scen riktigt bra? 3 kort. Rollpersonerna hittar fotspåren i rosenbuskarna? 1 kort. Målet kanske skall vara att det skall finnas händelser så att åtminstone 15-20 kort läggs till högen under spelmötet. Om korthögen tar slut under en scen har rollpersonerna minus på allt de gör under resten av scenen eller tills det händer något som ger dem extra kort.
 
Top