Nekromanti Kortlekar och bakgrund

Majorna

Veteran
Mitt regelsystem bygger pa att man anvander en vanlig kortlek, utan kladda kort och jokrar. Innan aventyret borjar far varje spelare ca 50 kort dessa anvands senare till allt man skall gora. Dvs skall man klattra upp I ett trad sa drar man ett kort, det skall vara sa hogt som mojligt men under fv, ar det under sa lyckas man, kortets varde ar effekten. Strid exempelvis, forklaras har(fast med den andringen att man skall dra sa hogt som mojligt under sitt FV (Tack Troberg och alla andra som jag snott detta "sla hogt under fv" fran) :gremlaugh:).

Nu hade jag en fundering till skulle man inte kunna blanda in rollpersonens bakgrund I detta och sen lata detta representeras av de outnyttjade kladda korten?

ett exempel med relationer:

Relationer:
vilka viktiga relationer spelaren har haft I sin bakgrund. Relationer representeras av det kladda kortet kung. Beroende pa hur gammal man ar eller liknande far man valja olika antal sadana relationer och blanda in I leken.
Exempelvis: Harald som ar en ung ny riddare har bara en viktig relation exempelvis “mormor som brukade uppfostra mig och beratta sagor”
Nar han gor nogonting och drar ett kort som rakar vara kung lyckas han automatisk, men han maste ge en vettig forklaring till varfor dvs “ Harald skall dyrka upp ett las han drar en kung.”aha nar jag star och fipplar med laset kommer jag genast att tanka pa hur mormor brukade tjata pa mig att jag skulle oppna dorrar forsiktigt, jag vrider forsiktigt om laset sosom jag skulle gjort nar jag forsokte smyga in I mormors sovrum och ta tillbaka min fina kam som hon tagit for att jag var olydig”
Himmla daligt exempel men ni fattar kanske.
Detta innebar att om en spelare gor 50 handlingar (som kraver drag med kort) sa kommer mormor att dyka upp en gang och hjalpa honom.

Vad tycker ni verkar det intressant eller ar det dumt och isafall varfor?

Vilka fallgropar finns?

Vilka andra sadan liknande bakgrunder kan man lagga in, jag har ju dam knekt och jokrar kvar att anvanda?
En som jag hade tankt var tur. Dvs ar en rollperson en turknutte far han lagga in ex jokrar. Om han drar en joker har han en otrolig tur och lyckas men maste ge en forklaring pa vilken enorm tur han hade,

Rising

Vila i frid
Vad tycker ni verkar det intressant eller ar det dumt och isafall varfor?
Det är ett typiskt fall av det vi kallar för Samberättande: Den stimulerande utmaningen blir att berätta hur man klarar utmaningen - inte bara att se om man klarar utmaningen. Jag älskar sånt.

Jag har dock ett antal åsikter:

1. Här pratar du om relationer, men samtidigt har du ju egna idéer såsom att någon kan vara en turknutte, osv. Vad jag skulle göra - om jag var du - vore att bara tala om helt generella Särdrag. Dessa kan sedan vara precis vad som helst. Någon kan tänka på sin mormor, någon kan klara sig ur knipa genom att vara en turknutte, någon kan få extra kraft genom att vara en dedicerad patriot, någon kan ha svurit en blodshämnd som driver honom framåt, någon kan ha en särskild gimmick eller signaturhandling som han en gång under varje äventyr utför när han klarat en utmaning utan problem, osv.

Ge gärna förslag i ditt rollspel på alla dessa olika saker, men strukturera det inte så hårt så att alla rollpersoner av en viss ålder måste ha X antal Relationer, eller liknande. Låt var och en få hitta på sina särdrag själv istället, så blir det friare och roligare.

2. Här pratar du också om att använda de klädda korten såsom wildcards som alltid vinner, men det kan ju samtidigt vara roligt om man då och då förlorar när ens särdrag kommer i spel. Såsom om en samuraj har Särdraget "lojalitet till sin daimyo" och förlorar - då kanske det får stora konsekvenser för rollpersonens framtida liv. Drabbas han av vanära, eller börjar han tvivla på sin lojalitet till sin herre?

Kanske skall du skippa de klädda korten, och bara använda de vanliga korten : men låta varje spelare få göra vissa anteckningar på några kort som de vill knyta an till några av sina särdrag? Typ så att man skriver ner "traumatiskt barndomsminne av att föräldrarna blev mördade" på ens ruter åtta - kort. Okej; det är ett högt kort, så ofta leder det till att ens rollperson misslyckas - hon blir helt enkelt paralyserad och spelaren kan berätta om hur hon återupplever mordet på sina föräldrar och därför inte kan röra sig. Men ibland kommer kortet när rollpersonen försöker göra något med sina främsta färdigheter, och då blir effekten istället extremt hög. Då kan spelaren istället berätta om hur rollpersonen uppnår stordåd tack vare att hon är så härdad av sin traumatiska barndomsupplevelse.

Det kanske är dumt att blanda in de klädda korten, menar jag, eftersom det screwar upp sannolikhetsfördelningen och så.

---

Kommentarer på det?

Majorna

Veteran
Kommentarer på det?
For det forsta vad kul att du kommenterade mitt inlagg, alltid uppskattat!

Sen...

Det kanske är dumt att blanda in de klädda korten, menar jag, eftersom det screwar upp sannolikhetsfördelningen och så.

Jag ar ingen expert pa sannolikhets fordelningar men det spelar kanske ingen roll eftersom de kladda korten sa att saga ligger utanfor slumpen(inte riktigt men) de har inget "varde" utan endast perfekt- fummel. Att skriva pa korten var ett bra forslag men problemet som jag ser det ar att man da inte kan ateranvanda lekarna om man inte spelar med samma personer jamt forstass.

Här pratar du också om att använda de klädda korten såsom wildcards som alltid vinner, men det kan ju samtidigt vara roligt om man då och då förlorar när ens särdrag kommer i spel

Jattebra forslag! Man kanske kan gora sa att roda kort ar positiva och svarta negativa? ex harald forsoker dyrka upp laset men drar en svart kung, dvs han fummlar automatiskt " j..vla mormor hur hon gnallde pa att jag slog i dorrarna jag blir sa arrrggg...." och bryter av dyrken. dvs har man sardraget "mormor" blandar man in en svart kung och en rod kung.

"Vad jag skulle göra - om jag var du - vore att bara tala om helt generella Särdrag"

Anledningen att jag namde relationer har egentligen med min ide av skapandet av rollspersonen att gora, jag hade tankt att alla fardigheter, grundegenskaper osv skulle
skapas ur nagra olika kategorier

hans yrke
hans fritid
hans relationer till andra
hans biologi

Fordelen med att klassificera dem efter kladda kort ar att de blir lattarre att komma ihag(om man inte skriver pa korten som du sa) sa att man vet att kommer en knekt upp sa innebar det att mitt biologiska sardrag kommer att ta effekt.

Generella sardrag var ju dock en mycket bra ide det blir ju som du sager roligare om man far hitta pa dem sjalv, kanske kan man lata personer skaffa sadana sardrag och sen placera in dom inom lamplig kategori av kladda kort (det spelar ju egentligen inte sa himmla stor roll vilken, huvudsaken att spelaren kommer ihag detta) ex Blodshamd- relationer (kungar), en psykisk storning som gor att han far en knepp och maste klia sig -biologi(knekt) osv

Mer komplicerade sardrag kanske man bor lamna utanfor kort systemet sa att det inte blir "konstigt"? ex patriot dvs om nogon har detta sardrag sa far han bonus nar nogon han slass med sager negativa saker om hans hemland.
Vad jag menar ar att det kanske blir klurigt att forsoka forklara varfor man fummlade nar man skulle klattra upp for tradet pga att man ar patriot.

Okej; det är ett högt kort, så ofta leder det till att ens rollperson misslyckas - hon blir helt enkelt paralyserad och spelaren kan berätta om hur hon återupplever mordet på sina föräldrar och därför inte kan röra sig. Men ibland kommer kortet när rollpersonen försöker göra något med sina främsta färdigheter, och då blir effekten istället extremt hög.

Fast det innebar ju, om jag forstar dig ratt, att korten inte paverkar handelse forloppet, endast att de tvingar fram en forklaring till varfor det gick sa bra eller varfor man misslyckades. Forstar jag dig ratt och isafall ar det en bra effekt? Spontant tycker jag det kanns roligare nar kortet ocksa paverkar utgangen av handlingen?

Genesis

Ni dés ni maître
Spontan idé: istället för att skriva direkt på kortet kan man ju skriva på sitt rollformulär, typ "Spader 8, lyckas på grund av mormor". Då får du plats med hur många särdrag du vill, och får tänka på vilket kort du vill ersätta. Vill du ersätta åttan med ett automatiskt lyckande? Visst, du blir av med ett kort som ofta ger misslyckande, men du kan också gå miste om riktiga praktlyckanden. Om du istället ersätter en tvåa så tjänar du inte så mycket, men gör antagligen om ett precis lyckat till ett "perfekt". För att göra det intressant kan man då naturligtvis inte ersätta kort som är högre än ens högsta färdighet. Om du har högst sju får du inte ersätta åttan. Vidare kan man tänka sig att varje särdrag ersätter två kort: ett med perfekt och ett med fummel. Då behöver du fundera om du vill offra en tvåa på att göras om till fummel (ta bort ett lyckat) eller ersätta ett högre kort (innebär oftast att byta ut ett misslyckat mot ett fummel, men kan även innebära att ett tokbra "slag" blir till fummel).

På så sätt gestaltar man sin rollperson när man väljer vilka kort som skall bytas ut. Byter du ut de låga korten kommer du oftare att få extrema resultat, (eftersom du har kvar de höga korten som ger dig misslyckanden och superlyckanden).

Förresten, ska du verkligen ha 50 kort per spelare? En kortlek utan klädda kort ligger ju bara på 40, det innebär mer än en kortlek per spelare, plus att SL väl måste ha en. Många kortlekar går åt.

Majorna

Veteran
Spontan idé: istället för att skriva direkt på kortet kan man ju skriva på sitt rollformulär, typ "Spader 8, lyckas på grund av mormor". Då får du plats med hur många särdrag du vill,

Detta tror jag iochforsig inte kommer vara ett problem eftersom jag kommer ha himmla manga kladda kort att anvanda, 12 per lek. Dessutom tyckte jag om den losningen med kladda kort eftersom det gor att det blir latt att komma ihag utan att behova halla koll pa rollformularet.

....och får tänka på vilket kort du vill ersätta. Vill du ersätta åttan med ett automatiskt lyckande? Visst, du blir av med ett kort som ofta ger misslyckande, men du kan också gå miste om riktiga praktlyckanden. Om du istället ersätter en tvåa så tjänar du inte så mycket, men gör antagligen om ett precis lyckat till ett "perfekt"....På så sätt gestaltar man sin rollperson när man väljer vilka kort som skall bytas ut.

Det har gillar jag, bra ideer! hmm... skulle man inte kunna anvanda samma princip fast utan att sardragen(satta dom pa de kladda korten) dvs Ar en person forsiktig ex Forsiktig 5, sa far han ett gang ettor som han lagger in i leken detta gor att han oftare kommer att lyckas dock med liten effekt. Ar nogon mycket galen och oforsiktig sa far han mycket hoga kort (dock under hogsta FVt som du sa) att lagga in detta gor att han kommer att misslyckas oftare men att han nar han lyckas far hogre effekt(som du sa).
Da far man alltsa fler satt att gestalta sin rollperson pa an bara sardragen.

Hmm finns det andra satt man skulle kunna anpassa leken efter vilken personlighet\egenskaper man har?

Förresten, ska du verkligen ha 50 kort per spelare? En kortlek utan klädda kort ligger ju bara på 40, det innebär mer än en kortlek per spelare, plus att SL väl måste ha en. Många kortlekar går åt.

Jo det ar ett problem men jag vet inte riktigt hur jag skall losa det, korten representerar sa mycket.
Eftersom jag vill undvika matte och gora systemet snabbare sa anvander jag korten som modifikation dvs om man ex vill gora upprepade handlingar sa fortsatter man man lagga korten pa varandra, om de ar lika sa misslyckas man (om korten ar under FV) och fummlar om det ar over. samma sak galler om nogon ex kastar sand i ogonen pa nogon da far han kort som blir hans negativa modifikation. (dvs kalle kastar sand i ogonen pa trollet (ger honom en 2a) sen vill han hoppa upp i tradet (drar 5) kasta sig over trollet (drar 6) och hugga honom i ryggen (drar 3) eftersom alla kort ar under FV lyckas han och eftersom de ej ar lika lyckas han, trollet far dessutom inte dra en tva nasta gang han forsoker gora nat eftersom han har sand i ogonen))

....Dessutom representerar de kondition eller manoverpoang eftersom man drar kort fran en hog(kort=manoverpoang)
(eftersom jag vill ha med den har strategiska biten att man kan avvakta for att trotta ut nogon utan att behova den bokforing som kravs om man skall gora det med rutor pa rollformularet)

....Dessutom representerar de skada eftersom man drar kort darifran nar man blir skadad som blir negativa modifikationer och dessutom minskar manoverpoangen dvs man blir sliten.
(Eftersom det tar bort bokforing under striden och dessutom ger automatiska modifikationer utan att man behover komma ihag att du ar skadad och andra mod. Dvs som i vissa system "Oj da du vill sla tillbaka, kom ihag att du har -2 for skada i benet, -2 for sand i ogonen, -3 for att en av dvargarna hanger runt din hals och forsoker strypa dig, samt att din motstandare har langre vapen -3 osv"

...Och nu det senaste att man har individualla lekar (beroende pa vilka sardrag man har) vilket innebar att man inte kan blanda om korten lite da och da.

Antagligen behover man alltsa ungefar 5-7 lekar, himla mycket, men de flesta har ju en eller flera kortlekar hemma.
Om nogon har nogon annan losning eller tycker den har losningen verkar dum, sa sag garna till.