Kindtand
Veteran
Jag satt igår och klurade lite på att göra ett spelsystem som skulle kunna använda en vanlig kortlek istället för tärningar. Jag kom inte så långt men här är vad jag "typ" kom fram till.
Varje färg i en kortlek motsvarar en "grundegenskap"
Hjärter är för hjärtesaker och det själsliga och karismatiska.
Ruter är för det fysiska och styrkebaserade.
Klöver är ens resurser och tillgångar och liknande
Spader är intellektet och kvicktänktheten.
Eftersom det genomsnittliga värdet av ett spelkort i en kortlek är sju så börjar svårighetsgrader på handlingar på åtta. I en ännu icke bestämd skala så ökar svårigheterna och man får lägga fler och fler kort från hand för att klara av saker.
För att klara av något styrkebaserat räcker det att ett av korten man lägger har rätt valör. Om någon ska hjälpa till och lägga till ett kort till handlingen måste detta kortet vara av rätt valör. (Eller en annan valör om spelare 2 kommer på ett annat smart sätt att tackla problemet.)
Vid utmaning spelare mot spelare väljer man ut ett kort och försöker bluffa. Förloraren, eller den som lägger sig förlorar sitt kort. Vinnaren behåller sitt.
Man börjar med fem kort på hand. Man kan ha max tio och man får dra nya kort när man kommer på bra lösningar till saker, för gott rollspelade och kanske fjäsk för SL om SL är en sån typ…
Eftersom detta är en sen kvälls och ett par öls funderingar undrar jag om detta verkar vettigt eller kul. Är det värt att lägga ner tid och energi på att utveckla eller finns det redan till och med? Har några av er försökt och kommit fram till att det inte går eller är jag något färskt på spåren?
Varje färg i en kortlek motsvarar en "grundegenskap"
Hjärter är för hjärtesaker och det själsliga och karismatiska.
Ruter är för det fysiska och styrkebaserade.
Klöver är ens resurser och tillgångar och liknande
Spader är intellektet och kvicktänktheten.
Eftersom det genomsnittliga värdet av ett spelkort i en kortlek är sju så börjar svårighetsgrader på handlingar på åtta. I en ännu icke bestämd skala så ökar svårigheterna och man får lägga fler och fler kort från hand för att klara av saker.
För att klara av något styrkebaserat räcker det att ett av korten man lägger har rätt valör. Om någon ska hjälpa till och lägga till ett kort till handlingen måste detta kortet vara av rätt valör. (Eller en annan valör om spelare 2 kommer på ett annat smart sätt att tackla problemet.)
Vid utmaning spelare mot spelare väljer man ut ett kort och försöker bluffa. Förloraren, eller den som lägger sig förlorar sitt kort. Vinnaren behåller sitt.
Man börjar med fem kort på hand. Man kan ha max tio och man får dra nya kort när man kommer på bra lösningar till saker, för gott rollspelade och kanske fjäsk för SL om SL är en sån typ…
Eftersom detta är en sen kvälls och ett par öls funderingar undrar jag om detta verkar vettigt eller kul. Är det värt att lägga ner tid och energi på att utveckla eller finns det redan till och med? Har några av er försökt och kommit fram till att det inte går eller är jag något färskt på spåren?