Kortscenariosamarbete för noir-rollspel

folketsfiende

drömvändare
Jag har blivit vanvettigt förälskad i Urban Jungle, ett spel med antropomorfa djur i ett noir-"USA". Min plan är att skapa ett gäng one shot-scenarion som alla utgår från en speakeasy med det tentativa namnet Sadie's. Så ett gäng korta scenarion, kanske 2-3 timmars spel, som kan vara en del av ett slags one shot-kampanj: En kväll på Sadie's. Lite tv-seriekänsla, med tydliga avslut, men med trådar som kan skapas mellan de olika kvällarna. Spelarkaraktärerna kan vara både återkommande och nya, precis som i en tv-serie.

Mitt i allt detta slog det mig att det här skulle kunna vara en intressant sak att skapa tillsammans med några andra. Precis som olika avsnitt i serier ofta kan ha olika manusförfattare skulle det kunna vara lämpligt med olika upphovspersoner för en sådan lös kampanj. Antingen kan en skriva ett helt eget "avsnitt" eller så kan flera samarbeta på ett eller flera; alternativt att bara spåna idéer. Jag tänker att jag skulle kunna göra en delad drive-mapp, med ett översiktsdokument, och så kan den/de som vill lägga till egna idéer/dokument. Till slut har vi ett gemensamt förråd av avsnitt!

Dessa scenarion får gärna vara så pass generiskt noir att de kan fungera till olika spel, inte bara Urban Jungle, men att de alla har sin utgångspunkt i vad som kan hända kring ett etablissemang som Sadie's. Om du tycker att det här verkar intressant och skulle vilja vara med kan du skicka ett meddelande med en mejladress att dela drivemappen till.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Tog mig ett tag att hitta spelet:

Tycker det låter som en skoj idé. Mina tankar gick åt att det är olika karaktärer ("side missions") som alla har en länk till Sadies.

Jag antar att du har koll på denna:

folketsfiende

drömvändare
Tog mig ett tag att hitta spelet:

Tycker det låter som en skoj idé. Mina tankar gick åt att det är olika karaktärer ("side missions") som alla har en länk till Sadies.

Jag antar att du har koll på denna:

Ja, jag funderade på om alla rollpersoner skulle ha en koppling till Sadie's, typ bootlegger som säljer alkohol dit, musiker som brukar spela där, illusionist som brukar uppträda, utkastare, bartender, några stamgäster.

Känner till Lackadaisy men har inte järnkoll. Tack för påminnelsen!