Nekromanti kortspel v.2

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
tjena! igen... ( sorry alla som hatar att man startar nya inlägg om samma sak men ja har nya frågor... =) ...

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="">/images/hr.gif</td></tr></table>
lite kort om vad jag har kommit på hittils:

jag ska trycka upp ett LITET lager på typ 10-20 startpaket och 50 boosters. detta ska ja sen på internet. när d e slut trycker ja bara upp mer för d pängarna ja får in. (räknar me att tjäna ca 20:- per booster och 30:- per startpaket. (är det rimmligt?) jag räknar inte me att kamma in storkovan på detta men ett par hundra kanske... bara ja inte går back =). okej... det var den tråkiga delen.. nu kommer vi till spelet =):
det kommer finnas olika lag. varelserna kommer vara rätt lika magics. det kommer finnas ca 7-8 olika byggnader som man får i startpakket. (tycker nu boosterpaken ska va uppdelade i "krigare", "maskiner", "magier", osv osv. eller allt blandat?) för att den som har ett fattit deck ska ha en chans mot den som har ett bra använder man samma "7 kort på hander och blandad hög" så d blir lite tur me åsså.

åsså kom ja på en grajj när ja va ute me hunden =)... kan man inte köra äventyr med "detta kortspelet"?. typ att man köper ett äventyr och får speciella kort till. tex kort till byn där man börjar så har man kanske 10 krigare där... så kommer det instormande 20 krigare från fienden ett visst antal rundor senare och stormar byn. så ska man försvara sig och sen när man spöaat dom ska man ta revanch =). så reser man runt och sloss i olika strider på olika platser... låter d kul?


skriv vad som helst =) /jens
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ptroo!

Ptrooo!!!! Ta det lugnt grabben!!! Så där gör man absolut inte när man gör kortspel.

Innan du ens tänker tanken på att trycka några kort så skall du ta en massa papperskort och göra kortspelet för hand, sedan skall du speltesta och se om det verkligen fungerar. Jag ser nämligen en massa problem med din grundidé, och det är verkligen inte säkert att det där kommer bli särskilt spelbart överhuvudtaget.

Sedan: Gör inte ett CCG. Det är ett litet råd från mig till dig. (CCG är spel som Magic där man får samla kort och bygga sin egen lek) Grejen med CCG är nämligen att man måste ha en hel del kort innan spelet börjar bli riktigt roligt. Hur många tror du tänker lägga ner en massa pengar på ditt helt okända spel sådär utan vidare? Tänk på att de måste köpa tillräckligt med kort för att kunna spela mot varandra, och så måste de ha så pass jättemånga kort att de kan börja bygga spelbara lekar dessutom. Det är INTE en bra idé. Gör ett vanligt kortspel istället. Det är mycket bättre. Alltså; man köper alla kort som behövs i spelet (typ 40-60) och så finns det inga extraboosters eller liknande. Sedan spelar alla deltagare med korten man har köpt gemensamt.

Sedan är det så att ju färre kort man vill trycka, desto dyrare blir vart och ett av dem, vilket betyder att ditt spel kan komma att bli skitdyrt för folk att köpa med så små upplagor.

"(räknar me att tjäna ca 20:- per booster och 30:- per startpaket. (är det rimmligt?)"

Nej. Om en snubbe vill köpa spelet för att provtesta det (2 startpaket och 2 boostrar) så måste han alltså betala dig en hundring förutom kostnaderna för kort och frakt? Det låter magstarkt. Kolla först hur höga tryckkostnaderna kommer att bli.

"så reser man runt och sloss i olika strider på olika platser... låter d kul?"

Jorå, men gör spelet först. Provspela det. Kolla om det finns några skicklighetsmoment överhuvudtaget, eller om det bara handlar om att ha tur.

Gör absolut ingenting innan du provat spelidén.

/Rising
som råder dig att göra ett spel som inte behöver bli så dyrt att trycka istället.
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
Re: Ptroo!

okej... bara boxar på ca 100 kort.. då kan ja istället göra olika lag.. (dörjar såklart med 2) sen lägga in fler i framtiden
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Ptroo igen!

"okej... bara boxar på ca 100 kort.."

Vänta med att fundera på boxar! Gör spelet först! Sen kan du börja fundera på produktion, marknadsföring och försäljning!
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
Re: Ptroo igen!

javet... men d e typ d roligaste =)... nu måste ja juh hitta på varenda jävla kort =(... hehe... men allt kan juh inte va kul
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ptroo!

"bara boxar på ca 100 kort.. då kan ja istället göra olika lag.. (dörjar såklart med 2) sen lägga in fler i framtiden "

Det är en okej målsättning. Om jag vore du så skulle jag dock satsa mer på att bara ha en enda kortlek för alla spelare, och nöja mig med 50 - 60 kort, ungefär som en vanlig kortlek, alltså. Sedan skulle jag bara ha ett enda lag och låta alla spela med det laget, för då slipper du problem i stil med att ena laget blir mycket bättre än det andra. Om alla spelare är lika bra så blir det ju nämligen mer spänning runt bordet.

Ett bra tips om du verkligen vill ha flera lag är annars att man kan ha en sorts stora "nationskort", ungefär som en liten bricka man lägger ut framför sig när man börjar spela. Alla Nationer kunde ha lite olika förutsättningar (en del kunde börja med högre startsumma än andra, och några kunde ha fler kort på handen osv) och så kunde alla Nationer ha någon sorts specialförmåga som gjorde det hela ännu roligare, fastän alla spelare skulle spela med kort ur en och samma hög.

Fördelar: Man kan ha många lag, utan att det för den sakens skull kommer kosta mycket pengar att trycka upp en massa kort för vart och ett av lagen.

/Rising
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
Re: Ptroo!

ja asså ja tror d blir rätt långtråkit i längden om man har samma gubbar å så... det med specialförmågor har jag tängt på... ja ska använda byggnader som i ra2. "weatherstorm, missilesilo osv. Då kan ju ett lag ha bra gubbar och ett bra specialvapen.
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
stridssystem

när man anfaller kan man bara anfalla med trupper... man skickar en attack mot en byggnad eller en arme. byggnaderna skyddas oftast av en arme (om spelaren e smart) för om den anfallande armen anfaller en oskyddad byggnad hinner d slå ett antal gånger innan en trupp kommer. hur d går till när trupperna sloss kommer ja inte på.. kan ni hjälpa mig?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ptroo!

"ja asså ja tror d blir rätt långtråkit i längden om man har samma gubbar å så..."

I Nuclear War har alla samma kort med ubåtar och bomber osv, men det är hur kul som helst. Grejen är ju att i ditt spel så kommer alla spelare ha ungefär en och samma struktur på sitt spelande. Alla kommer ha slavar som hämtar guld, och för dessa kommer spelarna bygga ungefär en och samma sorts grundläggande byggnader (Barracker för att producera soldater, Fabriker för att producera maskiner) osv. Spelet är alltså redan från början rätt strömlinjeformat.

Då tror jag att det är bättre att tänka som Nuclear War och Universums Härskare där alla spelar med en och samma kort, men ändå har olika "specialförmågor".

---

Jag har till exempel ett klur i en byrålåda på ett spel som handlar om fältslag mellan olika fantasyarméer. Korten är generella och heter saker som "Tungt Kavalleri", "Bågskyttar" och "Kanon" osv, men beroende på vad man spelar som så beter sig de olika trupperna väldigt olika. Alverna har exempelvis jättelätt för att mobilisera jätteeffektiva bågskyttar, medan de odöda har zombiefierade infanterister som kan återuppväckas, osv. Det blir världens skillnad om man spelar med reptilmän (starka infanterister) eller dvärgar (inget kavalleri, men sjuhelvetes artilleri). Trots att alla använder samma kort och i grund och botten samma regler.

/Rising
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
Re: Ptroo!

ja alla kommer bygga barraker, fabriker, vanliga krigare och slavar. som grund. sen börjar man bygga de tunga grejerna. drakar, demoner, superweapons, magiker, magier osv. så spelen blir inte lika dana... men d e ju sant... en killa kan ju alltid satsa på att bygga draken i alla matcher. å d blir ju enformigt... jag ska försöka få in mer så man kan ha många olika taktiker... ska nog sno magics "flying". satsa mycket på magiker och magier. fixa dyra bra murar så man måste fixa större varelser ju längre in i spelet man kommer. så när man blir rik kan man köpa den största muren. då måste fienden köpa de största varelserna.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: stridssystem

"hur d går till när trupperna sloss kommer ja inte på.. kan ni hjälpa mig?"

Först: Jag skulle inte tillåta att man får anfalla motspelarens armé direkt.

Varför inte? Jo, för då blir spelet snabbt obalanserat. Då blir det som så att den som har bäst trupper anfaller motståndarens svaga trupper och slår ut dem, och när han försöker sätta ut nya trupper så kan den starka spelaren hela tiden slå ut dem såsom ingenting. Till slut har den svaga spelaren inget försvar och då kan den starka spelaren förstöra dennes byggnader och vinna hela spelet. Alltså, den som först börjar vinna tar hem hela spelet.

Det är skittråkigt, för då vet man ju att så fort man börjar förlora, så kan man lika gärna ge upp, för man har ju ingen chans att bygga upp en försvarsarmé i fred.

---

Sedan: Grunderna med strid i taktiska spel kan exempelvis vara dessa:

#1: Anfallaren ska generellt sett förlora mer trupper än försvararen.
#2: Det ska vara bättre att anfalla en gång starkt, än två gånger halvstarkt.

---

Okej, hur når man det målet?

Jo, man kan låta alla trupper ha någon sorts Anfallsvärde, någon sorts Försvarsvärde, någon sorts Tålighet och så skulle det kunna stå på kortet hur det anföll (flyg, distans eller närstrid) samt vad det kunde strida mot. Exempel: En luftballong är en flygande enhet som kan bomba markenheter från distans, medan en Grip är en flygande enhet som är bra på att anfalla andra flygande enheter.

Du får klura lite själv på detaljerna, men det där är en bra utgångspunkt. Se till att försvararen får döda många enheter från anfallaren, men att anfallaren i sin tur (om han har attackerat med tillräckligt mycket) får förstöra motståndarens byggnader. På så vis blir spelet jämnt och roligt. Den ene spelaren förlorar arméer medan den andre förlorar byggnader. Det är inte helt uppenbart vem som det går bäst för.

/Rising
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
Re: stridssystem

med en mur läser man väll det problemet med att anfallaren förlorar mer än pareraren. innan armen kommer in måste han först paja muren medans försvararen skuter pilar på dom... men d blir ju ett problem om man inte har nån =)... och den går ju isönder... en graj ja me tänkt på... va ska man använda slavarna till? ska d bara hämta guld? kan de laga trasiga byggnader (då kommer d ju va lönlöst att attakera om man inte river byggnaden helt) de e inga bra krigare (bara användas i supernöd) och en sak till. ska d ta tid att bygga byggnader. tex 3 rundor för att bygga en barrak. en runda att träna en krigare och 10 för en drake (motståndarna måste ju hinna bygga ett försvar) och ska man kunna träna hur många krigare som helst under sin runda. . . . . . . (nu kommer helften av er skriva "vi ska inte göra spelet åt dig! klura lite själv) men jag undrar bara vad ni tycker verkar roligast/vettigast.. /jens
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
första lagen

tja! håller på att bygga ihop de 2 första lagen nu... eller iaf i huvet =).. ska de 2 första lagen va vanliga neutrala inget ont, inget gott eller ska d va ett gott och ett ont. typ de onda syslar med demoner och de goda med gudakrafter. ? . vilket föredrar ni? problemer med onda och goda blir ju det att de goda anfaller de onda och tvärt om. om då d e 5 onda och 1 god så blir de inte så kul för den goda =).. hehe..
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: stridssystem

"va ska man använda slavarna till? ska d bara hämta guld?"

Ska jag vara alldeles ärlig så skulle jag skippa slavarna. Alltså, så att man inte har några kort för dem. Annars blir det nämligen så enormt mycket kort. Jag tycker det blir roligare om man får ha riktigt många arméer och byggnader istället.

Om jag vore du så skulle jag ha någon sorts bricka framför spelarna istället som man kunde flytta en spelpjäs fram och tillbaka på. Låt oss anta att man börjar med fyra slav-enheter. Då sätter man sin spelpjäs på rutan märkt med fyra. Varje drag så flyttar man spelpjäsen framåt ett steg, så att man får nya slavar och kan bygga större saker, men man behöver inte ha några särskilda slav-kort. Det gör det hela mycket mer lättöverskådligt. Du kunde göra det lite häftigt så att man måste bygga ett Bostadsområde för var tredje slavenhet man har, så att om man bara har två Bostadsområde så kan man aldrig få mer än sex slavenheter. Det skulle bli häftigt.

När fienden förstör dina bostadsområden så dör det en massa slavar, alltså.

---

"en sak till. ska d ta tid att bygga byggnader. tex 3 rundor för att bygga en barrak"

Jag tycker inte det, då måste du nämligen ha en massa markörer fram och tillbaka, vilket gör det hela krångligt. Gör så här (mitt råd):

-När man bygger en byggnad så lägger man ut kortet med baksidan upp. Man får inte använda kortet i samma runda som man har lagt ut det.

-I början på nästa drag så visar man vad man har byggt.

-En del byggnader kan dock vara uppdelade på två olika kort. Så om man vill bygga dem måste man först ha båda kort på handen, och sedan måste man bygga den ena delen innan man kan börja bygga den andra, och därefter vänder man upp båda samtidigt. På så vis har du ju så att vissa byggnader tar längre tid att få upp än andra, mindre byggnader.

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: första lagen

Det där med gott och ont är nog inte så viktigt. Tänk på hur de skall fungera i spelet istället. Det spelar ju ingen roll om den ene har demoner medan den andre har änglar om det inte skulle vara någon skillnad på änglarna och demonerna.

Tänk istället typ:

Ett lag kan bygga jättebilliga barracker och bara spruta ut småkrigare med infödingar och liknande.

Ett annat lag kan vara jättelångsamt, men har å andra sidan en jättehög maxnivå så att de kan bomba ut superduperdraken Wilbur till slut, om ingen lyckas stoppa dem i tid.

Ett lag kan vara specialiserad på flygande trupper, men vara jättedålig på att bygga murar.

Osv, osv, osv. Vad laget heter och sånt, det är bara ytligheter som inte är särskilt viktigt. Välj något som passar uppgiften, men stirra dig inte blind på det ytliga, det viktiga är hur lagen fungerar i spelet. Tänk på Magic, när de hittar på nya kort till det spelet så kallar de dem provisoriskt bara för "apa", "en till apa", "en arg apa" osv, först när de märker att kortet fungerar bra i spelet så tar någon över och hittar på de ytliga grejerna; namn och utseende m.m.

Om inte ett kortspel är roligt utan det ytliga krimskramset, då kommer det aldrig bli roligt med dem heller.

/Rising
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
Re: stridssystem

jävlit bra ide dedär me uppochnervända kort (hmmm e ju helt ute ur kortvärlden??? har aldrig hört innan). :gremgrin: samma sak gör man med units. skitbra ju! ... problemet me att man inte ska få in draken direkt kan juh lösas genom att dra upp kostnaden... så d tar tid att samla pängar. dehär slavgrejen fattar ja dock inte. ska man ha EN bricka och en pläs så om man bygger en ny slav flyttar man pjäsen till en ruta högre upp??? kan ju funka =) kan se ut såhär:


[ ] 10 slavar / 10 000 kr per runda
[ ] 09 slavar / 9000 kr per runda
[ ] 08 slavar / 8000 kr per runda
[ ] 07 slavar / 7000 kr per runda
[ ] 06 slavar / 6000 kr per runda
[ ] 05 slavar / 5000 kr per runda
[ ] 04 slavar / 4000 kr per runda
[ ] 03 slavar / 3000 kr per runda
[ ] 02 slavar / 2000 kr per runda
[ ] 01 slavar / 1000 kr per runda

eller?
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
Re: stridssystem

haha. en sak som flög i mig,,, svenska lr engelska??? :gremcrazy: inga engelsmän eller amrekanare koper mina kort men det verkar mer seriöst med engelska...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: stridssystem

"ska man ha EN bricka och en pläs så om man bygger en ny slav flyttar man pjäsen till en ruta högre upp??? kan ju funka =) kan se ut såhär:"

Jäpp, det var så jag hade tänkt mig det.

Man kanske inte behöver ha tusentals kronor, dock. Det kanske räcker med att en Mur kan ha kostnad "2" bara? Liksom: Två slavars arbete under en omgång behövs det för att bygga muren.

Då slipper man hålla på med tusingar fram och tillbaka, dessutom är det häftigare om man inte kan spara pengar från en omgång till nästa. Då måste man nämligen vara aktivare och göra mer medan man har chansen.

/Rising
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Dark Eden

Sen jag slutade spela Magic så är Dark Eden det enda kortspel jag tyckt om. Spelar det faktiskt fortfarande emellanåt.

Dark Eden har faktiskt allt det du beskriver i det förra inlägget. Resurshantering, byggnader, krigare... Allt. Dessutom finns det ett antal olika fraktioner och befälhavare att välja bland, så variationen är stor. Du kan sätta ihop din kortlek efter vilken spelstil som passar dig, och de fraktioner som finns är så varierade att detta fungerar.

Så, jag rekommenderar dig att ta en titt på Dark Eden om du lyckas hitta det. För jag tror det är lite av vad du försöker uppnå.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Balans

Det allra, allra viktigaste i ett kortspel är balans. Visst ska det finnas lite häftiga kort, kanske, men ett lag kan inte ha fler sådana än ett annat.

Av denna anledning behövs det timmar, dagar och månader med speltestning för att ett kortspel ska fungera. Kombinationer ska provas och kort ska bytas ut till dess det fungerar så gott som vattentätt. Innan dess är det knappt värt att titta på tryckkostnader eller planera distribution, imho.
 
Top