Nekromanti Kortspel?

Unfair

Hero
Jag funderar på att göra mig ett litet kortspel, alltså inget rollspels relaterat.

Idén är att det ska vara som Dominion i att alla kort kommer med och att det inte är något TCG. Sedan så är även planen att det ska vara gjort för flerspelare (3+ spelare) och att det ska spelas i turnering/liga mellan spelarna under en lite längre tid.

Jag tror att jag skulle kunna klara av detta då jag faktiskt har lyckats med 2 sådana här 200-500kort projekt innan.

Och det hela är endast tänkt användas av mig och lite vänner. Inget kommersiellt syfte finns.

Jag har massa mys idéer på regler och sådant men det är inte vad denna tråden är tänkt att handla om, utan nu så fokuserar jag på.

Vad har du upplevt som bra respektive dåliga regler/saker i olika kortspel?

Unfair

Hero
Jag kan ju själv börja med en liten kort post för att visa vad jag menar.

Dåliga saker:

Jag gillar inte att man kan misslyckas totalt med resurserna i tex Magic The Gathering, där man kan dra bara länder eller inga länder.

Jag gillar inte när vissa kort blir måste ha, som tex i yu-gi-oh.

Bra saker:

Jag gillar att man kan bygga upp sin lek allteftersom i tex dominion.

Jag gillar när diplomati är viktigt och man kan samarbeta med andra spelare. Men när pakter kan brytas och/eller kommer brytas för eller senare.

Jag gillar när ens lag blir bättre med tiden i tex Blood bowl (inget kortspel men vem bryr sig).

Jag gillar när det finns massa saker som man skulle vilja göra men man inte kan göra alla (som tex i agricola men inte i magic the gathering), det är mycket bättre att behöva välja 3 utav 1000 än 3 utav 5.

Jag gillar när det finns slump så att du kan vända dåliga situationer, tex genom tärningar.