Nekromanti Kortspelet Vampire läggs ned

Necross

Swashbuckler
White Wolf har meddelat att de slutar tillverka nya kort till kortspelet Vampire the Eternal Struggle (tidigare känt som Jyhad). 16 glada år fick spelet leva, vilket ändå måste sägas vara imponerande för ett collectible card game. Vampire var skaparen Richard Garfields andra kortspel efter Magic the Gathering, och det byggde på den första versionen av rollspelet Vampire the Masquerade och spelvärlden World of Darkness (WoD1).

Tydligen är White Wolfs ägare CCP intresserade av att fokusera på kärnverksamheten (datorspelet Eve Online och möjligen lite rollspelsprodukter i pdf?). Så även om V:TES har sålt bra (starters av senaste expansionen är t ex slutsålda) så läggs spelet ned.

White Wolf uppger att man försökt, men misslyckats hitta en ny producent att ta över. Rättigheterna är komplicerade att kränga vidare, då de till viss del ägs av Wizards of the Coast.

Jag känner mig plötligt opeppad att åka på EM i Paris nu i oktober.

Läs mer här.

Rising

Vila i frid
Tråkigt. Även om jag måste erkänna att jag varken sett eller hört någon spela VtES på mer än tio år.

Var heller aldrig något egentligt fan av Jyhad, och tycker det använde sig av ett rätt keffigt grundsystem. Men ändå tråkigt att förlora en så'n gammal trotjänare från hobbyn.

Ond bråd död

Swashbuckler
Har faktiskt funderat på om det inte varit på gång ett tag. Väldigt tråkigt ändå då det nog är mitt favoritccg, även om jag inte spelat på några år. :gremfrown:

Det kändes som de kom ut lite för tätt med expansioner ett tag och att korten var lite för svaga. Tror vi var en par stycken som ledsnade då. Ett tecken på att de tappat lite tyckte jag var att powerkurvan tog några rejäla steg uppåt på slutet.

Tråkigt iaf.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jyhad var egentligen rätt så keff, men med white wolf så blev det lite ordning på spelet. De som gjorde de två första expansionerna till Jyhad var till exemepel svårt pårökta när de skulle designa. Men spelet är riktigt bra, iaf så länge jag spelade. Nackdelen är ju att man måste vara fem och att partierna oftast tar två timmar. En nybörjare kan dessutom sabba balansen, så det är ett spel som kräver en del.

Necross

Swashbuckler
Rising said:
Tråkigt. Även om jag måste erkänna att jag varken sett eller hört någon spela VtES på mer än tio år.
Det har ju växlat något, men i Stockholm har mellan 5-15 personer spelat varje onsdag i minst nio år på Forodhrim, sen Matrix, nu Dragon´s Lair. De senaste tre åren har vi arrangerat större turneringar 5-6 gånger per år. GothCon har haft två turneringar med 30-40 deltagate de senaste 10 åren. Heltäckande förteckning över alla turneringar i världen sedan 2003 finns här. Vi får se om det fortsätter nu.

Rising said:
Var heller aldrig något egentligt fan av Jyhad, och tycker det använde sig av ett rätt keffigt grundsystem.
Keffigt nja. Ganska tuff learning curve, absolut. Spelet bygger i väldigt hög grad på social interaktion mellan spelarna (lite som Diplomacy antar jag), så det är inte bara att vara haj på själva regelboken.