Pimps, Players and Private Eyes
Så, här är min råskiss för ett kortbaserat spel. Systemet är tänkt för ett blaxploitationrollspel och ska vara ganska mycket gambling, ganska mycket stil och ganska gangsta:
ATT SKAPA ROLLPERSONEN:
Skriv en kort text om rollpersonen på hundra ord. Välj ut 9 nyckelfraser ur texten. Dessa sammanfattar din rollpersons tillgångar, förmågor och kontakter. Dessa ligger sedan till grund för all konfliktresolution i spelet.
Fem av dina förmågor ger du värdet 2. Tre av dina förmågor ger du värdet 4. Den sista förmågan ger du värdet 6.
KORT & RYKTE
Spelet använder sig av en vanlig kortlek. På din hand har du ett antal kort som motsvaras av ditt rykte. Varje rollperson börjar med 4 kort (och har därmed Rykte 3). Varje gång du avslutat ett äventyr får du höja dina förmågor genom att dela ut 3 poäng. Var tredje gång du avslutat ett äventyr ökar ditt rykte med 1, och du får ett till kort på handen.
Korten läggs när något ska göras, vilket beskrivs nedan i simpel och komplex konflikt. Varje gång ett kort har lagts drar spelaren ett nytt kort.
SIMPEL KONFLIKT
Simpel konflikt används när ditt mostånd inte har någon tankeförmåga. Som att klättra upp för en stege eller slå in en dörr. Spelledaren avgör en svårighetsgrad, vanligen mellan 5-15. Du lägger ett kort, adderar värdet av lämplig förmåga om sådan finns, och om du kommer över svårighetsgraden har du lyckats. Spelledaren kan också välja att lägga till +2 eller -2 beroende på omständigheter.
Ess-korten är speciella. Har du ett äss på hand lyckas du automatiskt med det du tänkt göra.
KOMPLEX KONFLIKT
Komplex konflikt används när ditt motstånd har tankeförmåga. Som att spöa upp en snubbe
eller att förhandla till sig ett bättre kontrakt. Här används även mynt som komplement till korten. Alla spelare ska ha 10 mynt. Varje spelare ska ha en satsningshög och en vinsthög.
Båda spelarna satsar ett antal mynt från sin satsningshög. Sedan lägger båda var sitt kort.
Den som får högst summa av antal mynt+värde på kort+eventuell förmåga+eventuella omständighetsmodifikationer lägger alla de satsade mynten i sin vinsthög. Denna procedur fortsätter tills någon har blivit av med alla sina satsningsmynt. Den som då har flest mynt i sin vinsthög vinner konflikten.
Ess-korten är speciella. Har du ett äss på hand vinner du konflikten automatiskt. Lägger båda deltagarna ess-kort används istället värdet 14 för båda korten.
ATT FÅ SPÖ
Om din rollperson har förlorat en våldsam konflikt så får han skada. Varje skada gör att spelaren måste sitta med ett kort mindre på handen. En rollperson med Rykte 5 och Skada 3 sitter alltså med bara två kort på handen.
Spelaren minskar sin rollpersons skada med 1 för varje längre viloperiod under spelets gång. Rollpersonens Skada blir automatiskt helt läkt mellan äventyr.