Nekromanti Korv!!!

Coffe_Kanon

Swordsman
Tja vad tycker folket egentligen om maträtten: korv?

Personligen så är jag så knepig att ju mer billig och syntetisk "slaktavfallstarmen".. är desto godare smakar den. Jag avskyr allt annat utom vanliga hot dogs. Jag vill inte äta Picaro, Bratwursts, ölkorv eller ens falukorv. Bara den här tråkigt vanliga sorten man har i bröd och indränkt i ketchup går an för mig, och som sagt, ju billigare och mer syntetisk á la Euroshopper-style desto bättre.

Så vad föredrar ni att ha mellan "bröna"? :gremgrin:

//Coffe_Kanon - gourmanden har talat...

Lindenius

Swashbuckler
Re: Korv

Sojakorv (Hälsans kök) eftersom jag är vegetarian.

Korvbröd
Senap

alternativt

Sojakorv (Hälsans kök) eftersom jag är vegetarian.
Mjukt tunnbröd
Potatissallad
Rostad lök
Senap

//erik. dricker vatten

Vavva

Swordsman

Jag är inte veggo längre, men vad gäller grillkorv så föredrar jag ändå sojakorv framför köttalternativen. De smakar helt enkelt bättre!

Om jag ska käka köttkorv (höhö...) så gilalr jag fina korvar med hög procent kött. Onsalakorv eller annan kryddad, rökt korv är bäst.

Rising

Vila i frid

Jag är korvmannen. Älskar korv.

Jag älskar långa, smala ölkorvar. Älskar illröda danska korvar som ätes genom att man guckar ketchup och knallgul senap på en tallrik tillsammans med korven och rostad lök, och sedan doppa korvbrödet i gucket för att äta den separat.

Älskar superstarka chorizos som jag äter i baguetter med enbart skånsk senap på.

Älskar smala korvmojskorvar med räksallad och bostongurka.

Älskar sjukligt bleka tyska korvar som ser ut som drunkna hundars penisar, tillsammans med rikliga mängder sauerkraut.

Älskar korvar inlindade i bacon med smält ost över.

Älskar att bara köpa korvar och äta dem rätt ur förpackningen.

Jag minns alla mina korvar, och hur jag brukat ta på dem. Jag skriver dikter om mina korvar, viskar små kärleksord intill deras skinn. Sjunger serenader utanför korvmojerna. Kysser dem ömt och kittlar dem lätt med mina fingertoppar. Älskar med dem tills vi båda är ömma, rodnade och sammanklistrade av kärleksvätskor. Jag prisar de korvar som mött mina läppar innan jag går och lägger mig på nätterna. Jag högaktar och dyrkar dem, försäkrar dem att jag är villig att gå in i döden för deras skull.

Jag drömmer om att få korvfingrar, bara för att kunna göra mig till deras avbild.

Allting har en ände, men korven den har två. Min korvkärlek har ingen, men den är fin ändå.

Älskar korv!!!

Troberg

Sinister eater

Det är senapen som gör korven. Ett rejält lass Västerviks eller Gravelej, gärna med lite grillolja med hickorysmak. Perfekt.

Och Rising har för lite att göra...

Coffe_Kanon

Swordsman

Har aldrig provat sojakrov, jag är så barnsligt förtjust i nedmalda klövar och trynen inlindat i syntetskinn att vegetarisak val blivit nästan otänkbara. Men vad är skillnaden, rent smakmässigt? Smakar det syntet? Isåfall måste jag prova :gremgrin:

/Coffe_Kanon - Som är äckligt desillusionerad när det kommer till det han äter.

Lindenius

Swashbuckler
Sojakorv

Jag har ingen aning om skillnaden, ety det var allt för länge sedan jag åt köttrynekorv. Det är dock skillnad på sojakorv och sojakorv. Hälsans kök smakar ganska mycket vitlök.

//erik. och vitlök är ju som bekant gott

Coffe_Kanon

Swordsman
Re: Sojakorv

Vitlök är som bekant ultragott!

Jag måste också bekänna en sak om min korvrasism. Den sträcker sig inte till pålägg på smörgåsen, alltså så äter jag gärna prickekorv, Salami och liknande (men INTE kokt medwurst, det smakar ju förfan snuskig leverpastej!). Men talas det varmrätter så är det syntet och slaktavfall som gäller...

Gordeg

Hero
OT

Det är senapen som gör korven. Ett rejält lass Västerviks
En Västerviks senap-anekdot, som ren kuriosa:
Jag har spelat rollspel med ägarnas söner i samma hus som företaget låg i. (Familjeföretag ftw)

Gordeg

Troberg

Sinister eater
Re: OT

En Västerviks senap-anekdot, som ren kuriosa:
Jag har spelat rollspel med ägarnas söner i samma hus som företaget låg i. (Familjeföretag ftw)
Coolt, du är min idol! Om du får tillfälle, ge dem mitt uppriktiga och innerliga tack, de har den bästa senapen som finns. Det är inte en riktig jul utan skinkmacka på mörkt bröd med ett rejält lager Västerviks!

Du kan kanske ta reda på om de ändrat receptet och gjort den svagare? För 10-15 år sedan så kunde man bara ha lite, lite på en varmkorv, tog man mer så var det som en flaskborste i näsan. Numera kan jag lätt äta en matsked full med Västerviks senap rakt av, och har den då och då som pålägg i ett tjockt lager på mackor bara för att den är så god. Är det jag som bränt ut smaklökarna med senap och curry, eller är receptet ändrat?

Foggmock

Myrmidon

Kååv mä bröö!! (Gärna wienerkorv). Kan ersätta vilken måltid som helst.

Annars är jag en fan av smakstarka kryddiga korvar och olika former av salami. Grillat eller torkat är godast.

Coffe_Kanon

Swordsman
Re: OT

"Du kan kanske ta reda på om de ändrat receptet och gjort den svagare? För 10-15 år sedan så kunde man bara ha lite, lite på en varmkorv, tog man mer så var det som en flaskborste i näsan. Numera kan jag lätt äta en matsked full med Västerviks senap rakt av, och har den då och då som pålägg i ett tjockt lager på mackor bara för att den är så god. Är det jag som bränt ut smaklökarna med senap och curry, eller är receptet ändrat? "

Min gissning (om den räknas) beror på sönderbrända smaklökar. Det är som med mig och Whiskey, när jag var tre år och morfar lät mig smaka så brände det något fruktansvärt i halsen och munnen. Men sen växtre jag upp och då fortsatte det att bränna, fast på et mer behagligt sätt. Iofs kan ju det bero på någon sorts masochistiska tendenser också men men.

För övrigt så är jag lite nyfiken på den fiktiva "Zonkorven" som det finns recept på i MUA's Zoonernas Zoologi...

Arfert

Facit
Jag ällskar all slags korv, från sådan där skräpkorv du äter till schysst tysk Bockwurst, Thüringer Bratwurst eller handgjorda lammkorvar från nån bergsby på Balkan. Korv är mänsklighetens yppersta skapelse.

Johan K

Gammal & dryg
Well, korv är gott, kort & gott.
Dock, till motsattsen till dig så förederar jag inte sådan där euroshopperkorv. Utan det får mer än gjärna vara öl-korv & sådant. Det gilalr jag.

magoo

Hero
Jag älskar Lithells varmkorv och det är den enda hemkokta som duger åt kräsna mig. Jag kan även äta den kall om det kniper...
Varmkorv är annars godast på stan och jag käkar den naturell med bröd.

Övrig korv:
Falukorv: OK
Isterband: Usch!
Frukostkorv: Mmmmm
Fläskkorv: Godare än det låter
Prinskorv: Gillar varmkorv bättre
Grillkorv: OK
Blodkorv: En norrländsk delikatess, definitivt en höjdare!

/Magoo (Kommandoran)

Dewil

Skrivbordsgeneral
Korv är gudamat

Rising har egentligen sagt det mesta som behöver sägas om korv men jag vill lägga till att världens bästa falukorv är Melkers. Efter att jag hade köpt, stekt och ätit Melkers falukorv första gången pratade jag om att lova mig själv att aldrig köpa någon annan falukorv än Melkers och att mina arbetskamrater, varandes falubor de flesta av dem, borde ha vett nog att vara stolta över att komma från staden där världens bästa falukorv tillverkas.

Eftersom jag numer bor på behörigt avstånd från Falun så finns inte Melkers att få tag i, bara sån där surrogatkorv som kallas falukorv men alltid lämnar en med en känsla av ha blivit lurad.

Föga förvånande har det visat sig att Melkers är originalfalukorven, den falukorv som var den ledande sorten när falukorven som vi i dag känner den skapades i slutet av 1800-talet och den av vilken alla andra falukorvar är bleka efterapningar. Men det visste jag inte då, jag visste bara att Melkers var världens bästa falukorv.

Finns Melkers i er matbutik: köp den! Finns Melkers i er mataffär och ni köper en annan falukorv: skäms!

Dewil