Jag har tänkt göra som spelarna vill (baserat på min uppfattning av deras önskemål). Typ bokstavligen, alltså jag tänker köra en kampanj strikt baserat på deras önskemål och inte ansvara för konsekvenserna. Blir det skittråkigt (för dem) så anpassar jag efter deras nya önskemål, eller så avslutar vi kampanjen.
Detta är de punkter som jag har kommit på hittils:
Vad tror ni, går det? Kommer det att bli bra? Kör ni såhär? Vilket system ska jag använda?
Många av punkterna är ju kanske mer spelstil än beroende av system. Men det närmaste jag kan komma på för stunden är Hjältarnas Tid, det har dock inte särskilt snabba strider (men det kan ju lösas med att ge motståndarnas mindre mängd hälsa och gard).
Detta är de punkter som jag har kommit på hittils:
- Fantasy
- Ingen etablerad värld som kan kollidera med deras karaktärsbakgrund
- Intern motivation för rollpersonerna baserad på deras bakgrund snarare än externa uppdrag.
- Inget utforskande
- Överkompetenta hjältar från start, som är goda och betydelsefulla
- Inga resor (snabba resor, alltså typ "teleportering" mellan platser, ingen tidspress/fokus på tidsåtgång eller logistik)
- Ingen lång strävan mot ett mål, istället snabbare resultat och nya mål
- Inga anteckningar eller kartor ska behövas göras (av spelarna), jag som SL förmedlar rollpersonernas minne istället
- Tärningsslag/färdighetsslag istället för player skill (kombinerat med höga färdighetsvärden på färdigheter som man är bra på)
- Ingen slump vid rollpersonsskapandet, utan full kontroll (och som sagt, kompetenta hjältar från start)
- Få strider (< 1 per spelmöte), men avgörande när de sker
- Snabbt
- Inte så dödligt (för rollpersonerna)
- Intressanta val baserade på rollpersonernas personlighet
Vad tror ni, går det? Kommer det att bli bra? Kör ni såhär? Vilket system ska jag använda?
Många av punkterna är ju kanske mer spelstil än beroende av system. Men det närmaste jag kan komma på för stunden är Hjältarnas Tid, det har dock inte särskilt snabba strider (men det kan ju lösas med att ge motståndarnas mindre mängd hälsa och gard).