Nekromanti Kosmiska superhjältar

God45

#PrayersForBahakan
Kosmiska superhjältar

Jag läste nyligen den senaste versionen av Thor serien som är de absolut bästa Thor serierna jag någonsin läst. Det är helt enkelt en fantastisk serietidning och ni borde gå och läsa den nu. God butcher storylinen är också ett spektakulärt exempel på vad som brukar kallas "Cosmic superheroes", en karaktär brottas tydligen med svarta hål som underhållning och det finns nästan inga karaktärer inblandade som inte kan gå på ytan av en stjärna. Tja, det finns några vikingar som inte har namn och Iron man är med under en sida men annars så är det gudar och supermäktiga aliens som fyller alla de viktiga rollerna.

Så jag kände för att skriva en rollspels setting för kosmiska superhjältar. Mest eftersom jag inte är superförtjust i någonting som finns att köpa och jag har inte hittat något jag gillar online. Jag skulle kunna använda Marvel eller DC:s kosmiska grejer som setting men de är båda sådana röror av canon och gamla historier att jag inte vill göra det. Plus jag hatar Gardians of the galaxy och alla New gods förutom Darkseid.

Men jag måste sätta lite parametrar eftersom Kosmiska superhjältar kan betyda allt från kille med pistoler i ett rymdskepp till Silver surfer. Vad jag är ute efter är att man spelar supermäktiga "superhjältar" som agerar på en minst galaktisk skala. Detta har fått mig att sätta upp tre regler för alla spelarkaraktärer. NPC:er kan fortfarande bara vara vanliga aliens eller människor, de är motsvarigheten till folket på gatan i andra superhjälte serier. Men spelarkaraktärer bör uppfylla följande tre kriterier:

1. De kan överleva i rymden. Detta behöver inte vara en naturlig förmåga utan kan komma från tex en rymddräkt, magi eller något annat.

2. De bör kunna korsa galaxen på högst ett par dagar. Återigen, detta behöver inte vara en naturlig förmåga utan kan göras med hjälp av ett skepp eller en teleporterings maskin de har tillgång till.

3. De bör vara mäktiga nog att kunna bli träffade av en större meteor och överleva.

Alla på det klara med det här? Ok. Så dags att få in på settingen. Jag vill ha en enorm galax med oräkneliga civilisationer och arter som lever och känner till varandra. Jag vill inte egentligen definiera särskilt många av de olika arterna och så vidare utan lämna det upp till den individuella GM:en. Vi kan definiera ett par av de vanligare bara för att ha en bas att stå på men annars är jag bekväm med att bara ha bar scenen från Star Wars med en massa blandande missfoster.
Någonting jag inte vill ha är Krypton. Om vi spelar kosmiska superhjältar så vill jag spela en riktigt cool uniksnöflinga. Så Superman är cool... om det inte finns 100 miljoner av honom. Så om du är cool och supermäktig för att alla i din ras är coola och mäktiga? Då är det bäst att din planet exploderat.

Samtidigt vill jag ha raser av gudar. Ja, jag säger emot mig själv direkt. Grejen med gudar i tex Marvel är att Thor är supercool eftersom han är motherfucking Thor. Random invånare av Asgård som är guden över dryckesvisor? Han är en bitch och man kan komma hem till hans hus och spöa skiten ut honom tills Thor kommer och stoppar dig. Oh, och ingen Grekisk eller Nordisk mytologi. Det är gjort för mycket. Jag känner mer för tex Azteker eller Voodoo eller något. Vad som helst utom grekisk eller nordisk mytologi. Jag gillar grejen där de blir mäktigare av sina troendes tro så det kör vi med.

När vi ändå är i det här området, det finns ingen Gud med stort G. Det finns elder gods som Azathoth som råkade skapa universum och aningen yngre gudar som tillsist utvecklades till de där "vanliga" gudarna här ovan som sedan skapade liv. Eller så bara uppstod liv och så stal gudarna credit för, hej, vem ska säga emot dem.

Jag vill också ha Great old ones, både av Cthulhu och Galactus varianten. De är supermäktiga aliens som vissa dyrkar som gudar men som egentligen inte är det. Du kan absolut spela en (jag vet att du vill) men då måste du kunna prata och inte bara äta alla du träffar och grejer. Också, kör du ett chicken race av en norrman med en båt och förlorar så suger du.

Supertech! All tillräckligt avancerad teknologi är omöjlig att särskilja från magi. Måste jag säga mer? Go nuts! Se bara till att inte alla har tillgång till din tech, tänk unik snöflinga. Hitta på en ursäkt till varför du inte sålt din tech vet jag, det klarar du.

Magi! Magi är coolt. Tänk supermäktiga, flummiga Doctor Strange grejer där man kan resa mellan dimensioner och döda gudar och grejer. Också, det här bör vara super knarkigt med konstiga former och färger.

Hmm... Jag känner att jag inte har tillräckligt med grejer med här... vad mer behöver jag?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag saknar konkreta saker att göra. Hur ser ett vanligt äventyr/spelmöte ut? Vad har de för sig, rollpersonerna? Vad är det som fyller ut tiden mellan spelmötets början och dess slut rent konkret?

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
Jag saknar konkreta saker att göra. Hur ser ett vanligt äventyr/spelmöte ut? Vad har de för sig, rollpersonerna? Vad är det som fyller ut tiden mellan spelmötets början och dess slut rent konkret?
Jag förutsätter för de här idéerna att gruppen är en organiserad supergrupp av någon sort, de kan jobba för den galaktiska senaten eller vara självständiga, men det viktiga är att de är en grupp. Man kan säkert anpassa dem för mer självständiga karaktärer också, eller komma på andra idéer.

Slåss mot onda personifikationer av slutet av universum.

Fixa helvetes planeter styrda av tyranner.

Stoppa invasioner av anti-materia arméer från antiuniversumet.

Medla fred mellan rymd imperium som alla vill åt resurserna som bara finns på en enda planet i universum innan de börjar kriga om den.

Hindra en tidsresenär från att skapa en paradox som förstör universum samtidigt som de försöker rädda en utdöd art.

Stoppa fängelse upproret i fängelse dimensionen där galaxens farligaste brottslingar blivit skickade under tiotusen år.

Hindra resten av gruppen från att förstöra universum efter att de blivit tankekontrollerade av en ond Alien.

Rymd nazis måste stoppas!

Magiker planeterna hotar att lämna galax federationen och förbjuda vetenskap. Kan ni ta reda på varför och övertala dem att inte göra det?

Ni har blivit stämda för att ni sprängt en privat ägd planet. Rymd rättegång!

Nya gudar och Pantheon har börjat uppstå i universum. Kan ni ta reda på varför och vad det betyder?

Den ondaste rasen av utomjordiska rymd trollkarlar från tidernas begynnelse som bara försvann en dag visar sig ha åkt framåt i tiden till just nu!

Någon har börjat seriemörda gudar? Men vem? Och hur?

Nyarlathotep. Behöver du mer?

Ni blir kontaktade av er själva från en annan dimension. Kan ni lita på dem? Är de zombies alliopa som vill infektera er? Är de onda? Vem vet? Vågar ni ta chansen att hjälpa dem när de ber er?

Snabbare än ljuset teknologi slutar fungera och handel, kommunikation och allt annat över hela universum slutar tillfälligt fungera. Vad är fel? Hur ska ni fixa det? Och hur ska ni ta er ditt?

God45

#PrayersForBahakan
Desto mer jag tänker på det tror jag att en supergrupp är det som kommer fungera bäst för att hålla ihop gruppen. Spelplanen är så stor och karaktärerna så potentiellt självständiga att om de inte har något konkret som håller ihop dem så kommer de bokstavligt talas spridas över universum. Som jag ser det finns det tre olika modeller som skulle fungera bra.

1. Gruppen är knutna till en mäktig och erkänd organisation så som den galaktiska senaten eller rymd FN. Detta ger möjligheter till mer styrda uppdrag från GM:en men lämnar också visst handlings utrymme till spelarna att göra sina egna grejer. det här uppläget gör att gruppen svarar till en högre aktoriter och därför inte helt kan göra vad de vill utan konsekvenser.

2. Gruppen är självständig men erkänd och respekterad. De kan tas in för att agera som medlare eller utredare av tredje parter så som regeringar, företag och andra. Det här kräver dock att gruppen agerar med en viss mängd ansvar och att de ibland är beredda att kompromissa om de vill fortsätta vara trovärdiga.

3. Gruppen tänker göra universum bättre även om de måste släpa med sig universum sparkande och skrikande. De är inte egentligen erkända eller respekterade av någon men folk är rädda för dem och för det mesta räcker det. De har inga begränsningar men det är också svårare för dem att lösa saker på andra sätt en genom våld och hot.

God45

#PrayersForBahakan
Fler plot hooks! Jag läste Måns inlägg i Svart av kval tråden och han hade coola ord.

Den äldste mördas. Den äldste varelsen i universum har blivit mördad och han har landat på en primitiv planet vid kanten av galaxen. Folket där är primitiva men av stor potential och är därför skyddade av galaktisk lag som säger att de inte får kontaktas. Problemet är att den äldste var från ett äldre universum och hans kropp är full av ämnen och mineraler som inte finns i vårt universum. Detta gör att flera galaktiska företag och imperium vill komma åt hans kropp. Spelarna måste utreda vem som mördade den äldste, skydda folket på planeten utan att avslöja sin existens för dem och hindra företagen och imperium från att starta krig med varandra, mörda urinvånarna eller göra andra olagligheter.

Vampyrers existens avslöjas. Dracula har uppdaterat sig själv till rymdåldern och i hemlighet börjat förvandla kosmiska varelser till vampyrer. Han gömmer sig och sin arme i en nebulosa där direkt stjärnljus inte når och hans flotta tar delar av nebulosan med sig för att täcka planeter och rymdstationer som de anfaller.

Det uråldriga hotet vaknar. En alternativ tidslinje som aldrig hände har utvecklat ett medvetande. Det har byggt en kropp av svarta hål och har börjat anfalla universum och suger in saker i sig själv tills allting kommer existera i den tidslinjen istället och den kommer vara verklig. Spelarna måste gå in i den allternativa tidslinjen, hitta punkten där den skiljer sig från verkligheten och ändra tidens gång så att de båda verkligheterna kan bli en.

God45

#PrayersForBahakan
Så Jorden... Jag kan inte bestämma mig för om jag vill att det här utspelar sig i framtiden och mänskligheten har en närvaro i galaxen eller om det utspelar sig i nutid och Jorden är en av de primitiva planeterna som alla civiliserade världar har kommit överens om att lämna ifred tills vi uppfinner egna snabbare än ljuset rymdskepp eller spränger oss själva. Man kan ha mänskliga spelkaraktärer oavsett vilken av dessa approacher jag väljer och det är viktigt för mig...

Någon som har en åsikt?

chrull

Stockholm Kartell
Jag vill bara säga att jag gillar din idéer och om jag hinner ska jag fundera på lite egna och skriva ner dem. Men det hinner jag inte just nu.

Men några uppenbara ställen att leta efter inspiration:
* Nova Corps
* [färg] Lantern Corps
* Alla DC "Crisis"
* New Avengers:

* Stormwatch
* Justice League [Dark]
* New 52 Animal Man/Swampthing, hela Red, Green & Rot-grejjen på en intergalaktisk skala? ja tack.
* World War Hulk.

God45

#PrayersForBahakan
Det här är riktigt bra källor till inspiration. Plus, du fick mig att läsa ikapp New avengers så det tackar jag för :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Låt oss tala om system... Hej, vänta gå inte! Jag tänker hålla det kort och du kan alltid ta pauser och läsa i lådan eller något. Okej, du kvar? Bra. Så system, jag har två förslag.

The Authority rpg:et är gjort för karaktärer på den här nivån och har dessutom regler för rymdskepp och för att förstöra/flytta planeter.

Wushu kan genom att vara väldigt fokuserat på beskrivningar och breda kraft källor/arketyper istället för individuella krafter hantera karaktärer som kan förinta planeter och skapa svarta hål. Wushu simulerar också den där grejen som händer i serier där Silver Surfer på sidan 5 flyger igenom en sol medan han på sidan 12 blir skadad av en riktigt stark kille som slår honom.

Har ni några andra system förslag tar jag gärna emot dem :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
God45 said:
Låt oss tala om system... Hej, vänta gå inte! Jag tänker hålla det kort och du kan alltid ta pauser och läsa i lådan eller något. Okej, du kvar? Bra. Så system, jag har två förslag.

The Authority rpg:et är gjort för karaktärer på den här nivån och har dessutom regler för rymdskepp och för att förstöra/flytta planeter.

Wushu kan genom att vara väldigt fokuserat på beskrivningar och breda kraft källor/arketyper istället för individuella krafter hantera karaktärer som kan förinta planeter och skapa svarta hål. Wushu simulerar också den där grejen som händer i serier där Silver Surfer på sidan 5 flyger igenom en sol medan han på sidan 12 blir skadad av en riktigt stark kille som slår honom.

AW Hack. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
God45 said:
Marvel Heroic Roleplaying.

Ja, settingen i spelet är Marvel, men det är lätt att ignorera. Och systemet hanterar redan rollpersoner på Thor-nivå.

God45

#PrayersForBahakan
Krille said:
God45 said:
Marvel Heroic Roleplaying.

Ja, settingen i spelet är Marvel, men det är lätt att ignorera. Och systemet hanterar redan rollpersoner på Thor-nivå.
Det här är en riktigt bra ide :gremsmile: Fattar inte att jag inte tänkte på det. Jag kan ju bara sno stats från Thor och the Sentry och grejer.

Finns det ett superhjälte hack?

God45

#PrayersForBahakan
Vi försökte göra Nobilis en gång, jag vet inte hur nära det är det du är ute efter.
Nobilis hade kunnat fungera tror jag. Men jag är inte hemma i systemet och att börja ändra i det det första jag gör känns inte som en bra ide.

Det har snackats en massa om olika superhjältehack, och jag hittade ett som heter Just Heroes, länkat här. Har inte ens läst det dock, så jag vet inte om det är någe bra.
Jag läste igenom det nu och det ser okej ut... Men det är inte alls Kosmiskt så det passar inte in i den här tråden.

Tack för tipsen :gremsmile: