Jag ser egentligen inga problem i detta, om det är motiverat i karaktären det vill säga. Vill man ha begränsningar för Svårlärda färdigheter, utöver att de är Svårlärda, tycker jag inte att nedsatta maxvärden är en bra lösning. Maxgränsen på 15 för normala färdigheter är ju skittöntig, vill man höja högre borde det vara helt okej - det kostar ju ändå så förbannat mycket. Vad man skulle kunna göra är väl något i stil med:
0-5 = 2 enheter/steg.
6-8 = 1 enheter/steg.
8-12 = 2 enheter/steg.
12-16 = 8 enheter/steg.
16+ = 20 enheter/steg.
Och liknande för Lättlärt, men det skulle fucka hela systemet, särskilt i kombination med Skicklig:
0-5 = 2 enheter/steg.
5-12 = 1 enheter/steg.
12-18 = 2 enheter/steg.
18-24 = 8 enheter/steg.
24+ = 20 enheter/steg.
Vad som gjorts nu är att för Svårlärd sänka varje gränsvärde med 20%, tvärtom för Lättlärd. Problemen uppkommer väl främst för Lättlärda färdigheter. Att höja från 0 till 18 från stark kostar 21 enheter, och att höja från 0 till 24 från start om man är Skicklig (och färdighetsbegränsning saknas) kostar ynka 34 enheter. Och det kanske är att ta i.
-Hjalle, problematiserar. Puss.