Nekromanti Kostnad att öka Svårlärda färdigheter ifrån start

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
428
Location
Stockholm
En av mina spelare skapade en ny karaktär senast vi spelade och fick resultatet "Steril", vilket gjorde svårigheten slagsmål svårlärd för honom. Han köpte den därför raskt till 15 för att slippa träna denna med Ob2T6 istället för Ob3T6. jag letade i reglerna men fann ingen extra kostnad för dessa färdigheter...

Missar jag något?
 

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
Aj han måste ha känt en enorm smärta när sparken träffade hans...

Jag har också reagerat på detta. Det är varken dyrare eller billigare ett höja en färdighet pga svårlärd/lättlärd. Däremot borde man lösa det själv då det är väldigt orealistiskt att man ska komma undan genom att bara maxa.

Kanske ska det kosta dubbelt så många enheter att höja en färdighet om den är svårlärd och hälften så många om den är lättlärd (Fast då blir det för lätt att få upp lättlärda färdigheter jätte högt förstås.

Bara mina tankar om detta.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Fast å andra sidan så kan man ju köra med det som rekommenderas: Att man inte sätter färdigheter högre än 15 när karaktärerna skapas, då har man ju inte jättehöga färdighetsvärden i alla fall.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
428
Location
Stockholm
Re: Kostnad att öka Svårlärda färdigheter ifrån st

Går att diskuttera... 15 verkar ju vara en rätt bra person ändå, iallafall om man tittar på t.ex. språkfärdigheter och dyl.

Jag är emot det, men kommer nog inte göra nått om det inte står.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag har funderat i liknande banor, men jag har aldrig haft så optande spelare som du verkar ha...
Det som de fått svårlärt i har de inte höjt i någon större utsträckning vid karaktärsskapandet...

En husregel som kan fungera, istället för att ändra poängkostnaden, kan vara att begränsa svårlärda färdigheter till FV11 t.ex. istället för FV15 som det är för "vanliga" färdigheter...
Sedan kan man ju såklart säga att lättlärda får höjas till FV17-18 någonstans redan från början... För att krydda det hela lite extra... Det går ju faktist åt en hel del poäng att höja till de groteska nivåerna, så de andra färdigheterna blir ju ganska lidande av det...

Skulle nog personligen köra på:
Normalt max 15
Svårlärt max 11
Lättlärt max 17

Mest för att jag tycker det känns lagom och bra... :gremwink:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jag ser egentligen inga problem i detta, om det är motiverat i karaktären det vill säga. Vill man ha begränsningar för Svårlärda färdigheter, utöver att de är Svårlärda, tycker jag inte att nedsatta maxvärden är en bra lösning. Maxgränsen på 15 för normala färdigheter är ju skittöntig, vill man höja högre borde det vara helt okej - det kostar ju ändå så förbannat mycket. Vad man skulle kunna göra är väl något i stil med:
0-5 = 2 enheter/steg.
6-8 = 1 enheter/steg.
8-12 = 2 enheter/steg.
12-16 = 8 enheter/steg.
16+ = 20 enheter/steg.

Och liknande för Lättlärt, men det skulle fucka hela systemet, särskilt i kombination med Skicklig:
0-5 = 2 enheter/steg.
5-12 = 1 enheter/steg.
12-18 = 2 enheter/steg.
18-24 = 8 enheter/steg.
24+ = 20 enheter/steg.

Vad som gjorts nu är att för Svårlärd sänka varje gränsvärde med 20%, tvärtom för Lättlärd. Problemen uppkommer väl främst för Lättlärda färdigheter. Att höja från 0 till 18 från stark kostar 21 enheter, och att höja från 0 till 24 från start om man är Skicklig (och färdighetsbegränsning saknas) kostar ynka 34 enheter. Och det kanske är att ta i.

-Hjalle, problematiserar. Puss.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Kostnad att öka Svårlärda färdigheter ifrån st

Han kanske lärde sig att slåss innan han åkte på den där olyckliga smällen. F ö är rationalen till nackdelen Steril lite långsökt.

- L
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,970
Location
Sandukar
Som Lycan säger - inget säger när under rollpersonens levnadstid som bakgrundsslagens effekter inträffar. Därav ges inga modds på enhetskostnaderna.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Kanske ska det kosta dubbelt så många enheter att höja en färdighet om den är svårlärd och hälften så många om den är lättlärd (Fast då blir det för lätt att få upp lättlärda färdigheter jätte högt förstås.
Exakt så kör jag och tycker det funkar väldigt bra då det tar hänsyn till att det är något rollpersonen har talang för eller är ovanligt obegåvad inom. Dessutom brukar jag köra med att maxvärdet på svårlärda färdigheter är 12 medans lättlärda färdigheter har ett maxvärde på 18 från början.
 
Top