Möller said:
Jag är rätt obekant med M:UA. Är fordon någorlunda vanliga?
Nej, vi talar om ett samhälle på nivån häst och vagn, eller möjligen gengasmackapär och vagn.
Ett fordon (som fungerar; vare sig vi talar T-ford, skolbuss eller antigravtank) skulle betraktas som ett mycket åtråvärt fornfynd.
Mutant som rollspel har en tämligen outvecklad ekonomi. Jag talar alltså inte främst om spelvärlden nu; utan spelet. Det är uppenbart att konstruktörerna är lika lite fokuserade på realistiska priser som alla andra rollspelare...
Detta säger jag mest som bakgrundsfond till orginalpostarens fråga.
Jag skulle själv också rekommendera att man undviker att sätta ett pris i tusental krediter. Inte av "historiska" skäl av typen "det finns inte så mycket cash i Hindenburg" (köpmän hanterade ju större summor pengar än så redan på romersk tid) utan mest för att spelet inte tjänar på saken.
Mutant är helt enkelt inget spel som väl stödjer ett äventyr av typen "hur ska jag göra av med tiotusen krediter".
Mycket bättre då att fråga sig varför säljer äventyrarna fordonet?
Är det för att det är opraktiskt eller för att de inte behöver det. Då är det bättre att låta dem mysa med reparationsreglerna och bygga om det, alternativt skapa ett äventyr där deras fordon blir en tillgång istf en belastning.
Annars är det lika bra att köparen betalar med annat än pengar. Ett lasergevär*, lite plastics, ett fint hus att ha som bas, samt ett vagt löfte om framtida zonexpeditioner låter lagom.
*) men absolut inga stridsrustningar, som PB redan vist nog rekommenderat. En grupp med hög eldkraft är inte tillnärmelsevis ett lika stort problem för SL som en grupp med ogenomträngligt pansar.