Nekromanti Kostnad för ett fordo i mutant

frulling

Veteran
Hej, jag driver en mutant UA kampanj där spelarna har kommit över ett fordon. Jag är inte säker på vad de kommer att göra med detta men att sälja det låter som ett alternativ. Frågan uppstår då, hur mycket krediter eller motsvarande i värde borde man kunna få för ett fungerande fordon? i vilken storleksordning borde det gälla 10kr 100kr 1000kr 10000kr? Någon som har några idéer eller erfarenheter?(har inte hittat informationen i reglerna)

slanfan

Hero
Ge dem ett par tusen krediter, och garva sedan när de enbart kan köpa pyrisk teknologi för pengarna...

Möller

Hubert Hortlax
Hm.

Jag är rätt obekant med M:UA. Är fordon någorlunda vanliga? Är de vanliga även i det område som rollpersonerna (och fordonet) befinner sig i? Om fordon är någotsånär vanligt, men inte just där fordonet är, kan fordonet transporteras dit de är vanliga?

Jag tänker såhär: Om fordon är relativt ovanliga, om de inte är en vanlig handelsvara och det inte finns så många potentiella köpare av det - gör en grej, ett äventyr, av att försöka sälja fordonet. Rollpersonerna måste anstränga sig för att kunna hitta en villig köpare med något som rollpersonerna kan tänka sig ta i betalning. Dessutom, om fordonsaffärer är ovanliga, kanske inte kontanter är vad fordonet handlas i. Dina spelare kanske vill ha något särskilt och du som SL kan ju dra vilka rövare som helst. »Okej, jag erbjuder lite fickpengar; trettio krediter. Plus min skattkarta, denna fantastiska kaffeautomaton och medgivandet om att ni är väldigt generösa - en generositet jag kommer besvara.«

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jisses. Jag hade nog inte låtit dem sälja det för pengar utan i utbyte mot andra saker. Ett fullt fungerande fordon? Jag hade gett dem ett par fornbössor i mycket bra skick, hyfsat mycket ammunition till dessa och kanske lite övrigt smått och gott ovanpå detta. Kanske lite läkedroger och en geigermätare eller nått.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag skulle säga att problemet är på intet sätt att hitta en villig köpare, även om de nog är relativt få, utan att hitta en köpare som klarar av att langa upp tillräckligt mycket för det.

Pyriska staten är exempelvis säkert VÄLDIGT intresserade av det.

Patrick Bateman

Warrior
Vad är det för slags fordon? Om det är ett vrålåk av den sort som motormarodörerna bränner omkring i på Frihetens slätter (dvs ett plåtschabrak à la Mad Max), tycker jag ett pris på några tusen krediter kan vara rimligt. Om du har Pirit-boken finns där priser på uppgraderingar på fordon (dock inte för själva fordonen) som kan ge en fingervisning. Alltså, helt klart något värdefullt, men ändå inte ett unikt föremål.

Om det däremot rör sig om något mer högteknologiskt som en fungerande svävarbil, kanske också bepansrad, skulle jag säga att the sky is the limit. Då blir problemet snarare att hitta en potentiell köpare och som dessutom har något att erbjuda i erforderlig mängd. Det skulle knappast gå att betala med den med likvida medel (jag tror ytterst få personer i Pyri kan hosta upp med tiotusentals krediter i reda kontanter), utan kräver byte mot andra föremål av motsvarande värde.

Men även om rollpersonerna skulle få bra betalt, tror jag att de kan få svårt att få till en affär där de till kan få ersättning för bilens fulla värde. Stora förmögenheter är ganska ovanliga i Mutant.

Ett tips (och här är jag helt allvarlig): låt de inte byta bilen mot någon stridsrustning. Mina spelare lyckades få tag på inte mindre än två stridsrustningar i vår kampanj. Det var inte så kul, kan jag säga. Till slut lyckades jag ta rustningarna ifrån dem, utan att tvingas använda "SL:s gudomliga hand". Vi var alla överens om att kampanjen mådde bättre efter det.

CapnZapp

Myrmidon
Möller said:
Jag är rätt obekant med M:UA. Är fordon någorlunda vanliga?
Nej, vi talar om ett samhälle på nivån häst och vagn, eller möjligen gengasmackapär och vagn.

Ett fordon (som fungerar; vare sig vi talar T-ford, skolbuss eller antigravtank) skulle betraktas som ett mycket åtråvärt fornfynd.

Mutant som rollspel har en tämligen outvecklad ekonomi. Jag talar alltså inte främst om spelvärlden nu; utan spelet. Det är uppenbart att konstruktörerna är lika lite fokuserade på realistiska priser som alla andra rollspelare... :gremwink:

Detta säger jag mest som bakgrundsfond till orginalpostarens fråga.

Jag skulle själv också rekommendera att man undviker att sätta ett pris i tusental krediter. Inte av "historiska" skäl av typen "det finns inte så mycket cash i Hindenburg" (köpmän hanterade ju större summor pengar än så redan på romersk tid) utan mest för att spelet inte tjänar på saken.

Mutant är helt enkelt inget spel som väl stödjer ett äventyr av typen "hur ska jag göra av med tiotusen krediter".

Mycket bättre då att fråga sig varför säljer äventyrarna fordonet?

Är det för att det är opraktiskt eller för att de inte behöver det. Då är det bättre att låta dem mysa med reparationsreglerna och bygga om det, alternativt skapa ett äventyr där deras fordon blir en tillgång istf en belastning.

Annars är det lika bra att köparen betalar med annat än pengar. Ett lasergevär*, lite plastics, ett fint hus att ha som bas, samt ett vagt löfte om framtida zonexpeditioner låter lagom.

*) men absolut inga stridsrustningar, som PB redan vist nog rekommenderat. En grupp med hög eldkraft är inte tillnärmelsevis ett lika stort problem för SL som en grupp med ogenomträngligt pansar.

slanfan

Hero
Ett forndon kan ju helt klart köpa in en grupp rollpersoner i nästan vad de vill. Peckwick, Järnringen, PSIPO, Armén, Motormarodörerna... kanske tillochmed hemgift för att gifta in sig i en av de seriösare adelsfamiljerna...
För Zonfarare skulle forndonet vara ovärderligt med tanke på lastkapacitet och liknande. Rika köpmän kanske vill få något dyrbart fraktat i ett tryggt forndon...
Det är förmodligen användbart vid storviltsjakt eller om man vill emigerera.
Den fungerande mototn kan dubblera som generator till något häftigt.

Forndonet är hyfsat unikt. Alla kommer bli imponerade!

frulling

Veteran
Vill tacka för alla bra svar, de med insikt i spelvärden hade såklart ett försprång. Fordonet är en lätt lastbil inspirerat av http://digital-art-gallery.com/picture/1941
Räknare det skulle räknas som en lättlastbil. Kostnaden var även för att bedöma bytesvärde kommer nog sätta det kring 10000kr med möjlighet att få kanske några tusen kontant. De kan utöver fornföremål byta till sig byggnader/gård/manufaktur eller stadig inkomst. Ska även ta med att inte ge dem för farliga saker(typ stridsrustning). Det finns såklart en stor chans att de behåller fordonet och åker runt lyckliga ett tag.