Kul tråd!
Jag älskar kostymer, och menar att det inte existerar snyggare plagg (för män) än en väl sittande kostym. Det finns å andra sidan få plagg som är så fula som en illa sittande kostym.
Jag har själv problem att hitta färdiga kostymer som sitter snyggt (har lite för "stabbig" kroppsform, och många färdiga kostymer sitter snyggast på den som är lång och smal), så i mitt fall tvingas jag välja skräddarsytt. Eller tvingas och tvingas, förresten. Att dra på sig en kostym som är sydd exakt efter ens egna mått är fantastisk, så jag hade nog kört skräddarsytt hur som helst.
Jag har inte kostym så ofta, även om det definitivt är inom dresscoden i mitt yrke, men jag vill gärna behålla lite av festkänslan i kostymen. För mig är det inte ett vardagsplagg, utan något jag vill ha vid festligare eller lite mer formella tillfällen.
Priset är såklart högre än en färdigsydd kostym, men jag ser det lite som en långsiktig investering. Jag lät precis sy upp en trevlig "three piece suit" (en kostym med tillhörande väst, alltså) i cashmere från Holland & Sherry, och den kostade ca 15000 kr, så det var egentligen inte så väldigt dyrt. Med tanke på att den inte kommer bäras jätteofta så bör den följa mig i tio år, och en årskostnad på 1500 kr för snygga festkläder tycker jag är ganska rimligt (min förra skräddarsydda har jag nu hängt undan, och den var snygg i tio år ganska exakt). Den gjorde premiär på nya jobbets konferens igår, och fick komplimanger.
I samma veva lät jag beställa en tweedkavaj, och den kostar 9000 kr. Dyrt, ja ganska, men en sådan kavaj kommer man ha resten av sitt liv.
Snygga manskläder är dyrare än kvinnokläder, men å andra sidan förväntas inte killar ha en lika stor garderob, så jag är helt för att ha färre men dyrare plagg.