Nekromanti KP och Kroppsbyggnad

Lambendil_UBBT

Warrior
Sann krigare

En riktig krigare springer inte runt och slaktar en massa fän och tål en massa stryk. En riktig krigare springer runt och slaktar massa fän och UNDVIKER att få stryk. Han är helt enkelt så skicklig att han inte får stryk.

Är det någon annan än jag som anser att det borde vara så? Hur många krigsveteraner i detta vårt liv tål mer än en kula i magen?

"HAHA! JAG HAR 20KP KVAR! KOM AN BARA, VIETNAMESJÄVLAR!" (Ursäkta hänvisningen till vietnamkriget)

Blir man skadad, slåss man sämre, till slut dör man. Amen.

Lambendil_UBBT

Warrior
Conan the Librarian

Conan var faktiskt ingen barbar, även om han fått utgöra arketypen. Han var en exotisk krigare som kunde jeffligt mycket litteratur. Han var ju utbildad, varmed ditt argument föll till marken.

Barbaren är bra på att slåss, men han tar stryk, ignorerar smärtan och fightar vidare. Men till slut säger KROPPEN ifrån och då dör han, oavsett hur mycket barbar han är.

Det är NADA skillnad mellan en barbarkropp och en riddarkropp. De tål precis lika mycket stryk. Tekniker är att inte få stryk, vilket riddaren gör genom att bära rustning, och barbaren genom att slåss bra.

Kaigon

Helmgast
Re: Sann krigare

Blir man skadad, slåss man sämre, till slut dör man. Amen.
Du sa det broder, Amen.

Zimmerman - Ger -2 i CL för varje KP-skada och en biffig krigare har ca 16 KP enligt mig...

Krille

Super Moderator
Re: Att döden dö

"Kort sagt: om man tycker en hjältedöd är cool så är man med all sannolikhet också benägen att spela sin karaktär så att det kan inträffa."

Jag är inte så säker på det. I många fall så spelar man inte på vissa sätt, helt på grund av att man inte ens vet om att man kan spela på det sättet. I så fall kan det vara rätt vettigt att ha med en regel eller annan pekpinne som visar på möjligheten att spela på det sättet.

Just hjältedramaturgi är faktiskt ett stort svart hål i rollspel. Titta bara på hur folk spelar rollspel utanför din egen spelgrupp. Jag tror inte att det beror på att de inte vill spela hjältar (tvärtom, faktiskt), utan att de inte vet hur. Och i många fall kan det helt enkelt bero på att man inte ens vet om att man kan spela på det sättet.

"Tja, genom en förmåga som kanske är unik för mig kan jag föreställa mig saker som faktiskt inte inträffat och resonera om vad de skulle innebära. Man kanske skulle kunna kalla det för "hypotetiskt resonemang"?"

...eller kanske "konservativ villfarelse"?

Men åkej, vi antar hypotetiskt att du har förmågan hypotetiskt resonemang. Är det totalt otänkbart att du skulle kunna ha nytta av en hjältedödsregel?

Fast personligen tror jag mer på att du har bestämt dig för att den inte behövs, och vägrar att ens förstå det bakomliggande resonemanget eftersom regeln inte behövs. Du verkar inte ens anstränga dig för att försöka se det från min synvinkel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Till båda er

Ett hett tips är att inte ignorera moderatorers ledtrådar. Nu låses tråden.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
OT-drift medför låst tråd

Hej allihopa!

På grund av en OT-drift där uppmaningar att styra om diskussionen till mer DoD har ignorerats, låses denna tråd.

Vidare diskussioner om episk känsla förs företrädesvis på rollspels-forumet.

MVH

Magnus