Nekromanti KP och sånt

Mukwa

Swashbuckler
Det var längesen jag postade mina funderingar på forumet. Jag har terroriserat folk i vrållådan istället.

Jag funderar just nu kring ett KP-system. Att alla tål lika mycket funkar inte riktigt (för människor gör det det, men nu spelar vi vampyrer).

Jag vill inte riktigt göra det här till en vampire-tråd, men jag måste nog slänga ur mig det här:

I VtM finns 7 Health levels, tar man en skada till är man död. Det gäller alla (ok, åtminstone ett undantag finns)

Utöver det här har vampyrer möjlighet att spendera blood points för att bl. a. regenerera skador. Dessa blood points är olika för olika starka vampyrer. Starkare har fler, en "vanlig" har 10 sånna blodspoäng. Det kostar 1 blood point att regenerera 1 Health level

Vad jag vill göra är att minska allt bokförande. Jag har tänkt mig att bara ha KP, men då måste jag på nåt sätt ge starkare vampyrer fler KP.

Nu till mitt problem: Hur kan man göra det här snyggt på ett rollformulär? Jag gillar inte att alla formulär ska ha en massa KP-rutor som bara vissa rollpersoner har nytta av.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Kör Hans system med siffror i kanten där du ställer in nuvarande KP med ett gem. Det sliter dessutom mycket mindre på pappret. Jag har själv snott det med stolthet! :gremsmile:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Alternativt gör som dom gjorde i L5R 4ed

Wound level----Penalties----Total---Current
-------------------------------------------
Healthy +0
Nicked +3
Grazed +5
Hurt +10
Injured +15
Crippled +20
Down +40
Out

Så du har ett vist antal kp per wounded level och varje level ger olika minus.

Mukwa

Swashbuckler
En ruta där det bara finns ett / så man kan skriva sitt max kp och sitt nuvarande.
Exempel: 5/6 eller 13/99999
Det här skulle innebära att sudda väldigt mycket.

Healthy +0
Nicked +3
Grazed +5
Hurt +10
Injured +15
Crippled +20
Down +40
Out

Ja, men då blir det som EON - man måste stryka över de rutor som inte används, och då är jag ju egentligen tillbaks till det jag ville bli av med.

Mukwa

Swashbuckler
Jag har prövat med gem också, men det är samma grej där. Det står en massa överflödiga siffror i kanten om du inte har en mäktig rollperson som faktiskt utnyttjar alla KP-nivåer.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Mukwa said:
En ruta där det bara finns ett / så man kan skriva sitt max kp och sitt nuvarande.
Exempel: 5/6 eller 13/99999
Det här skulle innebära att sudda väldigt mycket.

Healthy +0
Nicked +3
Grazed +5
Hurt +10
Injured +15
Crippled +20
Down +40
Out

Ja, men då blir det som EON - man måste stryka över de rutor som inte används, och då är jag ju egentligen tillbaks till det jag ville bli av med.
Nej alla har det här rutorna men alla har olika mycket kp/wound level

Ögat

Hero
ja.

En helt vanlig jeppe tål 10 kp i första nivån, 4 i övriga.

Om du får 17 kp går du ned till tredje nivån (10+4+3) och är alltså Grazed.

Problemet med suddningen kommer man nog inte ifrån, om det ska stridas i spelet. En möjlighet är förstås att använda pluppar för att symbolisera sina skador.

Sen kan man också ha ett mer komplicerat system, som i DOOM-brädspelet. Där kanske du har fem KP och tre i skydd, vilket förstås som att du förlorar ett KP för var tredje skada du får vid en attack. Får du två i skada händer inget. Som synes är det här samma system som L5R fast utan mellansteg.

Sen kan man också använda Westerns system, med en korstabell. Eller förenkla det, och säga att vi har tre skadenivåer (oskadad, skadad, utslagen) och ge dem varsitt tröskelvärde.

Skadad: 10
Utslagen: 15

Om skadan överstiger det första tröskelvärdet men inte det andra blir rollpersonen skadad. Överstiger skadan båda blir rollpersonen utslagen. Om skadan däremot inte når upp till något av tröskelvärdena, räknas rollpersonen fortfarande som oskadad.

Alla system har sina fördelar och nackdelar. De mer simplistiska systemen innebär till exempel att svaga rollpersoner i princip inte kan tillföra något. Fast, om det gäller vampyrer kanske det är en fördel...

rjonas

Hero
Minns att det funkade bra med gula och röda glaspärlor för att hålla reda på Health och Blood i Vampire.

Mukwa

Swashbuckler
Ja, iof kanske man inte behöver ha det på formuläret, men det blir mer lättöverskådligt att ha allting på samma ställe.

Rickard

Urverk speldesign
Jag förstår inte problemet med att människor och vampyrer har samma antal kp. Kan du förklara närmare? Exemplifiera gärna för att visa problemet.

/Han som annars skulle ha en tom ruta där spelaren själv får skriva i den totala skadan som den har fått

Mukwa

Swashbuckler
Jag förstår inte problemet med att människor och vampyrer har samma antal kp. Kan du förklara närmare? Exemplifiera gärna för att visa problemet.
Från början (ursprungsreglerna) så är det inget problem. Vampyrer har 7 KP, men de har också 10 Blodspoäng. När en vampyr har förlorat KP kan de betala 1 blodspoäng per KP de vill regenerera. Blodet används dessutom som PSY-poäng man kan betala för att använda superkrafter. Människor kan givetvis inte använda sitt blod på det sättet och därför har de bara sina 7 KP att hålla reda på.

Jag vill inte hålla reda på både KP och blodspoäng så jag experimenterar med att bara ha en KP-skala. Rollpersonerna får inte längre valet att regenerera, det görs automatiskt (eller eeeh...)

Nu har alltså vampyrer 17 KP (och de kommer inte få några modifikationer förrän de är nere på 6 KP). KP är också det du numera betalar för att använda superkrafter. Äldre (dvs mäktigare) vampyrer måste således ha mer KP. Det är här mitt problem med rollformuläret kommer in.