Nekromanti Kp?

SoC

Veteran
Hej
alla rollspelare jag har ett stort problem. Jag håller på att skriva på ett eget rollspel som ska handla om Psykiks. Alltså folk som kan styra saker med bara tanken och jag har fastnat då jag inte kan hitta på ett bra skadesystem :gremfrown:.
Om ni har några ideer så skullle jag vara tacksam för dom.
Tack på förhand.
Nikolas

Krille

Super Moderator
"Jag håller på att skriva på ett eget rollspel som ska handla om Psykiks. Alltså folk som kan styra saker med bara tanken och jag har fastnat då jag inte kan hitta på ett bra skadesystem."

Det har diskuterats här förut, till exempel i tråden strax härunder (En människas tålighet). Där lägger ett antal personer fram lite varianter av skadesystem. Bland annat visar jag det som jag själv använder i Västmark här.

Sök och bläddra lite, så hittar du mängder med intressanta idéer.

Vindhand

Myrmidon
Tja, KP funkar väl bra. En av de bättre lösningarna jag sett (i stormbringer) använder en variant av KP där stora skador (t.ex. mer än hälften av kp i en träff) innebär att man blivit allvarligt skadad och därigenom får någon extra effekt (t.ex. en permanent skada, ena armen utslagen, snurrig o.s.v..).

En annan variant är att indela varje skada i någon allvarlighet beroende på hur tålig man är och hur stor skadan är. Sedan kan varje lätt skada ge ett avdrag, varje allvarlig skada någon mer specifik effekt (du kan inte stödja på benet etc...) och dödliga skador vara just dödliga :gremsmile:

Åter en annan variant är att strunta i det helt och bara se till om en träff försätter en ur stridbart skick eller inte. Dör gör man om man försätts ur stridbart skick av någon som vill döda en, annars överlever man om man får vård.

Det finns hur många varianter som helst. Försök hålla det enkelt och lätthanterligt bara. Det finns få saker som är tradigare än tabell efter tabell av specifika skador som bara kanske funkar. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Jag rekommenderar att du kör på ett abstrakt skadesystem som inte handlar om hur skadad man är, utan mer hur svårt man har att agera.. Hur ONT det gör! I en värld med psykics så antar jag att det finns många psykiska attacker? Det vore ju rätt dumt om dom gjorde "kp-skada", nej en psykisk attack gör ju att man inte kan koncentrera sig, eller så att man inte orkar röra sig från marken, eller hur?

Dessutom så måste det vara väldigt viktigt för en psyker att kunna koncentrera sig, antar jag. Därför är det extra intressant att göra om skador till just hur ont det gör, och hur hindrad man blir av dom. Ifall man stukat njuren, eller exakt vad som har hänt kan man slå fram på en tabell i efterhand..

Psioniska skador kan först innebära problem att koncenterara sig osv, men är dom tillräckligt allvarliga så kan det sluta med att dom leder till psykiska störningar och besvär.. :-D

Kan utveckla om du vill, det kanske är lite oklart nu.

Cad

Veteran
hej!
tror det är svårt att köra både fysiska skador o psykiska i ett o samma system...för även om de är psykiks borde väl fysiska skador ändå existera.?.(såtillvida det inte rör sig om nån typ av andevarelser eller liknande)
kanske är det enklast att köra ett typ kp system och ett psy system (alltså två olika skadesystem för en karaktär)...

ex. torkel psy-kickern och kålle side-kickern har en duell...
--torkel hjärnklöser kålle-7 psy i skada (kålle har nu förlorat över hälften av sina psy och har -10 på alla fv pga att det känns som någon har kört in en sil i huvudet på honom som fortfarande sitter kvar..)
--kålle lyckas med nöd o näppe kicka torkel o ger torkel 4 kp i skada...vilket överstiger torkels kp och ger honom -10 i fv...

..en tanke bara

Sodivra

Champion
Lägg ihop dom! :)

Jag tror det skulle funka bäst att lägga ihop all skada så att den, som sagt, bara visar hur svårt du har att agera: Om du ger någon en redig smäll i bröstkorgen så ska du kunna ge den "avslutande smällen" både psykiskt och fysikst.. I min mening.

Gör så att allt gör "samma skada", men man antecknar vilken typ av skada det här när man skriver ner det: "Psykisk" eller "Fysisk", eller om man hellre vill det så kan man dela upp skadan i "Psykiskt Dövande", (Gör att man känner sig helt borta och domnad) "Psykiskt Förvirrande" (Gör att man känner sig helt virrig och speedad) "Mentala Skador" (Pajar verklighetsuppfattningen) och "Krosskada" (Smällar) och "Genomträngande skada" (Skott, hugg..) eller något liknande.

I strid spelar det ingen som helst roll, 5 poäng Psykiskt Förvirrande Skada ger -5 på alla handlingar, precis som 5 poäng Krosskada ger -5 på alla handlingar, men när väl striden är slut så kan man slå på tabeller för varje skadetyp och få veta exakt vad som har hänt: Långtidseffekter av skadorna och hur lång tid det kommer ta att återhämta sig. Spelarna kommer ändå inte göra läkarundersökningar på sig själva under striden, och genom att slå allt sådant efter striden så slöar man inte ner tempot för stridandet.

/Arvidos, tyckte att det var häftigt att han, Vindhand och Krille svarade på denna tråden först.. Någon som känner mig kanske förstår varför. :) Dock så ska Cad ha beröm för det också! En så färsk användare som redan kommer med goda råd!