Få regler i DoD (har läst versionerna fram till Chronopia) och få saker är egentligen krångliga tycker jag. Men det finns de saker som är ganska dumma.
Särskilda förmågor för yrken(från DoD -91 och framåt):
Här fanns det ett otal som var sjukt obalanserade. Tänker då t.ex. på Alviska jägare (behöver aldrig slå för spåra annat än om han spårar en annan alvisk jägare praktiskt taget) eller Prisjägare som oavsett ALLT alltid hade CL 15 på Upptäcka fara vilket ledde(med tanke på XP-systemet) att deras FV sköt i höjden. Det är en kul idé med särskilda förmågor för att krydda till yrket, men det blev ganska dåligt utfört när yrkesantalet svällde iom alla moduler.
Särskilda förmågor/Hjälte förmågor:
Från DoD -91 kom tabellen över Särskilda förmågor som man kunde köpa för HP in i bilden. Detta kunde få som följd att spelare stackade upp sjuka FV och CL under kort tid. Särskilt förmågorna som gav en hemult hög CL-bonus var knäppa då spelaren kunde köpa upp färdigheten för en "billig" kostnad men kickade ändå in så högt som +5 i CL i vissa färdigheter (fanns även som Särskilda förmågor för yrken).
Magiker:
Magikerna funkade inte riktigt bra med t.ex. initiativ-systemet vare sig om man körde med handlingar eller inte. Då har de löst det bättre i t.ex. D&D 3.5 eller ADD där magiker verkligen kan vara med i initiativordningen. Men vill man att magiker skall ha en lång förberedelse tid (vissa undantag med Kvicka besvärjelser som å andra sidan blev lite för bra iom att man ALLTID var först i initiativet med dem om jag inte minns fel) så är ju DoD systemet bra.
För svårt att lära sig besvärjelser. De förbättrade det något i Chronopia där tabellen var lite snällare än i Expert och DoD -91.
Uppdelningen i BP/FV från DoD -91 och framåt:
Att man kunde växla in BP till FP(färdighets poäng) för en 1 - 5 ratio skulle jag ändra till att man hade ett fixerat antal BP att köpa grundegenskaper, socialt stånd, svärdshand, ras etc. för. Sedan hade man, ett lite högre, fixerat antal FP för att ta bort dumpandet av vissa egenskaper osv. för att få så mycket XP över till färdigheter som möjligt. Kan vara bra med möjligheten att göra en trade off, men det tilltalar inte mig.
Skulle säkert kunna komma på fler grejor om jag lade manken till
C.