Nekromanti Krönika: Spelbarhet

Mattis

Swordsman
Spelbarhet
Amatörspelens största fiende

Man kan ana det innan man ens öppnat pdf-en. Man kan få en god blick av det på omslaget. Men så fort man börjar läsa de första raderna i rollspelet så kan man nästan säkert avgöra om man kommer spela det eller inte.

De första raderna i rollspelens brukar antingen vara författarens förord eller en form av beskrivning av rollspelets koncept antingen med hjälp av en stämningstext eller en introduktion. Det är här man får reda på vad rollspelet handlar om i grova drag och vad som kommer hända under spelmötena.

När jag sade att det är där som man känner om man kommer spela spelet eller inte så syftar jag inte på om konceptet är tilltalande. Nej, nej. Visserligen hör det till saken också – vissa gillar inte sci-fi, vissa gillar inte fantasy. Personligen är jag allätare. Det är inte konceptet utan en hel annan sak som avgör om jag, och säkerligen en stor del av rollspelets läsare kommer spela spelet. Spelbarheten.

Detta misstag tror jag många amatörspelskapare gör. De ser en film, läser en bok eller kollar på en dockteater och bestämmer sig illa kvickt för att göra ett rollspel på det. De knåpar ihop ett regelsystem som är ett halvdussin grundegenskaper, tre dussin färdigheter och sätter en skala på det hela. Inget fel i detta – varför bryta en fungerande trend? Nåväl, det är oftast inte reglerna som spelbarheten ligger i, utan i världen och konceptet.

Vi återgår igen till när man läser de första raderna i rollspelet. Där presenterar skaparen, då amatörskapare oftast är ensamvargar, sin bild av världen. Här ska han få en att fastna, och gärna fastna ordentligt. Vissa spel får en att fastna riktigt bra med hjälp av dessa introduktioner men här kan man fortfarande vinkla rollspelet från ett annat håll och få det att se spelbart ut. Ibland så är introduktionerna dåliga men rollspelet bra så man ska inte förlita sig alltför mycket på dem, men de brukar ändå ge en bra bild om spelet kommer att gå att spela.

Säg nu att man fastnar i introduktionstexten och läser vidare, alternativt hoppar över introduktionstexten för att den var tråkig men man vill ändå ge rollspelet en chans, och läser igenom rollspet. Ibland, alltför ofta med amatörrollspel, så känner jag medlidande för författaren. Här har vi alltså en kämpe, en titan bland män, som skrivit ett helt rollspel som de flesta av oss bara drömmer om. Det är bara ett problem – spelet är ospelbart.

Detta är för mig ett mysterium. Spel som inte ens konstruktören själv verkar ha spelat igenom men ändå lagt ner massor med tid och energi på att spela igenom. Spelbarheten ska ju för bövelen vara det viktigaste – för spelet är ju till för att spelas. Eller? Jag börjar undra om inte många konstruktörer där ute skriver sina spel för att få bekräftelse, för att spela spelen eller att få andra att göra det verkar inte vara det största målet.

Hur kan jag då veta om spelet är spelbart? Det jag insinktivt vill svara är att man känner det. Jag kan ofta när jag läser spelet få en bild av att om jag kan spelleda det. Konceptet i sig kan vara grymt häftigt, coolt och spelvärlden kan vara politiskt, historiskt och geografitskt genomtänkt, men man kan ändå känna om man inte kan spela det. Nåväl, ni som läser detta tänker säkerligen ”Vadå, så du kan ”känna” om mitt spel ”duger” att spela i eller inte?” Till er har jag dock ett annat svar, som brukar fungera som en helgardering tillsammans med känslan. Knepet är simpelt, men ack så naggande gott, och det är äventyrsförslag. Hur snabbt kan jag komma upp med fem bra äventyrsförslag? Klarar jag det hyfsat fort så slänger jag på en till; klarar jag av att spelleda de här fem äventyrsförslagen utan att ha spikade händelser?

Detta knep visar ganska bra på hur väl spelbart rollspelet är. För det är det allting handlar om. Kan man spela det här spelet? Kan jag ha kul spelandes det här spelet? Och som alltid i diskussioner om olika rollspel så måste man ju komma ihåg att en spelledare kan alltid modifiera ett spel i tid och otid tills det är just spelbart, men man måste titta på spelet för vad det är och inte vad man kan göra det till.

Nästa gång du ser dockteatern om Kamomilla stad och bestämmer dig för att göra ett rollspel på det - tänk på spelbarheten. Är spelet inte spelbart så kan du lika gärna sticka en fuskolle istället. Kan ni inte spela spelet själva så kommer ingen annan heller kunna göra det.

Man Mountainman

Storsvagåret
Öh... okej...

Nästa gång du ser dockteatern om Kamomilla stad och bestämmer dig för att göra ett rollspel på det[.]

Eftersom jag aldrig haft några planer på att skriva Kamomilla stad - the RPG så känns det som att jag inte riktigt är den här krönikans målgrupp, men jag kan inte låta bli att undra vem du egentligen vänder dig till och vad du egentligen menar med "ospelbar". Är ett "ospelbart" spel helt enkelt så jävla dåligt att det inte går att få fason på det. I sådana fall har du ju bara sagt "gör inte dåliga spel", och det är ju rätt intetsägande. Eller är det ett spel med ett koncept som är för töntigt för att du ska vilja spela det. Liksom, jag kan utan problem föreställa mig att det finns personer som inte bara skulle kunna skriva äventyr till Kamomilla stad - the RPG utan dessutom spelleda dem med behållning. I sådana fall har du bara gjort ett statement av din egen personliga smak, och eftersom det enda exempel du använder är Kamomilla stad så är det inte ens ett särskilt informativt exempel.

Du är lite vag, helt enkelt. Ge oss några exempel på vad du menar!

Mattis

Swordsman
Re: Öh... okej...

Det jag vill reda ut vad som gör ett spel spelbart eller inte. Jag vet det inte själv, utan skulle gärna få reda på det, men det finns nog ingen definitiv formel för vad som gör ett spel spelbart eller ej.

Jag undvek att ge exempel just för att vara så opartisk som möjligt, men vill du locka ur mig det så går det väl an.

Först har vi de spelbara. Jag börjar med In The Dark (skrivet av Robert Jonsson och finns gratis att hämta på www.inthedark.nu). Det som gör In The Dark så spelbart är att det är enkelt. Det är helt enkelt en värld man kan spela skräck i med tillföljande regelsystem. Jag kan sätta mig ner, vilja skriva ett äventyr om ett hemsökt hus och använda mig av In The Dark. Det är ett otroligt brett spel och kanske tillför det inte så mycket till rollspelsmarknaden men det viktiga är att det går att spela.

Neotech är ett spel jag inte gillar. Det är krångliga regler och kanske inte en så attraktiv spelvärld, men den är otroligt bred och reglerna fungerar. Det är ett spelbart spel, kanske just för att även det, precis som In The Dark, är brett.

Sedan har vi då de mindre spelbara spelen. Nobilis (kanske är flera i'n någonstans, jag kan inte ens stava till struntet) är ospelbart. "Nej", säger du "jag känner en kille som spelar det!" Kanske spelar du det själv tillochmed men i grund och botten är Nobilis ett mindre spelbart spel. Varför? Jag kan absolut inte sätta mig ner med mina vänner, förklara Nobilis koncept för dem och be dem göra rollpersoner såsom vi gör med andra spel. Det är helt enkelt för krånligt - och kanske för djupt.

Ett spel jag gillar men som är mindre spelbart är Skymningshem: Andra Imperiet. Jag skulle kunna spela igenom en helt vanlig kampanj på tre-fyra äventyr på ett rymdskepp med lite häftiga händelser men det skulle jag lika gärna kunna göra i något annat Sci-Fi-spel. Skulle jag vilja spela rollpersonerna i lite mer vardagliga händelser, kanske i början på kampanjen, så skulle jag inte ha en aning om hur det skulle gå till. Spelet är nichat men ändå stort vilket blir en svår balansgång.

---

För att få fram sanningen så var krönikan enbart lite motion för mitt skrivande såhär under jullovet, så ni kanske inte borde ta den på allt för stort allvar. Men det är alltid kul med diskussion och även om jag kanske har svårt att få fram min poäng på ett bra sätt så står jag fast vid att många borde definitivt se igenom spelbarheten på sina koncept innan dom sätter sig ner och skriver.

Krille

Super Moderator

"Du är lite vag, helt enkelt. Ge oss några exempel på vad du menar!"

Jag tyckte det gick fram alldeles utmärkt vad han menade, och jag misstänker också varför han skrev det han gjorde - till exempel det här förslaget (sorry, han göte).

Krille

Super Moderator

"Ett spel jag gillar men som är mindre spelbart är Skymningshem: Andra Imperiet. Jag skulle kunna spela igenom en helt vanlig kampanj på tre-fyra äventyr på ett rymdskepp med lite häftiga händelser men det skulle jag lika gärna kunna göra i något annat Sci-Fi-spel."

Nu förstår jag inte riktigt ditt resonemang. Att man kan göra en sak i ett rollspel som man kan göra i ett annat rollspel gör det första rollspelet ospelbart? Men skulle inte det göra Eon ospelbart? Jag menar, man gör ju samma saker där som i Drakar&Demoner?

Samtidigt är ett spel ospelbart för att man inte gör samma saker som i andra spel, så att det är för svårt att sätta sig in i? Det gör ju att det finns ett (1) halvspelbart spel, Dungeons&Dragons. Det är ju det enda spel som var först, ju, och därför kan man ju inte ha gjort samma sak som i något tidigare spel. Däremot kan man ju inte referera till något annat spel, så då blir det ju till hälften ospelbart...

"Skulle jag vilja spela rollpersonerna i lite mer vardagliga händelser, kanske i början på kampanjen, så skulle jag inte ha en aning om hur det skulle gå till."

Men du har en aning om hur vardagliga händelser skulle gå till i ett helt normalt fantasyspel, där det inte finns någon som helst koppling till modernt vardagsliv, men när det gäller ett space opera-spel med ganska likartat vardagsliv som dagens samhälle så går det inte?

Man Mountainman

Storsvagåret

Nobilis (kanske är flera i'n någonstans, jag kan inte ens stava till struntet) är ospelbart. "Nej", säger du "jag känner en kille som spelar det!" Kanske spelar du det själv tillochmed

Har spelat. Spelleder. Känner mig jävligt överlägsen just nu :gremgrin:

Nä, men okej, jag antar att jag fattar vad du är ute efter nu. Det finns en viss typ av världskoncept som du anser skapar mindre möjligheter till rollspel än andra. Just denna tes framgick väl ganska bra av trådstarten också, men eftersom du inte gav oss några ledtrådar as to vilken sorts världskoncept som du tyckte tillhörde denna kategori så var det rätt svårt att förhålla sig till ditt inlägg.

Jag är böjd att hålla med dig om att det finns spelvärldar som är mer eller mindre ospelbara. Däremot tycker jag inte liksom du att man ska låta spelbarhet vara en begränsning när man skapar sitt rollspel. Man bör förstås analysera den aspekten av sitt verk och vara medveten om vad konsekvenserna kan bli om ens värld är allt för ospelbar, men ett universum där Rebecca Borgstrom hade valt att inte skriva Nobilis för att konceptet är för svårspelbart är ett universum som jag inte vill leva i.

Mattis

Swordsman

Observera att jag inte säger ospelbart utan mindre spelbart.

Ja, fantasy är mycket mer påtagligt än mangawuxiaspaceopera. Detta på grund utav att i fantasyn så spelar man utan förkunskaper. Jag började spela fantasy när jag gick i sjätte klass och visste inte ett jota om medeltiden, det gick bra ändå.

Skymningshem: Andra Imperiet ställer högre krav. Att spela i en stad där, högteknologisk sådan på sina platser, kräver stor kunskap. Spelarna kommer vilja använda teknologin och många av de saker som finns i världen vilket kräver att jag som spelledare är väldigt insatt. När jag hittar på äventyr till SHI2 (förkortning för Skymningshem: Andra Imperiet) så blir det oftast sådana som skulle förekomma i vilket annat sci-fi-spel som helst. Detta gör inte Skymningshem direkt ospelbart, jag kan ju de facto spela igenom dessa stereotypa Sci-fi-äventyr men spelet i sig fyller ingen funktion.

"Men In The Dark då", hör jag dig säga. Det hade varit skillnad om du skrivit ett mer generellt sci-fi-spel, då hade jag med gott samvete kunnat inhandla ditt spel, men nu är det större chans att jag skulle köpa GURPS eller något.

Det troligaste är dock att jag köper SHI2 dock, eftersom jag älskar att läsa om världar och sådant, men det är inte så stor chans att jag spelar i det.

Mattis

Swordsman

Det är den punkten jag vill åt. Självfallet så ska folk få skriva om de vill, men jag ser hellre fler spelbara produkter ute på amatörsspelmarknaden. Trevligt att mitt resonemang gick fram iallfall, och du har rätt i att känna dig överlägsen ang. Nobilis - jag skulle aldrig kunna spela det.

Vissa saker passar helt enkelt som rollspel och vissa inte. Ibland så tror jag folk går över sina egna huvuden och vill skriva rollspel på allt, vilket gör att man till slut inte orkar läsa igenom alla nya spel som släpps på nätet.

Krille

Super Moderator

"Detta på grund utav att i fantasyn så spelar man utan förkunskaper. Jag började spela fantasy när jag gick i sjätte klass och visste inte ett jota om medeltiden, det gick bra ändå."

Ursäkta, men jag förstår inte skillnaden. Att inte ha någon förkunskap om SF/wuxia/space opera är en nackdel, men att inte ha någon förkunskap om fantasy är bara en fördel? Måhända att jag är trög och dum, men om det är en fördel att inte veta något om en komplex värld i ett fall, borde det inte vara det i ett liknande fall då?

Rising

Vila i frid
Jag gillar din text; så här skall inlägg se ut! Jag håller nästan med dig. Jag tycker "spelbarhet" var ett lite olyckligt ordval, för det handlar i mina öron mer om att reglerna är vettiga och att någon har provspelat spelet så pass mycket att inkonsistenser och småbuggar har uteblivit.

Du pratar ändå om något viktigt iom att du lyfter fram det där omedelbara "kan jag skriva ett äventyr till det här rollspelet?", "gör det här mig sugen?" Det krävs ett visst sätt att skriva på för att man ska bli inspirerad som läsare. Många skriver väldigt duktigt och konstruerar väldigt rika världar, men de lägger nästan hinder i vägen för spelledare som snabbt vill hitta på äventyr. Sådana spel tar jag sällan till mig.

Jag tycker att ett spel måste inspirera i två ändar; både till äventyr och till rollpersoner. Ju mer jag måste läsa innan jag ens kan bilda mig min första starka idé, desto sämre är rollspelet, på många sätt. Det är en anledning till att jag avskyr snoffsiga dockskåpsvärldar. De är skrivna i fel ände för mig. De vill att jag ska läsa väldigt mycket på väldigt många olika platser i boken för att jag ska kunna inspireras till ett enda vettigt äventyr / en enda rollperson, och jag behöver inspireras tidigt om jag ska orka läsa igenom ett helt rollspel.

Däremot gissar jag att det här är är, till stor del, en fråga om smak och tycke, för jag blir jättesugen av Nobilis bara genom att läsa stämningstextintroduktionen.

Puck Engman

Veteran
Nobilis och dess spelbarhet

Mattis said:
Sedan har vi då de mindre spelbara spelen. Nobilis (kanske är flera i'n någonstans, jag kan inte ens stava till struntet) är ospelbart. "Nej", säger du "jag känner en kille som spelar det!" Kanske spelar du det själv tillochmed men i grund och botten är Nobilis ett mindre spelbart spel. Varför? Jag kan absolut inte sätta mig ner med mina vänner, förklara Nobilis koncept för dem och be dem göra rollpersoner såsom vi gör med andra spel. Det är helt enkelt för krånligt - och kanske för djupt.
Varför skulle man inte kunna sätta sig ned och förklara Nobiliskonceptet?
Grundkonceptet är ganska enkelt:
det finns varelser som är aspekter av olika delar av verkligheten. Inte helt olikt gudar i olika polyteistiska religioner.

Att förmedla känslan i spelet är litet svårare. Då behöver man läsa delar av boken, men jag ser inte hur detta gör spelet mindre spelbart? De delarna behöver man ändå läsa för att greppa världen.
Möjligtvis tar det längre tid innan man kan börja spela för att det är en del man måste bestämma och hitta på.

Att du och dina vänner tycker att ett spel är för krångligt och/eller för djupt för att spelas så säger väl det inget om spelets spelbarhet? Det handlar väl mer om att ni inte gillar genren?

/Puck

Man Mountainman

Storsvagåret

Nu förstår jag inte riktigt ditt resonemang. Att man kan göra en sak i ett rollspel som man kan göra i ett annat rollspel gör det första rollspelet ospelbart?

Han kanske menar något i stil med:

"jag skulle kunna använda SH:2I som ett vanligt spaceoperarollspel, men då skulle jag missa grejerna som gjorde det till SH:2I, precis på samma sätt som jag skulle kunna spela vanliga människor i Nobilis, men så skulle jag missa hela konceptet. Vill jag spela rollspelet som det är avsett att spelas blir det svårare."

Mattis! Bekräfta/Förneka!

Krille

Super Moderator

"jag skulle kunna använda SH:2I som ett vanligt spaceoperarollspel, men då skulle jag missa grejerna som gjorde det till SH:2I, precis på samma sätt som jag skulle kunna spela vanliga människor i Nobilis, men så skulle jag missa hela konceptet. Vill jag spela rollspelet som det är avsett att spelas blir det svårare."

Möjligt, men jag skulle inte hålla med om det heller. I så fall skulle han missa grejerna som gjorde Trudvang till Trudvang, Mundana till Mundana, Faerûn till Faerûn, Midgård till Midgård, och i princip alla andra fantasyvärldar. Det är den sortens tänkande som gör att rollspelsutvecklingen borde ha stannat 1974.

Jag kan hålla med om delar av Mattis grundinlägg. Det är en bra idé att fundera över vilka slags olika äventyr som man kan spela i världen som man skapar. Han borde ha lugnat ner sig därefter. :gremgrin:

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Nobilis och dess spelbarhet

Jag är den förste att ställa mig upp och säga att jag gillar Nobilis, men jag måste säga att du är ute och cyklar här. För det första så är det ju som Rising säger, nämligen att "spelbarhet" är något högst subjektivt. Vissa personer har de förkunskaper och färdigheter som krävs för att kunna hantera ett visst spelkoncept, andra har det inte. Att sådana som du och jag tycker att Nobilis är spelbart betyder ju inte att alla tycker det.

Jag har full förståelse för att det finns människor som tycker att Nobilis är ospelbart. Själv har jag behövt ägna ganska mycket tankemöda åt att förstå mig på konceptet och jag tycker fortfarande inte att jag förmår skildra världen på samma sätt som den skildras i regelboken. Du menar att förståelse av Nobilis är en tidsfråga. Ja, det brukar vara så att något som är svårare att lära sig tar längre tid att lära sig.

Puck Engman

Veteran

Men Mattis påstår att spelbarhet är något allmängiltigt.
In the Dark är alltid mer spelbart än Skymmningshem II.
Om man ser det subjektivt så är det klart att Nobilis kan tänkas vara mindre spelbart för somliga,
det är klart det kan tyckas vara för krångligt för vissa för att det innehåller massa myter.

Jag vidhåller att det kan vara svårare att förstå, men det har för mig ingenting med spelbarheten att göra. Helheten tar kanske tid att greppa, tid som i ett annat spel kanske skulle användas för att traggla skadetabeller eller lära sig om varför alverna hatar dvärgarna. Grundkonceptet i Nobilis är relativt lätt.

Det handlar inte om att Nobilis tar längre tid att läsa igenom än andra spel. Det handlar om att Nobilis lägger vikten på andra saker. I Nobilis läggs vikten mer på en förståelse av världen, i ett fantasyspel á Eon läggs vikten på att plugga in världen. Vilket som har sämst spelbarhet är som du och Rising sade, subjektivt.

Dessutom kan Nobilis nog spelas på rätt många sätt, jag tycker sättet som präglar boken är intressantast men det är ju upp till varje spelare.

/Puck

PS sista meningen i mitt föregående inlägg var litet klantigt fomulerad och ordvalet var fel. Det är mer passande att säga att spelets koncept inte passade er och därför inte var spelbart i er grupp.

Mattis

Swordsman

Det handlar om "allmänspelbildning". Det finns säkert ett smidigare ord. Jag äger inte ett enda Sci-fi-spel, men skulle ändå kunna spelett (spelledit? ge mig ett bra ord!) sci-fi så länge jag hade lite regler. Precis som jag spellede Trudvang i sjätte klass med bara grundboken till min hjälp. Ingenting om världen förutom ett par stämningstexter.

Men jag skulle bara kunna spelett sci-fi på ett rymdskepp. Kanske hade de kunnat landa på en planet, träffat på något med en plastbit på näsan och haft lite actionäventyr, men det skulle ha blivit svårt för mig som spelledare. För att kunna spela SHI2 som det är "värt" att spelas så hade jag behövt sätta mig ner och knåpa som fan. I Star Wars fungerade Space Operan genom att man helt enkelt inte hade någon mp3-spelare eller teve-apparat. I SHI2 har man någon form av apparat - redan där visar du mig vart teknologin ligger. Ifall spelarna befinner sig i en stad så har jag ingen aning om hur jag ska bete mig angående teknologi eller beskriva saker.

Man Mountainman

Storsvagåret

Men Mattis påstår att spelbarhet är något allmängiltigt.

Jag är övertygad om att det inte är det han menar. Snarare tror jag att det han påstår är att spelbarhet är något som man kan bedöma i termer av vad DE FLESTA anser. Om DE FLESTA anser att Nobilis är ospelbart, medan ett litet fåtal knäppgökar som oss två inte anser det, så är det rimligt att helt enkelt sätta etiketten "ospelbart" på Nobilis. Ingen idé att kräva att något ska gälla utan undantag.

...men jag antar att han kan svara för sig själv.

Jag vidhåller att det kan vara svårare att förstå, men det har för mig ingenting med spelbarheten att göra.

Hur ska man i sådana fall bedöma spelbarhet? Att spelets sidor klibbar ihop när man försöker läsa det. Att spelet är skrivet i ett osedvanligt oläsligt typsnitt? Nä du! Ett spel är ospelbart om det har egenskaper som gör det svårt att spela, och "svårt att förstå" är definitivt en sådan egenskap.

Mattis

Swordsman

Ja, det skulle jag missa. Jag skulle bara spela sci-fi på grund utav SHI2's mindre bra spelbarhet. Och nej, jag är inte emot nyskapande, men ja, jag är för att man även beskriver lite detaljer så att man slipper göra mycket arbete själv.

(Dnalor, detta innebär alltså bekräftande)

Mattis

Swordsman

"Det finns varelser som är aspekter av olika delar av verkligheten. Inte helt olikt gudar i olika polyteistiska religioner."

Okej grabbar, gör en rollperson så kickar vi igång sen!

Jag tror att spelarna skulle reagera på samma sätt som Dnalor gjorde i sitt första svar till mig "Ööh... okej"

Det är ett koncept som bara håller om man verkligen sätter sig ner och tänker igenom allt ordentligt. Visst är det coolt (Shi2 är fruktansvärt coolt) men det räcker tyvärr inte - jag ska kunna spela det, helst. Att spela i en sådan värld blir så lätt ohanterligt för spelledaren och kräver massor av spelarna. Men det är säkert skitroligt om man är elit.

Krille

Super Moderator

"Kanske hade de kunnat landa på en planet, träffat på något med en plastbit på näsan och haft lite actionäventyr, men det skulle ha blivit svårt för mig som spelledare. För att kunna spela SHI2 som det är "värt" att spelas så hade jag behövt sätta mig ner och knåpa som fan."

Nä. För redan där gör du precis rätt.

Det finns två sorters science fiction, den med trekknobabbel i och den utan. Andra Imperiet är av den andra sorten, den som handlar om folk, inte om prylar. Du kan ha en hur kool överladdad turbomegamanfunickel du vill, men det spelar ingen roll. En svärdsmästare kommer klyva dig i alla fall.

"I Star Wars fungerade Space Operan genom att man helt enkelt inte hade någon mp3-spelare eller teve-apparat."

Tadaa!

Fast det är inte heller sant. Man har apparater även i Star Wars. Det dyker upp hologram som säger "help me, Obi-Wan Kenobi, you're my only hope". Droider (bara det) går omkring och pratar i små plasttuber med folk i sopkompressorn en halv rymdstation bort. Man har supervapen som spränger planeter. Det är på den nivån man har apparater i Andra Imperiet.

Vill man så kan man gräva ner sig i tekniken även i Star Wars, men då missar man målet. Star Wars handlar om rymdhjältar, rymdsessor, onda imperier, rymdriddare, rymdsmugglare och andra typiska otekniska saker. Samma sak med all annan space opera, inklusive Andra Imperiet. Fast det handlar om rymdhjältar, rymdkejsarinnor, rymdsamurajer, rymdpirater, goda imperier och andra precis lika otekniska saker.

"Ifall spelarna befinner sig i en stad så har jag ingen aning om hur jag ska bete mig angående teknologi eller beskriva saker."

Har du (alltså den riktiga du, inte någon av dina rollpersoner) varit i en stad? Bra, då vet du.